Gå till innehåll

Stabilisera video


viktim

Recommended Posts

Hej!

 

Jag fick i uppgift att spela in ett bröllop men jag har märkt att det är lite skakigt på vissa ställen. Så jag har försökt att stabilisera videon med "virtual dub". Resultatet blev faktist rikitgt bra, men videon förblir inte i samma storlek som ursprungs videon är.

 

jag använde en Canon XH A1 när jag spelade in och hade den inställd på "DV 16:9", bilden blev riktigt bra (helt seriöst så tyckte jag inte det blev sån stor skillnad på HD läget och DV läget, när jag kopplade in kameran med HD kabel i vår HD tv :D)

 

tillbaka till problemet: Som sagt, när jag importerar videon till virtualdub, stabiliserar den och sedan renderar ut. Så blir bilden vanlig 4:3.

 

Har även tillgång till After effects, men har ingen aning om hur man stabiliserar där. Har försökt hitta lite tutorials men det har inte gått så bra med tanke på att jag alldrig använd programet. Men är det någon som vet någon tutorial som är lätt att förstå så länka gärna.

 

Nu till min fråga:

 

Är det någon som vet hur man ska få bilden att förbli lilka stor som den var från början efter att man renderat i Virtual dub?

Länk till kommentar
Share on other sites

Virtualdub ändrar inte någon bildstorlek alldeles av sig själv. Du skriver inte vad du använt för filter för stabilisering eller vilken codec du kodat resultatet med så det går inte att avgöra vad det kan ha berott på...

 

Ett allmänt tips är att reducera felkällorna så mycket som möjligt:

Ladda in din video i Virtualdub utan några filter och spara en liten snutt med den codec du använder. Blir resultatet fel så ligger det i codec-inställningarna, annars fortsätt med:

 

Gör om samma sak med stabiliseringsfiltret aktivt och blir det nu fel storlek så fixar du inställningen i det filtret. Om det istället funkade bra så har du den här gångeen utan att veta hur, fått det rätt ändå...

 

Jag har använt Deshaker av Gunnar Thalin en hel del och den går att göra underverk med så länge det finns detaljer i videon att hänga upp stabiliseringen på och inte plötslig skakningsoskärpa ställer till det. Fast det kan gå att fixa det med om man är lite envis och kombinerar frame-duplicering alternativt "motion estimation" via Avisynth och sen låter Deshaker sköta den "globala rörelsestabiliseringen".

 

Om det är Deshaker du använt så är det f ö kanske så att du aktiverat "skalningsfunktionen" i pass 2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Funkar skitbra i AE med tracking.

Tutorial: http://www.videocopilot.net/basic/

Välj den femte "motion tracking"

/KN

 

Fast det verkar jobbigt att sätta "tracking points" manuellt och så fuskar dom med digital zoom för att få bort det svarta i kanterna.

 

Klarar A E att stabilisera panoreringar och hantera scenväxlingar om man nu inte orkar pilla scen för scen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag använde Deshaker 2.0 och gjorde som du sa, använde "skalningsfunktionen". Ska testa göra samma sak utan skalningsfunktionen och istället fixa till de svarta kanterna i redigerings programet.

 

Beta75: Tack för tipset, väldigt bra tutorial. Ska testa med after effects med, men det såg rätt krongligt ut. För på tutorialn så filmar dom från en plats hela tiden och videon jag vill stabilisera då rör jag mig med kameran. Men ska som sagt testa:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag använde Deshaker 2.0 och gjorde som du sa, använde "skalningsfunktionen". Ska testa göra samma sak utan skalningsfunktionen och istället fixa till de svarta kanterna i redigerings programet.

 

Några svarta kanter ska det inte behöva bli! Gör så här:

 

I pass 1 sätt "Source pixel aspect" till "Standard PAL" för det var väl DV du hade in. Övriga parametrar i pass 1 kan man låta vara så länge rörelsedetektionen fungerar bra.

 

Pass 2:

Bocka för "Same destination properties as source" så slipper du råka ut för att videon "ändrar storlek". Om du t ex vill ändra till kvadratiska pixlar så kan det göras efter Deshaker.

 

Om du har zoomat i videon och vill göra zoomningen mjukare så behåller du "Adaptive zoom". Det ger dock problem om kameran rört sig hastigt som att filma genom framrutan på en bil t ex. Välj i så fall "Adaptive zoom only" med höga värden på "Motion smoothness: Zoom".

 

Deshaker är duktig på att trolla bort dom svarta kanterna så det ska du utnyttja:

Bocka för "Use previous and future frames to fill in borders" och även "soft borders" om du föredrar den effekten.

 

Lika bra att bocka för "Extrapolate colors into border" eftersom den försöker rädda resultatet om det annars ändå skulle bli svarta kanter. Fungerar olika bra beroende på hur motivet ser ut men kommer mest i bruk vid extremt skakigt original.

 

Jag brukar ofta öka allt under "Motion smoothness" med en faktor 10 för att få riktigt stabil video fast det beror förstås på hur mycket rörelse man vill ha.

 

Sen kör du pass 1 och skapar rörelsevektorerna som vanligt.

 

Om den sista snutten (1.25 s) av din scen är viktig så behöver du nu trixa lite innan pass 2:

 

Under Audio - Interleaving i Virtualdub så lägger du in under "Delay audio track by" en fördröjning med 1200 ms om du spelat in med 25 fps.

 

Spara en 30 frames lång snutt av ditt DV-material med "Direct stream copy" satt i menyn Video. Ta sen denna och lägg till i slutet (Append AVI segment) när du kört pass 1 men innan pass 2. Då kommer allt med med ljudet i synk.

 

Sen är det bara att köra pass 2 och njuta av resultatet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag stuntade i att stabiliser videon för jag hade inte tid:/ men jag vill tacka för hjälpen iaf.

 

kennethm: Rikrigt bra svar där! jag prövade det du skrev och resultatet blev rikrigt bra:D. Själv så brukar jag bara låta inställningarna vara som dom är från början vilket ger hyffsat bra resultat iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...