Gå till innehåll

Mac-användare och Mac-hatare - en förklarande fördjupning.


Blue Chip

Recommended Posts

Nu är jag ingen Macfanatiker, men Mac OS är mindre dåligt än Windows i alla fall i mina ögon.

 

 

 

Nu fattar jag inte. Förutom att du är inkonsekvent känns det inte riktigt som om du vet vad du pratar om. Om du inte använt Mac sen -96 så är det dumt att uttala sig, men det verkar som om du har gjort det, så där säger du emot dig själv.

 

Att man skulle ha mer "kontroll" under Windows skulle jag vilja ha en förklaring till. På vilket sätt menar du? Vad har man kontroll över i Windows som man inte har på en Mac? Du kanske blandar ihop känslan av kontroll med kravet att man måste mecka mycket med datorn?

 

Det jag håller med lite om är användarvänligheten. Om man ser till själva applikationerna så tycker jag inte att det är så stor skillnad mellan Mac och Windows, men en fördel med Windows är att det oftast är enklare att styra användargränssnittet med tangentbordet än på en Mac (t.ex. kan man komma åt menyer med tangentbordet väldigt lätt och snabbt under Windows, medan det är lite krångligare på Mac). Sen är tangentbordet och musen som följer med en Mac usla förstås, vilket är irriterande, men man kan ju byta ut dem (förutom på en bärbar, då är man rökt).

Jag har anvant PCs personligen men i jobb och skola sa blir det mestadels Mac.

 

Jag har anvant Macar sen 92...

 

Varfor kan jag inte klaga pa Mac som dator i form av program och hardvara men anda saga att de ar snygga?

 

Kontroll ar just simla saker som "hogerklick" ar standard, ctrl-x ar en annan sak. Sen i de flesta program sa ar kanslan att allt ar sa installt pa default och svart att andra. Grejen ar att Mac kor lite mer pa en sak passar alla, bade hardvara och mjukvara. Vill jag ha ATI grafikkort sa maste jag kopa modell X av dator. Macpro g5 som bara har plats for tva interna diskar...

 

Jag har som sagt jobbat med Macar dagligen senaste 4 aren och jag gillar det inte. For mycket onodigt ogongodis i Mac men som i en PC med Xp eller Vista man latt kan stanga av. Jag har knappast allt lull-lull pa min PC nar jag jobbar, men man maste ha det pa Macen mer eller mindre.

 

For att fortsatta pa musen sa om man anvander en vanlig PC mus sa funkar anda inte 3-4e knappen for att klicka pa nar man browsar.

 

Det ar helt enkelt 2 snabba knappar som ar for mig egentligen helt ovarderliga for tid som inte fungerar pa Macs och programmen dari.

 

Sjalvklart kan nagon komma o saga att Windows suger och att om man vill ha kontroll sa ar det Linux, FSB, osv. som galler, men nu ar inte Linux eller liknande i narheten av Mac/Windows i programkompabilitet, etc...

 

Helt enkelt, media management och liknande saker ar helt horribelt och man maste ladda hem program eller liknande saker for att fa samma funktioner som pa en PC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har anvant PCs personligen men i jobb och skola sa blir det mestadels Mac.

 

Jag har anvant Macar sen 92...

 

Varfor kan jag inte klaga pa Mac som dator i form av program och hardvara men anda saga att de ar snygga?

 

Inte om man i en mening säger "jag gillar inte Mac", och lite senare skriver "jag gillar Mac". Det blir liksom lite förvirrande för mig som läsare. Men inget att haka upp sig på. ;-)

 

Kontroll ar just simla saker som "hogerklick" ar standard, ctrl-x ar en annan sak.

Högerklick och kringla-x är standard på Mac också, vad är problemet?

 

Sen i de flesta program sa ar kanslan att allt ar sa installt pa default och svart att andra. Grejen ar att Mac kor lite mer pa en sak passar alla, bade hardvara och mjukvara. Vill jag ha ATI grafikkort sa maste jag kopa modell X av dator. Macpro g5 som bara har plats for tva interna diskar...

Japp, det finns inte samma valmöjligheter på olika Macar.

