Gå till innehåll

Mac-användare och Mac-hatare - en förklarande fördjupning.


Blue Chip

Recommended Posts

Har tillbringat helgen med italienska kockar, hemlagad gnocci och handslungad glass. Med på resan var, "top men" inom Apple (jmfr slutet på Riders of the Lost Arch / Jakten på den Försvunna Skatten).

 

Det har, på det här forumet bl a, framförts kritik på Apples produkter (iBook) och LaCie:s externa hårddiskar.

 

First thing first - fast tvärtom. LaCie drabbades av den vanliga civilekonom-sjukan (spräng Handelshögskolan) då någon (av nämnda yrkesgrupp - förmodligen hela jädra styrelsen. De är nämligen oftast CivEkn eller Ingenjörer) räknade ut att med mer volym ("vi gör bra produkter - men kolla vad många som i n t e köper dem idag pga de inte har råd...!!?!") ville in i "hemmaandvändarsegementet". In träder (som bl andra Munthe redan påpekat) lågpris-under-leverantörer och idag har v o l y m e n (alltså den de siktade mot att öka) s j u n k i t för LaCie med, i storleksordningen 30 - 50%. Grattis!

Munthes varning är därmed både bekräftad och berättigad. Underleverantörerna gör tummen ned och skyr LaCie då de får mer jobb pga garanti/konsumentlag.

 

iBook, som case #2, hade ett inbyggt fel i första-generationens moderkort. Detta medförde en, för Apple, historiskt hög felprocent. Totalvolymen däremot är förhållandevis blygsam. Om Dell har strul på en modell så får 20 miljoner köpare reklamera en produkt medan om Apple får ett liknande fel så blir kanske 1 miljon lidande. PC-användare är sannolikt både mer luttrade och tålmodiga. Här krävs ett kallt huvud och helikoptersyn. Apples kvalitet vacklar inte, men detta enskilda fel har, till stor del, givit upphov till en hel del ryktesspridning i Apple-världen.

 

Utöver detta ramlade data fram om "jämförbara data". Om en Apple-dator har har prestanda 10 + 10 + 10 (fiktiva tal) och en PC har motsvarande, eller högre, fast för samma eller lägre pengar så är det hela en fråga om inflation. Med tiden (3 - 9 månader beroende av användande) så ramlar PCn ned med 30 - 50% av sin prestanda beroende av alla små skitprogram och patchar som slukar både minne och processorkraft. Värt att anteckna kanske?

 

I övrigt har min lever jobbat hårt och min mage antagit en rondör som ger mig pondus denna veckända. Det blir dubbla pass på gymmet nästa vecka.

 

 

Er vän i styrelserummet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill bara inflika att iBook inte existerar längre. Och så kan jag tillägga att det var lika mycket problem med iBook som det är med MacBook. iBook hade ett konstruktionsfel i locket som gjorde att trådarna till skärmen kunde nötas av väldigt snabbt. Otroligt känslig FW-port var också en klassiker. Jag stekte min FW-krets första veckan genom att hot-swappa en hårddisk. Någonting en bärbar normalt ska klara.

 

En annan notoriskt och av Apple erkänt strulig modell är den senste iMacen (den med svart list). Nu är moderkortet uppdaterat/ersatt men när modellen släpptes hade den mängder av problem och mängder av DOAs.

 

Sedan kan vi ju backa lite i Apples högkvalitativa historia. Minns ni G4 Quicksilver också känd som "vindtunneln" som orsakade en citizens act mot Apple i USA? Jag minns första gången jag packade upp den på kontoret och drog igång den. Alla jag jobbade med började gapskratta och frågade om det var allvar att den skulle låta så där. Och jag överdriver inte - vi mätte ljudstyrkan - fläktarna lät mer än den industridammsugare vi använde på jobbet. Andrahandsvärdet på en ny vindtunnel var i princip noll. För en maskin man pröjsade 30 000 för.

 

Att Dell massproducerar undermåligt skräp är det nog ingen som protesterar mot. Detsamma går inte att säga om HPs proffslaptops eller IBM/Lenovo.

 

En viktig orsak till att jag trivs i PC-miljö är att jag kan avinstallera "små skitprogram" som tar onödiga resurser. Alla onödiga "små skitprogram" som tar resurser i en Mac måste man vara UNIX-tekniker för att kunna avinstallera. Om det ens går. Bara för att man ser programmen i Windows men inte i en Mac betyder inte att dom inte finns. Det är ju bara att kolla Activity Monitorn i OSX. Det är rätt många processer som rullar även där.

