Gå till innehåll

Animations program


Dr.Julen

Recommended Posts

Har någon nån bra idé på ett animations program som man kan ladda ner o göra typ teknade filmer i? Eller på annat sätt göra en film på ett enkel sätt. Vet ej om detta är rätt forum, men jag vet inte var jag ska posta det annars, ni får gärna flytta det, bara jag slipper få en varning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om kravet är att det är svenskt kan du nog sluta leta nu tyvärr.

 

Nja, okej, jag tar väll bort de kravet, men de ska vara ett lätt förstårligt animeringsprogram, typ ett sånt som äldre disney filmer är gjorda i. De e ett bra exempel. Har ni något sånt tips så säg till :)

Länk till kommentar
Share on other sites

hmmm som evilelvis säger... äldre disneyfilmer gjordes med penna och papper... dessa teckningar putsades sedan till, överfördes till "cells" (ung. OHplast) som på den tiden färglades och fotograferades tillsammans med bakgrund med en filmkamera...

 

Detta går utmärkt att göra nu också... med en scanner eller kamera kopplad till datorn... bara att bränna av en massa stillbilder, sätta ihop dom med valfritt redigeringsprogram (föredrar AfterEffects själv för detta steget) och wammo! egen old school animering...

 

Annars... kanske Flash om du är vektorfantast? går ganska lätt att göra allt i det programmet också i animationsväg, både frame-by-frame eller interpolerat mellan nyckelbilder (föredrar själv det förra)...

 

Finns ju också program som tar bilder med videokamera och lägger ihop det till AVI-filer automatiskt... där har du MonkeyJam (inte säker på hur bra det fungerar längre dock) som är byggd för att göra sk Pencil Tests till cell-animationer, och om du söker på Stop-motion-programvara så har du nog en drös alternativ att välja mellan.

 

vill avsluta med att säga att jag hoppas du tänker på 2Danimering... Jag tycker det görs alldeles för lite sånt i sverige nu;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Maya och Blender känns inte direkt rätt... Eller hur?

South Park är väll tecknat, det är faktiskt gjort i Maya. Väldigt 2D.

Så om man har en produktionsstudio där man ska producera massor av tecknade avsnitt i en serie så är Maya eller kanske Blender jättebra alternativ.

Nu verkar det inte vara fallet denna gång så jag tycker att den som inte har börjat med papper och penna för att göra animeringar missar en massa kunskap.

Länk till kommentar
Share on other sites

South Park är väll tecknat, det är faktiskt gjort i Maya. Väldigt 2D.

Så om man har en produktionsstudio där man ska producera massor av tecknade avsnitt i en serie så är Maya eller kanske Blender jättebra alternativ.

Nu verkar det inte vara fallet denna gång så jag tycker att den som inte har börjat med papper och penna för att göra animeringar missar en massa kunskap.

 

Absolut. Det är många som använder 3D-program för typisk "cut out"-animation (som dock INTE är Disney-stil bör tilläggas). 3D-programmen har väldigt bra inverse kinematics-funktioner och det är dom man vill åt. Jag skulle ändå föredra Anime Studio Pro för cut out då det har bättre morph-funktioner för 2D än rena 3D-program har. Eller Toon Boom Studio Pro (rätt dyrt tyvärr). Det skvallras om att nästa Flash kommer att få inverse kinematics och då kommer det programmet att plocka stora marknadsdelar inom animation tror jag det är redan väldigt stort idag men många saknar just den funktionen).

 

För "klassisk" cellanimation (Disney) i dator är det Retas Pro eller Toon Boom som gäller. Och fruktansvärt mycket övning eftersom klassisk animationskonst ställer enorma krav på animatörens tekniska begåvning som tecknare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det traditionell tecknad film typ Disneyklassiker du vill göra så används inget program för att göra animationen, den tecknas ju för hand med penna och papper. Däremot används numera datorprogram så att du snabbt kan plåta in varje skiss du ritar och se rörelseresultatet på datorskärmen. Ett bra program för några tusenlappar som jag själv använt då jag tecknat Harry Boy-snuttarna på TV4 är Digicelincs "Flipbook" vilket även enligt dom själva Disneys använder.

http://www.digicelinc.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Personligen så arbetar jag i Anime Studio Pro http://graphics.smithmicro.com/article/articleview/1914/1/79

Det är lätt att komma igång med, men det tar ett tag att behärska. Det finns inte mycket till övningar eller böcker, dock så finns ett fantastiskt forum där frågor av allehanda typ oftast besvaras snabbt och med stor entusiasm. Programmet har just köpts upp av Smithmicro och programmets framtid är ett stort debattämne just nu.

