Gå till innehåll

Är detta en bra mediadator?


aviator

Recommended Posts

Tänkte köpa en dator för att hålla på med film- och ljudredigering och även använda Adobe CS3. Det jag tänkte ändra är att uppgradera RAM till 8 GB och Raptordisken till 150 GB. Är det här en bra dator för mitt ändamål eller har ni synpunkter på vad jag ska kolla efter?

 

http://www.alina.se/productInfo.aspx?T2=THOR

 

//Björn

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte köpa en dator för att hålla på med film- och ljudredigering och även använda Adobe CS3. Det jag tänkte ändra är att uppgradera RAM till 8 GB och Raptordisken till 150 GB. Är det här en bra dator för mitt ändamål eller har ni synpunkter på vad jag ska kolla efter?

 

http://www.alina.se/productInfo.aspx?T2=THOR

 

//Björn

Då kan du nog räkna med att arbeta med full HD problemfritt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har själv funderat på en liknande dator, fast med 4 gb ddr3 1333 Hz och ett överklockat nVidia 8800Gts. Men just nu har jag inte 21000 kr som det paketet skulle kosta och vet inte om jag tycker det är värt det. Väntar jag ett halvår blir den ju garanterat billigare (men då har det ju kommit ännu bättre delar :P)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror på vad man menar med "full HD". HDV? HDV funkar den absolut för.

 

Annars brukar ett komplett redigeringssystem innebära en snabb RAID-konfiguration och ett videokort med stöd för HD-signalen. :)

Munthe har helt rätt här, för att du ska kunna jobba och titta på HD i behaglig fart måste du ha ordentligt bra spätta på dina diskar (efter att du fått in dem i datorn via hd kortet, Aja gör fina sådana)

Om vi leker lite med ordet "full hd" och tänker sig ett okomprimerat arbetsflöde

t.ex för att flytta bilderna mellan olika stationer och inte förlora någonting på vägen.

1 sekund okomprimerad 25fps 1920x1080 4:2:2 är runt 130MB

 

8bit 4:2:2 720 = 40 MBps

10-bit 4:4:4 1080 = 190 MBps

 

Då är det jättebra om diskarna i din raid hänger med!

Det räcker tyvärr inte heller med en disk bara för att försäljaren på pcbutiken säger "joru detta är jäävligt snabba grejer vet du, minst 300 megabyte i sekunden"

 

Men det går att bygga raid billigt som attan med sata diskar.

(mina sata diskar brukar av nån anledning jävlas och ge upp vid minst lämpliga tillfälle så jag använder knappt några längre, kör "old school" fibrechannel istället)

 

Paradoxalt så är det inte nödvändigt att ha snabbaste cpun för att jobba med hd.

Snabba bussar för att hantera all data är viktigast

(men jag misstänker att man måste ha hyfsat nya grejer för att bussarna på en mac/pc ska räcka, eller för tusan, köp en halvmodern SGI på loppis vet jag! käkar gärna hd! fast det blir rätt dyrt med software)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte köpa en dator för att hålla på med film- och ljudredigering och även använda Adobe CS3. Det jag tänkte ändra är att uppgradera RAM till 8 GB och Raptordisken till 150 GB. Är det här en bra dator för mitt ändamål eller har ni synpunkter på vad jag ska kolla efter?

 

http://www.alina.se/productInfo.aspx?T2=THOR

 

//Björn

 

jag tror burkar med Core 2 Quad Q6600 är jättebra

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan fungera jättebra, men det är tveksamt om det går att köra okomprimerad HD (10 bit 4:2:2 1080i är ca 130 mb/sek) på den burken. Slänger man i en SATA Raidkontroller som fixar 8 diskar kommer den att "ta över" hela bandbredden på moderkortet. När sedan, ex Decklinkkortet, försöker skicka HD video genom samma bussar på moderkortet blir det trångt. Antingen droppade frames eller störningar i bild blir felet.

 

Dual Xeon, Dual Opteron och Mac Pro har flera helt separata bussar på moderkorten som löser detta. Men det blir dyrare...

 

Nu misstänker jag att det var HDV i detta fall. Ska man köra HDV med PPro CS3 KAN det vara läge att vänta till Intel släpper billigare proppar med SSE4.1 instruktionerna då de har speciella videoinstruktioner som CS3 (med ett par beta-effekter) kan accelerera. Det blir ganska stor skillnad på min burk. Och det kommer nog inte färre optimerade effekter i nästa version. ;) Men tyvärr finns (tror jag) endast den dyraste cpu:n QX9650 med SSE 4.1 ännu.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det vanligt att man jobbar med okomprimerad HD? Man bör väl kunna använda någon form av lossless-codec tycker jag, särskilt om man har en stark processor som orkar med det.

 

Om du inte tänkt köra flera operativsystem så tror jag det räcker med en 74 GB raptor då den är lika snabb i princip och 74 GB räcker långt för OS och program. En raptor-hårddisk är just ämnad för operativsystemet på grund av att lägre söktider snabbar upp laddning av OS och program. Men ska du ha något verkligt snabbt så kanske en Mtron SSD-disk kan vara ett alternativ men då blir det dyrt.

http://www.tomshardware.com/2007/11/21/mtron_ssd_32_gb/

 

Det jag reagerar på är att denna dator verkar mest optimerad för att spela spel. Du behöver knappast ett grafikkort med dubbla grafikprocessorer för att jobba med film och media. Ett 8800GT kostar ca 2000 kr medans HD3870X2 kostar ca 3400 kr så där kan du lätt spara 1400 kr utan att märka större skillnad när det gäller media och ändå få grymt bra grafikprestanda.

 

SSE4.1 finns även på E8000-serien men då får man bara två kärnor så man tjänar mer på quad core. Tyvärr verkar det dra ut på tiden innan de mer prisvärda Q9300 och Q9450 processorerna går att få tag på, det ryktas om förseningar till april. Även E8000-serien är svår att få tag på för tillfället. Själv väntar jag otåligt på Q9450... Q6600 är i alla fall prisvärd och bra för ändamålet.

 

När det gäller chassit så finns det en nyare version som heter Antec P182 som är lite förbättrat när det gäller kabeldragningsmöjlighetet bland annat men då du köper färdig dator kanske detta kvittar då du själv inte behöver dra kablarna. Normalt medföljer inget nätaggregat till detta chassit så jag undrar vad dom satt i för något? Kan man välja så skulle jag satt i Corsair VX-450 som är både tyst och tillräckligt kraftfullt.

 

Egentligen är det mycket roligare att sätta ihop sin dator själv med lösa komponenter, då kan man välja precis det man vill ha och man slipper få massa onödigt krafs installerat som man inte vill ha. Dessutom slipper man betala någon annan för nöjet att sätta ihop den.

 

Men som svar på frågan: Ja det är en bra dator. Sätt gärna i 150GB raptor och mer minne om du tror att du behöver det men jag tycker 8800GT 512 MB är bättre val när det gäller grafikkortet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla sjyssta svar! Har lite att fundera på bla vilket grafikkort, processor mm!

 

Tänkte passa på att fråga om någon har erfarenhet av ljudkorten:

 

Creative Soundblaster X-Fi Elite Pro 6L

VS.

Creative Soundblaster X-Fi Platinum Champion Edit ?

 

Jag kommer att hålla på en hel del med ljudredigering, musikinspelning mm. så det vore kul att höra vad ni tycker!

 

//Björn

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...