Gå till innehåll

Från gammal videokamera till datorn


AnneliT

Recommended Posts

Hej, jag har ett antal mini DV band som jag skulle vilja ha infört i datorn. Nu är det så att min kamera har gått sönder och jag köpt en ny hårddiskkamera. För att få in dem idatorn har jag lånat en gammal videokamera - en JVC GR-DVF1 denna har dock bara s-video ut och 3x RCA (röd, gul och vit). Förhörde mig då i en butik och fick rådet att köpa en moviebox. Med en sådan får jag in det i datorn men jag får ingen ok bild. Spelar jag in i AVI format så hackar det hela tiden och väljer jag komprimerade varienater (mpeg) så blir det väldigt kornigt. Måste använda det program som följde med movieboxen och sedan importera filen i Premiere - eller gör jag fel? Har inte lyckats få in det direkt från Premiere - tar jag Capture så står det bara att ingen enhet är ansluten. Finns det något annat sätt? Varför hackar det? Fel program? Alla tips tas tacksamt emot!!!

//Anneli

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

 

Får du in bilden i AVI borde den fungera om din burk orkar med formatet då det kräver massor av datorn. Att importera analogt som du verkar göra har ett gäng nackdelar men filmen borde inte hacka som du beskriver. Jag gör samma sak på jobbet ofta men med en JVC video som klarar både Mini-DV och VHS, dessutom fungerar den utmärkt som adapter om man vill fånga film från gamla 8 och VHS kameror.

 

Moviebox har jag aldrig hört talas om men jag antar att det är en analog adapter som funkar uselt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen,

är inte så bra på att förklara men min dator klarar av AVI. Har gjort videoredigering på den. Använder Premiere och har då använt Capture och fört in filerna därfrån och då blir det ju också avi. Av någon anledning säger den Capture Device offline när jag försöker göra på samma vis nu när den här adaptern är med.

 

Men har nu upptäckt att jag har en s-video ingång i min datorn och bör väl då kunna föra det direkt från kameran till datorn via denna? Men jag får inte det heller att fungera.... Sätter jag i sladdarna händer ingenting alls - måste antagligen ha ett program? Har ju Premiere men det säger Capture Device offline. Ska det gå eller? Hur gör jag?

 

Tack för att ni försöker hjälpa mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, det förklarar ju varför det inte gick så bra att föra in filmen där.....

 

Har köpt en USB TV Box på Kjell & Co som skulle fungera och det gör den också ... delvis.... Där följde med ett program som heter USB TV och startar jag det så kan jag se vad som finns på banden på datorn, dvs jag kan spela upp filmen på datorn men så fort jag trycker på record så börjar det hacka. Den inspelade filmen blir jättehackig och tappar av och till ljudet. Detta sker bara då jag spelar in i AVI. Filerna blir dessutom jättestor ca 600 MB för 30sek. Detta är ju betydligt mer än vad de blir då jag för in film vanligtvis via Premiere. Har då provat att spela in i MPEG 2 men tycker att kvaliteten blir väldigt dåligt, det är så grynigt att jag lider ;). Några tips på vad jag gör fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hackar för att din dator inte klarar av att skriva så mycket data i den hastigheten till hårddisken. Det är ju 20 mb/sec som den ska skriva.

DV är komprimerat och där är det en digital signal hela vägen från bandet till hårddisken dvs den behöver inte "skapa" en DV-signal.

Eftersom det är en analog signal så kan den inte styra videokameran från premiere. Och eftersom den är analog så suger bildkvalitet.

Skaffa en mini-DV kamera

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

AnneliT,

Vad finns det i din dator? Processor (modell och hastighet), RAM (minne), hårddisk (GB), USB-ingången (krävs version 2 och kan vara olika på olika USB-ingångar).

 

Du måste kunna välja att spara i lämpligt format och välj då PAL AVI 576*720.

Om du bara har en hårddisk så krävs det att den har gott om ledig plats, att den är defragmenterad och att datorn är tillräckligt snabb. Datorn skall kunna skriva till disken samtidigt som den skall hinna att konvertera insignalen till DV och skicka en avkodad signal till skärmen som du kan se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du bor i någon storstad så hade jag hyrt en dv-kamera ett dygn och tankat in allt material. Det borde vara den billigaste lösningen. Annars kanske någon du känner har en kamera eller liknande.

 

/KN

 

edit: Eller köp denna om den had DV-out och använd som bandspelare.

http://www.tradera.com/DV_kamera_saljes_BILLIGT_inget_RESERVATIONSPRIS_-auktion-57385018

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni menar att det är inte mycket att göra. Antingen köper jag en ny kamera, vilket jag inte vill då jag har en ny hårddiskkamera och det räcker med en, eller så accepterar jag den dålig kvaliten... eller?

 

//Anneli

Nej, jag vill inte säga att det är kört.

Är det en pinnacle Move box du har?

 

Jag vill förklara lite om AVI för dig som jag tror du inte riktigt har koll på.

AVI är bara som en kartong, kan innehålla lite olika och vara mer eller mindre packad.

Exempel, okomprimerad AVI ger enorma filstorlekar som de flesta hemdatorer inte klarar att spela upp utan problem.

DV har filtillägg AVI och är en form av bildserier där varje bild är komprimerad, perfekt för redigering.

DivX XviD MPEG4 har filtillägg AVI men är hårt komprimerade utefter strömen av bildinformation.

Du har säkert använt DV när du har använt din kamera förr.