 

LaCie har haft samma problem med sina diskar i sju/åtta år nu.

 

80- och 90-talets Apple står för mig för en otroligt pålitlig kvalitét. Det höll i sig till 2000. Sedan vände allt och i dag är det lite en "coin toss" att köpa en Mac. MacBook Pro är den maskin jag skulle säga fortfarande representerar Apples välkända kvalitét. Med de andra modellerna är allt lite mer shaky.

Länk till kommentar
Share on other sites

Framför allt: minnes I original-iMac:en (G3)? Den sämsta ergonomi jag sett i en massproducerad dator på den här sidan 80-talet (att inte hockeypucksmusen ledde till en class action suit är ett smärre mirakel - t o m den omdesignade versionen av den gränsade till fullkomligt oanvändbar)...

Ingen av deras produkter efter den har lyckats omvända mig från uppfattningen att Apple är "form over function" - där du får betala ett stort påslag för det tidigare.

 

Med tiden (3 - 9 månader beroende av användande) så ramlar PCn ned med 30 - 50% av sin prestanda beroende av alla små skitprogram och patchar som slukar både minne och processorkraft.

Tja, mot användarfel finns det inget att göra. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag min Pizmo har ju haft en och annan skruvmejsel i sig...

Från en donator har jag plockat, skärm, processor, tangentbord, dvd, tre hårddiskar osv.

 

Nätdelen exploderade på en iMac på jobbet i julhelgen. Kunde startat en fin brand...

 

Fast den gamla G4an som står i pannrummet och övervakar värmesystemet har faktiskt gått otroligt bra. En omstart sedan i oktober...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

De nya tangentborden från Apple är ett utmärkt exempel på "form över funktion". Lite i klass med puck-musen. Finns det någon som tycker att MacBook-tangentbordet är så bra att det borde översättas till extern form? Visst - det är ganska snyggt med fyra millimieter glapp mellan alla tangenterna men det leder till att man knstantk hlkr ppå tangednterna. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Apples gamla tangentbord från t ex Quadra-tiden var både snygga och extremt funktionella. Quadra-borden kunde man gå ut och hugga ned träd med och sedan fortsätta jobba oavbrutet. Den typen av kvalitet är svår att köpa idag. På någon plattform.

 

http://img.wiki.excite.co.jp/upload/apple/d9/d93da65c9b0dbd75eef2a1c2c36d562e_393x600.jpg

Quadra 900. Apples högteknologiska flaggskepp för sin tid. En monstermaskin där kvalitativa komponenter var viktigare än prestanda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Minns med fasa när jag jobbade som ÅF och det var seriefel på nätdelen i G5: orna. Och Apple mer eller mindre sa "Though luck" och kunden fick vänta 3 månader på en ny...

 

Men håller med Munthe... min Macbook Pro gick i golvet häromdan, bucklig blev den men den tuffar på hur fint som helst.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Under vissa perioder har 3 månader varit en ganska kort tid att vänta på service. Där måste jag säga att det verkar som att Apple verkligen tagit ett krafttag. När man ringer till LAN-master (Apples servicecenter i Stockholm) blir man inte längre behandlad som paria som försöker blåsa nån på pengar genom att medvetet sabba Apple-datorer för att försöka få den uppfräschad med nyare delar. Förr kände man sig alltid lite kriminell när ens Mac gått sönder. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Största problemet med mina macar har alltid varit att de håller för länge. Har inte uppgraderat och inte riktigt kunnat göra mig av med de gamla. Har man suttit och knappat på samma tangenter i 5 år så är det lite sorgligt at bara kasta ut sin "vän" för att det kommit en ny modell...

Använder fortfarande min 12" powerbook till det mesta. Framför allt för att den e så liten och smidig. Och alltid ligger på tvbordet...

Lagom varm och go att ha fingrarna på är den också denna kalla årstid.

Powerbook serien känns som den som mest för apples "kvalitetsrykte" vidare.

Hoppas med förväntan på ev nya modeller av den under året. Bara min lilla älskling överlever tills dess...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm jag får väl ge mig in i diskussionen och säga att jag inte är så värst imponerad av macbook pro eller sista generationen pb g4 (tangentborden o jag blir inte riktigt kompis, de sladdrar för mycket) gillar nog fasen macbookens bättre!

