Gå till innehåll

Lagra säkert och bra


pld

Recommended Posts

Hej!

 

Ska nu köpa en ny dator och tänkte då även sattsa på lagring som gör det enkelt och säkert att redigera.

 

I datorn kommer det att finns 1x250GB och 2x500GB hårddiskar. Jag gissar på att det inte är så jätte smart att ha en massa material på datorn som gör datorn seg och ifall att någon hårddisk skulle krascha så tänkte jag köpa något externt att spara allt material på.

 

Jag kommer att arbeta med Avid Xpress Pro och After Effects och antagligen något 3D-program som ex. Cinema 4D så det är väldigt viktigt att det är säkra saker som fungerar.

Jag vill kunna arbeta med både DV och HD.

 

*Hur ska man på bästa sätt arbeta?

Om jag har en extern hårddisk ska man då jobba genom den eller ska man tanka in materialet in i datorn och sedan när man redigerat klart lägga tillbaka det till den externa HDD och skriva över det gammla materialet?

 

*Vad för lagring ska man ha?

Kan denna vara något bra:

http://www.g-technology.com/Products/G-SPEED-eS.cfm

 

Eftersom detta är mitt liv så vill jag ha bra grejer så jag är villig att betala men ännu ligger jag inte i miljonklassen.

 

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Även externa hårddiskar kan krascha så det gäller att ha filerna på fler ställen om de är viktiga. Hårddiskarna blir inte sega av att ha data på dem, de är ju till för att användas. Det är rätt smart att ha källfilerna på ena 500GB-disken och lagra det redigerade på den andra 500GB-disken så slipper datorn att läsa och skriva på samma disk samtidigt under redigeringen. Externa hårddiskar lägger du säkerhetskopior på utifall de interna går sönder. 250GB-disken lägger du operativsystem och program så att de inte segar ner videoredigeringsdiskarna.

 

eSATA är lika snabbt som interna SATA-diskar så egentligen kan du lika gärna jobba direkt mot dessa hårddiskar om du vill det. Däremot är USB-diskar långsammare och firewire är något snabbare än USB men ändå mycket långsammare än eSATA.

Länk till kommentar
Share on other sites

Externa eller interna diskar är lika snabba, det är gränssnittet som sätter upp premisserna. SATA är snabbt och SCSI, FW800 är hyfsat snabbt, FW400 och USB2 är segt etc.

 

Köper du dock det där eSATA kabinettet med fyra raidade diskar så går de ganska säkert mycket snabbare än en eller två raidade diskar inuti datorn. Så jag skulle redigera och ha allt material på den externa lösningen med fyra diskar i raid 0.

 

Sedan skulle jag köpa helt vanliga interna SATA diskar och använda som backup kopplat via denna lösning: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010120124

 

”Hårddiskarna blir inte sega av att ha data på dem”

Helt felaktigt påstående! En nyformaterad och ren disk är mycket snabbare än en fylld. Därtill så räcker det med att man ha skrivit säg 50% på disken för att en markant hastighets förminskning skall märkas.

Länk till kommentar
Share on other sites

”Hårddiskarna blir inte sega av att ha data på dem”

Helt felaktigt påstående! En nyformaterad och ren disk är mycket snabbare än en fylld. Därtill så räcker det med att man ha skrivit säg 50% på disken för att en markant hastighets förminskning skall märkas.

Öh... va? Förutsatt att man använder något slags vettigt filsystem så bör uppslagstiden för en godtycklig fil vara konstant (O(1)). Det lämnar fysisk accesstid (beror på var en specifik sektor ligger fysiskt på en skiva - påverkas inte av hur data ser ut på disken i övrigt) och genomströmningshastighet (konstant).

Fragmentering blir mer troligt allt eftersom du använder/fyller hårddisken, men en mängd data i sig gör inte en hårddisk långsammare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...