http://www.lostmarble.com/forum

 

Sen finns ju Flash som under de år jag har arbetat med programmet kanske inte har satsat på animationsverktygen så värst mycket. Dock kan detta ju ändras då Adobe har deklarerat att de möjligtvis kommer utveckla denna del i kommande utgåva (Flash 10).

http://www.peterelst.com/blog/2007/10/03/adobe-max-chicago-sneak-peeks/

 

Du har även Toon Boom som är en klart dyrare valmöjlighet. Där finns det olika varianter beroende på om du kommer från en mer traditionell bakgrund eller digital. Toon Boom är väl förankrad i animationsbranchen och många större studios andvänder sig av programmet. Programmet tar ganska lång tid att lära sig om man är novis men uppdateringar och erbjudanden duggar tätt.

 

Det förekommer ofta jämförelser mellan TB och ASP, och de har båda sina för och nackdelar. Jag har animerat i Flash i ca 7 år och fann ASP som en skänk från ovan. Vad som fick mig att bästämma mig var just hur ASP hanterar vektoranimation, någonting som varken Flash eller TB klarar av på något bra sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

off-topic nu men... Det jag alltid har varit så fascinerad över är att jag hitintills inte sett någon anime göras med "ANIME" Studio Pro.

 

Och det lilla jag sett från ASP (ej att förväxlas med Active Server Pages, php-konkurrenten från microsoft;)) har varit av typen "gummisnoddsanimation" som inte lämpar sig för den delvis återhållsamma anime-stilen för fem öre...

 

Jag lutar själv mot ToonBoom om jag skulle måsta välja mellan de två... mest för att jag är så old-school själv när det gäller sånt här.

 

men jag känner för den delen inte att jag inte skulle kunna göra samma animationer med photoshop och AE...

 

Såg förresten en bakom-kulisserna på Drawn by Pain där animatören sitter och kör ToonBoom med en Cintiq-rit-skärm... that must be sweeeeeet:e... nån gång kanske jag ska se serien också... men den känns lite för mycket tonnårs-emo för min smak... men animationerna är ju frame by frame på ett vis som gör att jag slipper gummisnoddseffekten.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Har animerat hittils i Adobe Premier och det är väl inte det bästa. Gjort det här:

 

&

 

Vill gå över till ett riktigt animeringsprogram för jag antar att det är smidigare och nu vill jag animera på riktigt (hittils har jag väl mer fuskat fram animation som jag ser det). Antar att Toon Boom är valet då efetrsom jag ogillar looken på vectorgrafik..?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har animerat hittils i Adobe Premier och det är väl inte det bästa. Gjort det här:

 

&

 

Vill gå över till ett riktigt animeringsprogram för jag antar att det är smidigare och nu vill jag animera på riktigt (hittils har jag väl mer fuskat fram animation som jag ser det). Antar att Toon Boom är valet då efetrsom jag ogillar looken på vectorgrafik..?

 

Underbart Emil! Programmen gör inte filmen, visas tydligt i dessa fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som billigare alternativ för cellanimering än toonboom så finns ju till exempel också gratis open-source programmet Pencil http://www.les-stooges.org/pascal/pencil/ och PAP http://www.plasticanimationpaper.dk/ PAP är visserligen inte gratis men i alla fall hyffsat billigt och det finns gratis version att ladda ner och testa.

 

För vector animation finns open-source programmet Synfig http://www.synfig.org

 

Och när det snackas om "de stora killarna" så har jag för mig att Studio Ghibli främst använder sig av Toonz http://www.toonz.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Vill köpa roalty fria 3d-models. Går det att använda en sån 3dmodell i blender sen?

 

Vill göra en spindel som kryper. Men jag är skitkass på animering. Kan i princip ingenting!

 

Hoppades därför att det skulle vara lätt att köpa en och använda i blender.

 

Ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Vill köpa roalty fria 3d-models. Går det att använda en sån 3dmodell i blender sen?

 

Vill göra en spindel som kryper. Men jag är skitkass på animering. Kan i princip ingenting!

 

Hoppades därför att det skulle vara lätt att köpa en och använda i blender.

 

Ha de!

 

Modellering är när man bygger upp ex spindeln.

Annimering är när man får spindeln att röra på sig.

Du kan säkert få eller köpa en modell som går att importera till Blender men sedan att få den att röra på sig kräver det just att du förstår dig på animering (både programfunktionsmässigt och animering i allmänhet).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...