 

Jag har som sagt jobbat med Macar dagligen senaste 4 aren och jag gillar det inte. For mycket onodigt ogongodis i Mac men som i en PC med Xp eller Vista man latt kan stanga av. Jag har knappast allt lull-lull pa min PC nar jag jobbar, men man maste ha det pa Macen mer eller mindre.

Jag vet inte vad du syftar på, så jag har inget att säga om detta.

 

For att fortsatta pa musen sa om man anvander en vanlig PC mus sa funkar anda inte 3-4e knappen for att klicka pa nar man browsar.

 

Det ar helt enkelt 2 snabba knappar som ar for mig egentligen helt ovarderliga for tid som inte fungerar pa Macs och programmen dari.

Jag förstår inte vad du menar.

 

Sjalvklart kan nagon komma o saga att Windows suger och att om man vill ha kontroll sa ar det Linux, FSB, osv. som galler, men nu ar inte Linux eller liknande i narheten av Mac/Windows i programkompabilitet, etc...

Japp, det är därför jag kör Mac och Windows istället för Linux (förutom om jag ska installera en server, då linux eller OpenBSD är bra val).

 

Helt enkelt, media management och liknande saker ar helt horribelt och man maste ladda hem program eller liknande saker for att fa samma funktioner som pa en PC.

Konstigt, media management är ju något som operativsystemstillverkarna konkurrerar hårt om att ha bra stöd för. Jag bryr mig inte så mycket om det, med vad jag har sett så är det bättre på Mac (men jag har aldrig kört Vista på riktigt, så jag vet inte hur bra det är där). Vi snackar om hur en naken installation av operativsystemet hanterar bilder, musik, filmer etc nu va?

Länk till kommentar
Share on other sites

Högerklick och kringla-x är standard på Mac också, vad är problemet?

Hogerklick ar inte direkt standard om mossen som skeppas aldrig har hogerklicket. Dock sa funkar ju det med moss som har hogerklick. Sen som sagt pa windows sa kan du ju anvanda de tva sidoknapparna pa mossen for att ga bak/ga fram i en browser eller andra saker/funktioner i program, men det finns inte pa MAC.

 

Konstigt, media management är ju något som operativsystemstillverkarna konkurrerar hårt om att ha bra stöd för. Jag bryr mig inte så mycket om det, med vad jag har sett så är det bättre på Mac (men jag har aldrig kört Vista på riktigt, så jag vet inte hur bra det är där). Vi snackar om hur en naken installation av operativsystemet hanterar bilder, musik, filmer etc nu va?

Jag gillar inte Vista direkt nar det kommer till media management men det ar fortfarande battre an Mac. For ovrigt sa innebar media management for mig ar att flytta filer, jamfora filer, for storlek, version, datum, etc.

 

Sen funkar verkligen kringla-x? Jag har for mig att jag flera ganger rakat testat av PC-vana och det inte funkat. Maste testa imorrn igen (ska testa bade Leopard och Tiger).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hogerklick ar inte direkt standard om mossen som skeppas aldrig har hogerklicket. Dock sa funkar ju det med moss som har hogerklick. Sen som sagt pa windows sa kan du ju anvanda de tva sidoknapparna pa mossen for att ga bak/ga fram i en browser eller andra saker/funktioner i program, men det finns inte pa MAC.

 

Sorry att jag lägger mig i lite men då jag tycker att du har fel i en del saker bifogar jag en länk till den mus som brukar följa med t.ex Mac Pro http://www.apple.com/mightymouse/ beskrivs. På de nyare bärbara har du alla de funktionerna i den lilla plattan nedanför tangentbordet.

 

 

Jag gillar inte Vista direkt nar det kommer till media management men det ar fortfarande battre an Mac. For ovrigt sa innebar media management for mig ar att flytta filer, jamfora filer, for storlek, version, datum, etc.

 

Du är medveten om att du har allt det där du söker i Finder? Eller i alla fall så du kan sortera på "namn", "skapardatum", "ändringsdatum", "version", "storlek", "typ", "kommentarer" och "märkning". Du kan t.o.m lägga till egna kommandon som du vill ska vara med i Finder. Jag har lagt till t.ex så jag kan se med vilket videocodec en fil är spara.

 

Jag vet inte om du sitter på OS 9 eller vad du kör men i OS X.4 fungerar mer än två knappar.