 

Något under av kvalité har ingen av mina macar varit, någonsin.

(G5 är dock rätt trevlig)

 

Men, mina pcs har utan undantag varit sämre..

 

Man kunde ju luras att tro att om man betalar mycket så får man välbyggda saker

Länk till kommentar
Share on other sites

De nya tangentborden från Apple är ett utmärkt exempel på "form över funktion". Lite i klass med puck-musen. Finns det någon som tycker att MacBook-tangentbordet är så bra att det borde översättas till extern form? Visst - det är ganska snyggt med fyra millimieter glapp mellan alla tangenterna men det leder till att man knstantk hlkr ppå tangednterna. :)

Jag diggar det faktiskt. Har det på jobbet och skulle gärna ha det hemma också. Har förra nu, med vanliga knappar. Bra det också men jag skriver mycket snabbare med det nya tagentbordet.

Länk till kommentar
Share on other sites

nya mactangentbordet är ju helt underbart. Skönt att inte behva trycka ner tangenterna en kilometer varge gång man ska skriva, eller sträcka på fingrarna så de nästan ramlar av. Jag skriver betydligt snabbare på min macbook, en mitt gamla pc tangentbord.

 

Sen det där med att PC blir segare, stämmer verkligen för mig, bara massa skit och spyewar som instaleras som man inte riktigt har koll på, macen darimot, bara program som ska vara där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo dom två plattformarna kräver lite olika approach. Jag är uppväxt med gamla MacOS Classic så jag känner mig mer hemma i Windows än i OSX eftersom jag upplever OSX som låst för användaren. Windows och gamla MacOS har det gemensamt att man har väldigt stora möjligheter att konfigurera sin omgivning. Jag upplever alltid OSX som väldigt "låst". Därför gör jag alla mina kontorsgrejer på Mac och allt mitt kreativa arbete på PC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir lite irreterad över att folk jämt ska komma med att deras PC datorer jämt går sönder osv och Mac är så mycket bättre på den fronten. Har haft ett tiotal datorer genom åren, inte haft något större problem alls, och då har jag byggt dem flesta från scratch utan någon igentlig utbildning, Detsamma gäller dem i min närhet. Men vi har väl haft tur då eller? Snarare så att Mac är idiotsäkert och PC kanske ställer lite krav på sin användare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Orsaken till dom där ryktena är att man jämför Mac-användargruppen med den stora grupp användare som använder den billigaste andrasorteringshårdvaran som finns på PC-sidan. Det går ju att bygga ihop en PC otroligt billigt med väldigt dåliga komponenter - och sannolikheten för att en sådan maskin kraschar ofta eller går sönder är naturligtvis mycket större. Det är inte problem som är vanliga med välbyggda maskiner med bättre komponenter - eller ännu bättre - t ex rejäla påkostade workstations från företag som HP.

 

Jag har byggt många budgetmaskiner i mina dar. Min huvudsakliga After Effects-maskin jag använder just nu kostade mig ca 5 000 kr i delar. Det är en Intel Quad Core-maskin med 4GB RAM och en av dom stabilaste maskiner jag ägt. Den har drabbats av kernel panic en gång på sex månader och jag kör Vista 64-bit på den.

 

Jag har självklart haft strul med PC. Oftast resulterar det i en ny komponent för ett par hundringar inhandlad på en kvart och sedan är problemet helt avhjälpt. Men den typen av datoranvändande kräver såklart lite mer av användaren. Man måste kunna felsöka en maskin. Men kan man det så är det helt klart värt det. Hur många Quad Core-macar med 4GB RAM får man för 5 000 kr inkl. moms?

Länk till kommentar
Share on other sites

Därför gör jag alla mina kontorsgrejer på Mac och allt mitt kreativa arbete på PC.