 

Har du Pinnacles utrustning ska det vara möjligt att göra en "capture" till DV.

 

Ge lite mer info om din utrustning, både dator och "Movie Box"

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

 

Moviebox har jag aldrig hört talas om men jag antar att det är en analog adapter som funkar uselt.

 

MovieBox var en video som man hyrde på det glada 80-talet när man ville se en VHS hemma men inte hade råd att köpa en egen, hihi

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har säkert skrivits tidigare, tror beta75 var inne på det men jag vill bara försäkra mig om en sak. Har du miniDV band som du vill ha in i datorn så finns det bara ett alternativ som jag ser det. Köp, hyr eller låna en miniDV kamera med firewire kontakt som du kan koppla in i datorn och föra över filerna digitalt till t.ex. premiere. Har du fått något annat råd, att kopiera miniDV till datorn via S-video eller vanlig composit RCA etc så vet dessa personer inte vad de talar om.

 

Varför. Jo så här är det.

miniDV är ett digitalt format, till skillnad från VHS, BETA-SP, high8, vanlig TV signal etc.

 

Om du kopierar miniDV via firewire (digitalt) så bibehåller du den exakta kvalitén som finns på bandet samt så blir filerna exakt så stora som de är på bandet (du bibehåller komprimeringen, d.v.s. konverterar inte till ett annat format så som mpeg). Du får optimal kvalité/storlek på filerna. En exakt kopia från bandet.

 

Om du i stället för över via S-video eller gul video (RCA composit) så gör du om formatet fårn digitalt till analogt och sedan till digitalt igen. När det blir digitalt igen via videokort in i datorn så vet inte datorn vad det är för format du spelar in och sparar det som något godtyckligt och du får filtyper som inte är anpassade för ditt format. Du skulle kunna jämföra det med att kopiera CD skivor.

 

Antingen för du över via firewire (digitalt), det är som att stoppa in en CD skiva i datorn, kopiera den och bränna en ny. Du får två exakta kopior (eller nära nog på exakta).

 

Eller så för du över analogt (via S-video etc) och då tar du en CD spelare, tar sladdar från den, kopplar sladdarna till datorn, spelar in ljudet du får in på datorn till säg mp3. Du gör alltså om CD skivans digitala kavlité till analog signal och för den via sladdar in i datorn för att sedan bli digitalt igen fast i ett format som t.ex. mp3 som i sin tur förstör bilden. Det är bara dumheter. S-Video eller gul RCA video är bara till för att kunna kolla på bandet på en TV eller liknande, ej för att kopiera materialet.

 

P.S. sök genom miniDV kameran extra noga, ännu så har jag aldrig varit med om em miniDV kamera som inte haft firewire och jag har testat hundratals. Dock brukar de kunna gömma firewire kontakten riktigt skickligt ibland.

 

Lycka till, hälsn Pontus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst finns det äldre dv-kameror som saknar DV-kontakt. Jag har sett flera stycken - både Sony och Panasonic modeller. T o m en Panasonic 3-CCD kamera som tillhör en god vän till mig, saknar DV-kontakt. Däremot kan man ta ut miniDV-kassetterna och spela upp den i en annan enhet. Dessutom är det inte inbyggt i systemet att S-Video signalen är av sämre kvalitet än den komprimerade på DV-kassetten. Det beror på en rad olika saker hur kvaliteten blir efter dekomprimering, anpassning till Y/C (S-Video) och inte minst anpassning till anslutningskablar och kablarna själva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Där ser man, knepigt, jag har en skitgammal Panasonic miniDV kamera från runt 95-98 och den har då IEEE1394. Samt ja alla andra miniDVkameror jag testat.

Hur som helst. Jag förstår inte vad du snackar om. Vad är inte inbyggt i systemet?

 

Alltså detta är ett faktum. Material lagrat digitalt, på miniDV band eller ja hur det än är lagrat, med eller utan komprimering. Detta material förlorar ALLTID i kvalité om det måste omvandlas till en analog signal som S-video. Det kan även förlora i kvalité om signalen är SDI, HDMI eller annan digital signal som ej medför komprimering (ut i fall materialet är komprimerat). Men firewire signalen överför en när nog på exakt kopia av vad som är lagrat på bandet och bättre kan det inte bli kvalité mässigt.

 

Däremot kan en miniDV kamera kopplad t.ex. via S-video, eller SDI för den delen, ge en mycket bättre bild om man tankar ut bilden direkt från kameran utan att lagra på band i de fall då kamerans signal inte ”går via bandaren” med pålagd komprimering. Men så fort det hamnar på band, DVD, hårddisk etc så kommer kvalitén alltid att sjunka vid konvertering till analog signal och även i vissa fall i konverteringen från en komprimerad källa till digital videosignal, eller vid lagringen etc.

 

Förlusten kan vara minimal, men med största sannolikhet är den det ej, speciellt inte om man använder S-video eller composit.

 

Eller var det något annat du menade?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

om premiere inte hittar device välj annan projektinställning med windows, eftersom avi dv vill ha firewire. välj sedan capture movie och DEVICE NONE. kommer upp ruta där du kan välja videofångstenhet, välj då din externa usb captureenhet. tryck direkt på record knappen i moviecapturefönstret o spela in. Lite ny på det här så vet inte om kvaliten blir lika bra som om du capture direkt med programmet som hör till devicen. jag har pinnacles dazzle och får då avi fil som jag sen importerar till premiere.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...