 

Lycka till med propeller+x :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorry att jag lägger mig i lite men då jag tycker att du har fel i en del saker bifogar jag en länk till den mus som brukar följa med t.ex Mac Pro http://www.apple.com/mightymouse/ beskrivs. På de nyare bärbara har du alla de funktionerna i den lilla plattan nedanför tangentbordet.

 

 

 

 

Du är medveten om att du har allt det där du söker i Finder? Eller i alla fall så du kan sortera på "namn", "skapardatum", "ändringsdatum", "version", "storlek", "typ", "kommentarer" och "märkning". Du kan t.o.m lägga till egna kommandon som du vill ska vara med i Finder. Jag har lagt till t.ex så jag kan se med vilket videocodec en fil är spara.

 

Jag vet inte om du sitter på OS 9 eller vad du kör men i OS X.4 fungerar mer än två knappar.

 

Lycka till med propeller+x :)

1. Mightymouse ar inte deras "standardmus".

2. Vart kan jag lagga till de andra 2 knapparna pa musen i 10.4?

3. kringla-x funkar inte pa 10.4, iaf inte for filer, den funkar pa text men det e knappast nodvandigt for mig.

4. Ja finder ar trevlig sokmotor. Men jag tanker mer pa nar jag har tva st kataloger och vill "merge" eller liknande sa fragar inte Macen lika specifikt om jag vill kopiera/andra den nya filen med gamla filen som ar X stor. Utan den fragar bara replace older/newer men ingen mer info.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Mightymouse ar inte deras "standardmus".

2. Vart kan jag lagga till de andra 2 knapparna pa musen i 10.4?

3. kringla-x funkar inte pa 10.4, iaf inte for filer, den funkar pa text men det e knappast nodvandigt for mig.

4. Ja finder ar trevlig sokmotor. Men jag tanker mer pa nar jag har tva st kataloger och vill "merge" eller liknande sa fragar inte Macen lika specifikt om jag vill kopiera/andra den nya filen med gamla filen som ar X stor. Utan den fragar bara replace older/newer men ingen mer info.

 

Ska inte dra upp det i något för och emot argument. Bara konstatera att det är tråkigt för dig att du inte får det att fungera så som passar dig bäst. Alla jobbar vi på olika sätt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Mightymouse ar inte deras "standardmus".

2. Vart kan jag lagga till de andra 2 knapparna pa musen i 10.4?

3. kringla-x funkar inte pa 10.4, iaf inte for filer, den funkar pa text men det e knappast nodvandigt for mig.

4. Ja finder ar trevlig sokmotor. Men jag tanker mer pa nar jag har tva st kataloger och vill "merge" eller liknande sa fragar inte Macen lika specifikt om jag vill kopiera/andra den nya filen med gamla filen som ar X stor. Utan den fragar bara replace older/newer men ingen mer info.

Aha, du menar att man inte kan köra cut/paste på filer! Jag trodde du menade att den tangentkombinationen inte funkade rent allmänt. I så fall håller jag med, att cut/paste inte funkar på filer är irriterande. Samtidigt förstår jag varför de har gjort det så, och det har (precis som du kanske menar) med användarvänligheten att göra. Det finns inget enkelt sätt att implementera det som är både intuitivt och effektivt. "Cut" ska ju egentligen ta bort originalfilen, och "paste" lägga in den på ett nytt ställe (precis som med text), men i Windows funkar det inte så, vilket är lite ointuitivt.

 

Men om du har så stora problem med Finder så kan du ju alltid köra en annan filhanterare. (Eller kommandoprompten.)

Länk till kommentar
Share on other sites

"Cut" ska ju egentligen ta bort originalfilen, och "paste" lägga in den på ett nytt ställe (precis som med text), men i Windows funkar det inte så, vilket är lite ointuitivt.

Vilket Windows och hur gör du för att inte lyckas?

 

Jag flyttar dagligen filer mellan mappar med Cut följ av Paste och det fungerar utan problem i Win XP 32-bit, Win XP 64-bit och Win Vista 64-bit. Det fungerade lika bra i Win 3.11, Win 95 samt Win 98. :)

 

High1ander:

I dagsläget är det Mighty Mouse som är Apples standardmus när du köper Mac Pro eller iMac och till Mac mini finns den som tillval.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilket Windows och hur gör du för att inte lyckas?

