Gå till innehåll

Höghastighetskamera för vettigt pris?


Gabriel S.

Recommended Posts

Jag hade så sjukt gärna velat ha en höghastighetskamera. 200-500 fps hade dugit för mig, men som jag förstår så kostar alla sådanna kameror nära 100 000 kr?!?!?!.... Och jag kan inte ens hitta några som är till för personlig användning.

 

Säg mig är det möjligt att skaffa en höghastighetskamera för en vettigs pris??

 

http://www.fastecimaging.com/sportsCamera.html

 

Denna är typ den enda jag hittat som verkar OK, men kan inte ens få reda på ett pris.

Länk till kommentar
Share on other sites

EX-F1 verkar spännande. Är det en kamera som äntligen klarar av att ge bra kvalitet både som stillbildskamera och som videokamera, eller misslyckas den med båda? Det vore intressant att läsa recensioner.

 

Höghastighetslägena har tyvärr begränsad upplösning:

 

512 × 384 (300 fps), 432 × 192 (600 fps), 336 × 96 (1200 fps)

Länk till kommentar
Share on other sites

Den känns som en bra början.

Tror det kommer komma fler modeller inom de närmaste åren.

300 fps läget skulla kunna fungera till något vettigt. Det är ju en väldigt billig kamera för vad den gör.

Kunna göra ensekunders sekvenser i full format med den verkar sweet. Tänk er skateboard eller något annat med coola hopp och skutt ;)

Höjdhopp, längdhopp....

 

Hittar ingen som recenserat den ordentligt...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ser ingen information om hur länge man kan filma kontinuerligt i de olika lägena. Är även 60 fps-läget begränsat tror du?

 

Jag tror att den här kameran riskerar att bli både en halvdålig stillbildskamera (bara 6 megapixels är avskräckande för många) och en halvdålig videokamera, men det är kul att såna här hybrider dyker upp mer och mer. Inom några år blir de nog standard och tillräckligt bra inom konsumentsegmentet.

Länk till kommentar
Share on other sites

klippen från Casio EX-F1 Exilim ser ju faktiskt riktigt bra. Och den kostar nästan lika mycket som min nuvarande digital videokamera. Men känns lite dummt att köpa en digitalkamera när man redan har tillgång till en systemkamera här hemma. Jag vill hellst lägga pengarna endast till video inspelning. Det är satans bra fps men dålig upplösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...