Gå till innehåll

Datorproblem, igen.


Simon W

Recommended Posts

Jag är fortfarande ordblind när det kommer till datorlösningar.

 

Har en klart fungerande dator, men har lånat en antik laptop som morsan hade över; jag vill ha möjligheten att ta med mig skrivarjobbet till ett annat rum, eller fjällen, sommarstugan, osv.

 

Nu skulle jag vilja ta in celtx i denna dator. Celtx setupmapp är på 9,07Mb. Laptopen har dock bara en diskettstation (1,44Mb).

 

Det är en Compaq, Armada 1120T.

Det finns 4 uttag bakpå (bortsett strömförsörjning). Befintliga uttag är anslutning till skrivare, extern mus el. tangentbord, extern monitor, samt ett 9-pin uttag märkt "IOIOI". Vad detta är för uttag har jag ingen aning om.

Ingen USB alltså.

 

Morsan har bruksanvisningen "nånstans".

 

Nej, laptopen är inte stulen.

 

Nån som vet om det ens är möjligt att få in en mapp på drygt 9Mb på denna dator? Hårddiskarna är på totalt 2 gig, så det borde vara möjligt, tycker jag, på nåt sätt... importera via kabel... Jag vet inte. Nån som har nån idé?

 

Är beredd på ett självklart svar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Beroende på operativsystem, gå till download.com och hämta hem en hederlig gammal "filesplit" mjukvara. Ex "hjsplit" funkar tom med Win95. Då kan du dela upp mjukvaran i 7 delar som för plats på disketter. Det kräver förstås att du har en floppydisk-station i nån annan burk med själva mjukvaran på.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Den geniala Simon har varit i farten igen...

 

Jag tyckte det var så fasligt mycket filer i laptopens C:, så därför gjorde jag en ny mapp och stoppade in allt jox där. Rent och snyggt.

... Men nu kan inte datorn starta upp windows... Känner mig så jäkla dum! Det beror ju förmodligen på mitt fixande bland diverse filer, som säkert var viktiga systemfiler som förstås inte borde rörts.

 

Finns det nåt hopp för denna stackars laptop, eller har jag totalt pajat det?

 

Jag lyckas inte komma till nån "boot setup" där i början (genom att trycka "delete", som jag gör med min ordinarie dator), just när jag slagit igång den och den räknar bytes... Till slut säger den bara "pip pip" och det står "Oglitig systemdisk. Byt ut disken och tryck valfri tangent"

 

Om jag lyckas komma till nån setup kan jag väl formatera C: där, och sedan välja att starta upp datorn i en viss ordning? Då kan jag väl välja "diskett" som första anhalt, och köra in Windows på nytt?... men nu kan jag inte ens komma till nån setup. Snyft.

 

Fast windows via diskett innebär väl typ femhundra disketter om man splittar...

 

/Simon - klant

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, jag förstår nu att jag ändå inte kan ta in Celtx i denna stenåldersdator, så det spelar ingen roll om jag får den att funka igen eller inte. Morsan har ingen användning av den heller.

 

Synd. Blev sugen på en gratis laptop. Får väl spana in Blocket efter nån billig (som fixar Celtx).

Länk till kommentar
Share on other sites

1996 fixade jag en lösning till det problem som du har. Jag köpte en extern hårddisk/cd-rom låda med paralellport anslutning (skrivarutgång), satte in en Goldstar 2x cd-rom läsare och sen var det färdigt. Drivrutiner följde med lådan. Du måste ändra i config.sys och autoexec.bat filerna för att det ska funka. Det kostade 2000:- men det var då. Jag använde lådan till laptopen i många år och den funkar än idag(fast jag använde den inte mer). Installerade Win95/Linux m.m.direkt från cd-rom via paralellporten till laptopen.

Länk till kommentar
Share on other sites

eller inga systemfiler på C: eftersom du flyttat dom till en mapp...

"Oj va mycket sladdar och slangar det är under motorhuven på min bil. Om jag slänger bort dom så får jag mer plats till öl och badbollar och solstolar. Kanske kan klippa bort allt och gömma det under förarstolen..."

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Är som sagt ingen stjärna på datorer, så sarkasm kan ni bespara mig. Men om det roar er så varsågod. Det är inte direkt så att jag i fortsättningen kommer kika in i denna tråd (eftersom jag ska skaffa en annan laptop).

 

Tack IronLion för tipset!

Dock kommer jag inte försöka få den att funka ändå, eftersom ingen har någon användning av den.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tadaa!! Tänk vad allt kan lösa sig... :)

 

Till att börja med fick jag låna Windows 3.11 på diskett (9st) av den tidigare ägaren av nämnda laptop, så nu funkar den finfint igen. Kul för den. Men som sagt har jag ändå ingen användning av den. Så jag kikade runt lite på Blocket efter nåt billigt, funktionsdugligt, men inget intressant fanns i första taget.

 

Men då får jag höra att min svåger fick fyra avlagda laptops från sitt jobb för en tid sen, som han "fick göra vad han ville med". De funkar fint, Windows XP redan installerat. Så jag ringde och hörde mig för lite försiktigt... och jovisst, jag ska få en av dom. Få.

 

Tack gode gud för att också jag har lite tur ibland!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...