 

Jag flyttar dagligen filer mellan mappar med Cut följ av Paste och det fungerar utan problem i Win XP 32-bit, Win XP 64-bit och Win Vista 64-bit. Det fungerade lika bra i Win 3.11, Win 95 samt Win 98. :)

 

Det funkar, men det uppför sig lite underligt. Originalfilen tas ju inte bort förrän man gör paste på det nya stället. Så funkar inte cut/paste i andra sammanhang där originalet tas bort så fort man gör "cut" (jo, förutom ett undantag till: i Excel). Alltså är det ointuitivt. Jag blev själv förvånad när jag såg det första gången 1996. Samtidigt är det praktiskt att man kan göra så, så det är ett övervägande man får göra. Apple har tydligen valt det säkra före det osäkra, och det kanske är ett exempel på där de för att göra det enkelt och tydligt för ovana användare har gjort det krångligare för experter. (Fast experter kan ju köra Quicksilver, kommandoprompten eller någon annan filhanterare ändå, så det är väl inte så illa.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mighty Mouse är visst standard.. Det är trådlösa Mighty Mouse som är extraval. Det är otroligt mycket jag använder i osx som inte finns i windows heller. Exposé alla fönster har jag lagt till fjärde knappen på min Mighty Mouse(klämma på sidoknapparna) vilket är något jag saknar oerhört när jag jobbar i windows. Men windows kan ju vara trevligt också, jag gillar OSX mer bara..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade visst fel angande deras standardmus, men det maste ha andrats senaste aret isf.

 

Jag har en microsoftmus pa jobbet o skolan, men vet inte hur jag ska anvanda de tva extraknapparna pa den. Jag har inte sett nagra settings i muspekar-installningarna eller webblasarens installningar.

 

Jag gillar ocksa Expose o Dashboard, gotta give cred where cred is due.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom jag startade tråden tror jag att jag har rätt att lägga mig i:

 

En billionbilliard användare har PC. 3% av dem gillar knapp 7 och funktion 82. Det är en jädra massa användare det.

 

En yttepytteliten grupp användare lever med MAC Os. De har ingen aning om knapp 7 eller funktion 82. De nöjer sig med knapparna 1 och 2 samt funktionerna 1 - 10.

 

Om varenda användare, prospekt som tillgänglig, ska bli tillfredställd blir MAC OS-programmet omfattande. Till och med mer omfattande än operativsystemet Windows (för att rymma MACs "intuitiva" funktioner). (Här vill jag lägga in en brasklapp till nya användare av MAC Os - glöm allt du lärt dig och låt Macen fixa jobbet - det hamnar rätt ändå).

 

Fördelen med PC-datorer är inte operativsystemet som medföljer. Det är att strippa datorn från sådant och göra som Munthe skriver om - dedikera den för ett uppdrag.

Ska du mejla, surfa, presentera etc så sparkar Macen scrotum. Allt annat är, i min värld, nys.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom jag startade tråden tror jag att jag har rätt att lägga mig i:

 

En billionbilliard användare har PC. 3% av dem gillar knapp 7 och funktion 82. Det är en jädra massa användare det.

 

En yttepytteliten grupp användare lever med MAC Os. De har ingen aning om knapp 7 eller funktion 82. De nöjer sig med knapparna 1 och 2 samt funktionerna 1 - 10.

 

Om varenda användare, prospekt som tillgänglig, ska bli tillfredställd blir MAC OS-programmet omfattande. Till och med mer omfattande än operativsystemet Windows (för att rymma MACs "intuitiva" funktioner). (Här vill jag lägga in en brasklapp till nya användare av MAC Os - glöm allt du lärt dig och låt Macen fixa jobbet - det hamnar rätt ändå).

 

Fördelen med PC-datorer är inte operativsystemet som medföljer. Det är att strippa datorn från sådant och göra som Munthe skriver om - dedikera den för ett uppdrag.

Ska du mejla, surfa, presentera etc så sparkar Macen scrotum. Allt annat är, i min värld, nys.

Jag haller med, men problemet ar ju nar man MASTE JOBBA I FINAL CUT PRO eftersom skolor/arbetsgivare foredrar det framfor Premiere (eftersom Avid oftast e for dyrt for PC).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...