Gå till innehåll

Får man göra covers?


fisknn

Recommended Posts

Varför måste man ha rättigheter och grejjer om en låt ska vara med i en film?

 

Jag var med i Uppsala student-TV förut... där betalade dom en avgift till STIM och så fick dom spela ett vissta antal timmar musik för det.. och så fick vi ha med precis vilka låtar vi ville i våra filmer och reportage.... bara vi skrev upp vilka det var...

 

Om ens film ska visas på t.ex en festival, Betalar inte biografer avgift till STIM?

Borde det inte bara vara att tuta och köra i vilket fall som helst då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Skildnaden ligger mycket i mediet.

Radio är bara till för att förmedla andras verk & program, det har inget konstnärligt värde i sig.

En film, även riktigt överkomerciella & clichédrypande sånna, är ett stycke konst i sig & har andra regler.

STIM har inte hand om filmer alls (om jag inte missuppfattat nåt grovt), utan där får man som kompositör sin betalning genom överrenskommelse med producenten (brukar väl vara han i vart fall).

En annan mycket god orsak är åxxå att kompositören kanske inte ens vill ha med filmen att göra! Om scientologerna eller Jehåvas eller nåt annat äckligt skulle sno min musik till sina propagandafilmer som exempel så skulle det ta hus i helvete. Av den enkla anledningen att jag avskyr dom.

 

Sitter & klurar på hur jag bäst ska förklara skildnaden mellan ett radioprogram & film, men jag tror det här är bästa beskrivningen:

Om man jämför med musik, så kan man säga att en biograf är samma sak som en radiokanal, & filmen är samma sak som en låt som spelas där.

Likheten är exakt, då kompositören inte får mer pengar än vad han får av producenten på samma sätt som en studiomusiker som är med på en platta inte får en sketen spänn från STIM utan en fast betalning baserad på överrenskommelse med artisten/gruppen/producenten.

Hoppas svaret duger :)

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför denna rädsla för upphovsrätt? En sak som är gratis är att faktiskt fråga vad det kan kosta och det behöver inte vara så himla dyrt. Kompostören kanske blir smickrad och låter en använda musiken gratis och då har man en avtal och allt är grönt. Hur många amatörband skulle inte gladeligen låta sin musik få vara med i filminspelning gratis?

 

Jag citerar manusförfattaren till ett amatörteaterskådespel i åtvidaberg där jag bor som kanske kan vara tänkvärt.

 

"Jag har valt musik från Åsa Jinders skiva Tro, Hopp och Kärlek. Musiken kändes så rätt och texterna är underbara. De säger så mycket i vårt skådespel och tonerna av Åsas nyckelharpa är helt i den anda med vad jag tänkt. Då jag träffade Åsa nyligen blev hon väldigt glad över vårt arbete och nyfiken på vad vi funnit i hennes texter till vårt spel."

 

Kanske speglar den texten att teatergruppen bara "tatt" musiken, eller så har de frågat om lov på lagligt sätt, men min poäng är att har man avtal så har man avtal och då är det tillåtet. Upphovsrätt betyder inte "oanvänbart", bara "förbjudet utan lov". Eller är jag helt ute och seglar nu?

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis! :)

Om man bara tar sig tiden att leta upp rätt folk & fråga snällt så kan man bli överraskad hur många som faktiskt kan erbjuda allt möjligt gratis om dom bara tror på projectet eller vill vara snälla!

Jag rekomenderar ingen att vara rädd för upphovsrätten, bara respektera den :-)

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Men alltså, om man gör en cover, alltså spelar musiken själv på en känd låt, som är copyrightad, är det olagligt eller behöver man ändå ha rättigheterna till den? Eftersom den kortfilm vi sysslar med nu inte är sådär väldigt seriös så tvivlar jag stort på att någon skulle låta oss ha med deras musik gratis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...