Gå till innehåll

Independentfilmare vs. Amatörfilmare?


Pace

Recommended Posts

Förr i tiden ansågs man som privat filmskapare vara "amatör", men numera med den nya vågen av filmmakare i Sverige så blir alla helt plötsligt "independentfilmare"... frågan är vad som egentligen är skillnaden?

 

Independent betyder ju oberoende. Jag kan knappast kalla mig oberoende eftersom det inte blir någon film utan pengar och teknik, och teknik kostar pengar. Så jag skulle snarare kategorisera mig själv som en Dependentfilmande amatör.

 

Vad anser ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ehe… har aldrig tänkt på frågan… men du har iofs lite rätt. Men de som ”hittade” på namnet kanske utgår från att alla har en dv och redigering i garderoben och så slipper man de utgifterna…

 

Annars så kan man alltid låna utrustning.

 

/nenne

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Amatörer tjänar inte pengar på sina filmer.

 

Independentfilmare tjänar pengar på sina filmer men gör det oberoende av de vanliga etablerade bolagen och distributörerna.

 

Det finns väldigt få oberoende filmare i Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Då kan man ju fråga sig om man kan kalla Starwars för independent film. Georg lucas faller ju innom ramen för en regissör som gör de filmer han vill och som inte är beroende av någona annan än sig själv och sina egna produktionsbolag

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...