 

Gubben tvärsemot, verkligen! :-)

 

Det stämmer nog rätt bra det där att PC-burkar kräver mer av sina användare. Att köpa en billig PC är lite som att köpa en gammal bil. Man bör vara intresserad av att mecka också, annars blir man tokig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, av nån anledning har folk fått för sig att det är bättre att använda PC-maskiner med högre risk för virus för omvärldskommunikation och bankaffärer och därför förpassat dom till kontorshörnet medan man använder Mac Pro för kreativa saker fast det är en väldigt hårdvarubegränsad hårdvaruplattform jämfört med en PC-workstation som har större valmöjligheter i konfiguration av GPU och videokortsväg. Det är som att 90% av befolkningen försöker hamra fyrkantiga klossar genom runda hål istället för tt tänka till lite. Apples plattform innebär också ett problem om man använder tredjepartsmjukvara. Apple drömmer om att vara ensamma i mjukvaruvärlden vilket resulterar i att om man vill ligga i framkant i uppdateringar av t ex Adobes mjukvaror så väljer man PC. Och 3D är fortfarande lika mycket "no go". zBrush är i version 2.5 för Mac och 3.0 för PC i skrivande stund (och detsamma gäller många andra 3D-paket, om dom ens existerar i Mac-versioner). Och idag gör Apple ingenting som kan konkurrera med Adobes mjukvaror och det är en plattform som ligger rejält efter i 3D-världen. Så jag är absolut gubben tvärsemot. :)

 

Nu kanske någon tänker; Men en Mac kan man ju boota Windows på så får man det bästa av två världar. Det är såklart en stor fördel att man kan köra Windows på en Mac men man kommer inte runt den generella hårdvaruproblematiken med det snävare utbudet. Det där är ju någontng man lär sig efterhand vad man trivs med. Jag blandar inte så mycket plattformar längre (förr gjorde jag all 3D och all Compositing på PC och klippte allt i FCP på Mac - nu när jag har Premiere Pro som är så mycket bättre än FCP så blandar jag inte så mycket plattformar längre). Den enda NLE jag har installerad på min "kontors-Mac" är faktiskt Premiere Pro (jag har slutat uppgradera min FCP-licens).

 

Man behöver inte vara intresserad av att mecka för att köra PC. Bara om man bestämmer sig för att bygga sin egen maskin. Vill man inte det kan man köpa en rejäl workstation. HP gör dom bästa jag känner till. Numera rullar alla Autodesks high end-system på HPs workstations. Men då får man såklart vara beredd att spendera lika mycket pengar på maskinen som om man hade köpt en Mac Pro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att Mac är bättre som allroundmaskin. Windows har en tendens att fungera sämre och sämre ju längre man kör det, allteftersom man installerar och avistallerar program och använder datorn till allt möjligt. Jag har inte sett samma problem med Mac, och det beror säkert på att systemarkitekturen är annorlunda, t.ex. att man har färre globala resurser (som DLL:er och registryt i Windows) som kan ställa till det. Men man kan även få Windows att funka riktigt bra, i alla fall om man använder datorn enbart för ett syfte, t.ex. bara videoredigering eller bara för programmering. Det verkar som om problemen i Windows uppstår just när man använder datorn till allt möjligt och "leker" för mycket med den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske det. För ett par veckor sedan försvann min hårddisk-symbol mystiskt från Findern och skrivbordet. Testade mängder av saker. Det var inget fel på själva disken. Efter en vecka hittade jag en lösning hos Apple. 1GB Xcode fick jag ladda ned och installera på min maskin och sedan var det att jobba i terminalen och förklara för maskinen att den borde visa hårddisksymbolen i Findern.

 

Jag och alla andra som då och då råkar ut för såna där mysko OSX-grejer och ventilerar det i forum är säkert unika och väldigt få. Förhoppningsvis var vi som fick FireWire-diskar dödade för gott av QuickTime 6.3 (tror jag att det var) uppdateringen och väldigt få och unika. Jag har inte uppdaterat till Jaguar ännu och jag kommer säkert inte att få problem med mitt tangentbord (Apple har säkert fixat det nu) men jag har rätt många bekanta som råkade ut för det. Det var inte sådär jätteskoj för deras del när tangentbordet slutar fungera på bärbara maskiner.

 

Förutom såna där små problem så är Macen säkert bättre som all-around-maskin. Jag har inte haft problem med DLL-filer eller registry-filer på många år med XP eftersom jag har ccleaner som rullar automatiskt varje gång jag bootat om mina Windowsmaskiner. Vista har jag bara kört ett halvår så där kan jag inte uttala mig. Vet inte om jag använder den för enbart ett syfte. Jag klipper och postar video och kör hela Adobes programsvit på den och en uppsjö av 3D-program. Och ibland står den som FPT-server över nätterna och jag använder Winamp och olika mediaspelare väldigt mycket. Då och då belönar jag också mig själv med det mest ärbara spelet i människans historia; Unreal Tournament (den första från -99) som jag rullar felfritt i Vista. Är man hopplös retro-gamer så är man. Min kärlek till UT började f ö på OS9. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan göra parallelen till bilvärlden.

