Gå till innehåll

Ta bort allt förutom rösten i en låt?


tokiho

Recommended Posts

Hej. Jag skulle behöva lite hjälp med en grej. Att ta bort alla instrument i en låt så att bara han som sjunger hörs. Vet att det ska gå att fixa på något sätt, men vet inte hur. Går det i Audacity? Älskar att göra remixar av låtar och lägga in dom i mina filmer. SNÄLLA HJÄLP MIG? har försökt fixa detta i flera månader men jag klarar det aldrig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle snarare säga att det oftast är väldigt väldigt svårt, och alltid låter riktigt illa när man är klar. Det enklaste sättet är att försöka fasa ut allt utom sången som oftast ligger i mitten, men det är mycket mer som också bara ligger i mitten oftast. Du kan försöka begränsa dig till röstens spektra men det är ju så pass stort så det blir inte mycket bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man kan dra ner karaokeversionen av en låt där endast sången är borttagen så borde man kunna fasa ut instrumenten lättare, gäller ju dock att de inte mixat om den instrumentala versionen för mycket.

 

Och nej vad jag vet finns det inte nåt ställe du kan tanka ner endast sången på. Du får spela in det själv helt enkelt, eller kolla med nåt mindre band om du kan få deras master :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart det finns! Väldigt många låtar finns som acapella-versioner, ofta gratis dessutom. De är inte alltid identiska med originalreleasen men oftast använder man ju inte heller hela låten. Prova googla bara så hittar du säkert massor.

 

Har själv en del med Queen, Beastie Boys, Teddybears och Bob Marley som jag hittat på någon DJ-sida, så lite sånt ska nog inte vara svårt att googla upp. Gillar du "klubbmusik" är det lite pinsamt att du inte googlat fram det tidigare eftersom det finns hur mycket som helst... typ Bob Sinclar, Justin Tiberlake osv.. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...