Köp en Ferrari (respesenterar det absolut bästa du kan hitta i PC-världen). Med en motor som är gjord att gå 24 timmars lopp i le-mans.

När du använder den till att köra till och från affären och dagis och en tur då och då så fixar inte motorn detta. Efter 3000 mil är det dags för en renovering. Du hade dock kunnat köra 30000 mil om du hade kört i 140 rakt fram hela tiden...

De flesta människor har inte användning av en supersportbil utan vill kunna ta sig från A till B till C till D till E osv tryggt, ekonomiskt och säkert. Då kanske en Audi eller en Merceders (Mac) är ett bättre val. Den fungerar ju om man skulle vilja ta en tur till Z på semester någon gång ibland. Den är kanske inte snabbast på att ta sig runt Le-mans men om du lägger ihop allt du kommer använda datorn till under ett år som vanlig användare så spar du tid, servicar, ångest, mm.

 

Sen finns det de som tror att man kan köpa vilken PC (Kia-auto) som helst och tro att bara för att pappa har en elskruvdragare så kan man göra vad som helst för reparationer.

 

Den största styrkan som jag ser det med OS X är just det att trots att din dator är tre år gammal så fungerar det senaste systemet bra. Det går lite långsammare men det fungerar faktiskt.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

medan man använder Mac Pro för kreativa saker fast det är en väldigt hårdvarubegränsad hårdvaruplattform

Jag har aldrig upplevt det som att jag egentligen saknat någon hårdvara men det gäller naturligtvis mina behov. De få grejer jag behövt har alltid funnits att köpa (bra med mac har alltid varit att det ofta finns mycket i burken redan när man köper, typ firewire 800, gb nät osv)

MacPro är ju f.ö helt grym, vad saknas till den?

 

Jag tycker att man man ska välja den plattform som passar programvaror och ändamålet bäst, det som känns bekvämast att arbeta med.

Ofta tror jag vi lägger för mycket tid på sånt här och inte resultatet.

 

3d som Munthe säger är ju mycket enklare på PC och med de pengar mjukvaran ofta kostar kan det vara väldigt skönt att kunna köpa en kraftfull dator/grafikkort billigt.

 

Linux börjar ju bli ett seriöst alternativ i 3d världen dessutom om man vill slippa windows

 

Kör på det som känns bäst!

 

Jag har också slutat blanda plattformar (fast jag kör numera bara mac istället) från att tidigare ha blandat friskt. Man blir ju även lite lat o orkar inte flytta runt filer o jobb o bråka när det inte är kompatibelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

När det började snackas Ferrari så kommer jag och tänka på när jag stod på en mässa nyligen och hörde LaCies personal sälja deras hårddiskar till företagskunder. Med bräkande Percy Nilegård snack förklarade säljaren -"Jag brukar säga; varför ha en Porsche i garaget...när man kan ha en på skrivbordet?"...yeah right. Han syftade såklart på att F A Porsche designat några av LaCies chassin.

 

Kör det som känns bäst är ett bra råd.

 

Även om det är en stor fördel för vissa att det sitter hårdvara från början i i en Mac så kan man ju se det i ett lite större perspektiv också. Använder man verkligen all hårdvara man köper när man köper en Mac? Hur många av er i forumet här använder t ex det dubbla gigabitnätverket ni betalat ett par tusenlappar för? (Ni som har MacPro alltså) Visst. Det kan vara jättebra att det sitter där från början. Men det sitter ju inte där gratis. Man "får" inte med en massa saker i en Mac. Man betalar marknadsmässigt pris för alla sakerna från början. Oavsett om man behöver dom eller inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

nä naturligtvis ska man inte ska köpa på sig funktioner man inte behöver, där håller jag med.

 

fast en macpro kan väl inte beskyllas för att vara dyr i jämförelse med konkurrenterna?

dell eller hp med samma grejer i kostar ju mer.

Plockar man ihop billigaste billigaste komponenterna på prisjakt så blir det inte många hundringar billigare heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...