Gå till innehåll

Få tag på tinnitus ljud


kalle112

Recommended Posts

Tinnitus ljud? Menar du det ljud som folk hör som har tinnitus? För det skiljer sig nog lika mycket mellan olika personer som det finns människor som har tinnitus, vissa hör bara vitt brus, andra nåt eller flera pip, eller så kan de inte ens beskriva det. Fråga lite folk som har tinnitus :) Det finns inte ETT tinnitus ljud, det finns ljud som folk hör för jämnan, då kallas det tinnitus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

 

Jag har en lindrig tinnitus och den består av en ton liknande den son chassit på en

tjock tv ger ifrån sig. Ca 1500 hz pluss att det brusar runt den frekvensen. Själva tonen är ren kanske till och med en sinus men som sagt det brusar lite runt omkring.

Jag kan tänka mig att det skulle vara infernaliskt jobbigt om den var starkare än den är nu, så fläska på lite om det skall vara en som lider rejält.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag menar sånt där ljud som låter som ett förlängt beep. Ungefär som SVT - ja. Men ljudet ska låta mycket ljusare än så...är kass på fixa ljud...skulle va bra om de fanns nåt nånstans!

 

Ska du ha ett ljud som alla kan höra men som är lagom irriterande är ett A, dvs. En grundton på 440 Hz, gå endast upp ett par ett par oktaver annars missar du poängen

hos en hel del som ser din film

 

När jag gick en el/tele utbildning testade vi med en sinusgenerator hur högt vi kan höra.

Det allmänna är 20-20k men jag hörde ända upp till 26k. Tack och lov har jag blivit av med

en del av hörseln genom åren. Visserligen betyder det inte mycket men en CRT-TV avger en

hög signal så jag kunde höra om en TV var på även utan ljud, det är lite besvärligt i tysta

scener när man ser på film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du ha ett ljud som alla kan höra men som är lagom irriterande är ett A, dvs. En grundton på 440 Hz, gå endast upp ett par ett par oktaver annars missar du poängen

hos en hel del som ser din film

 

När jag gick en el/tele utbildning testade vi med en sinusgenerator hur högt vi kan höra.

Det allmänna är 20-20k men jag hörde ända upp till 26k. Tack och lov har jag blivit av med

en del av hörseln genom åren. Visserligen betyder det inte mycket men en CRT-TV avger en

hög signal så jag kunde höra om en TV var på även utan ljud, det är lite besvärligt i tysta

scener när man ser på film.

Fast tvns ljud ligger bara på drygt 5k, den hör i princip alla som är lite uppmärksamma.

De flesta hör max upp till 16-17k, barn kanske kan höra upp till 20k, så hör du upp till 26k är du nog väldigt unik på det området. Du kanske blivit biten av en fladdermus eller nåt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du ha ett ljud som alla kan höra men som är lagom irriterande är ett A, dvs. En grundton på 440 Hz, gå endast upp ett par ett par oktaver annars missar du poängen

hos en hel del som ser din film

 

När jag gick en el/tele utbildning testade vi med en sinusgenerator hur högt vi kan höra.

Det allmänna är 20-20k men jag hörde ända upp till 26k. Tack och lov har jag blivit av med

en del av hörseln genom åren. Visserligen betyder det inte mycket men en CRT-TV avger en

hög signal så jag kunde höra om en TV var på även utan ljud, det är lite besvärligt i tysta

scener när man ser på film.

har du medeltids TV eller? dom nya platta låter inte

Länk till kommentar
Share on other sites

Orsaken att du trodde du hörde så långt är att den överhöga signalen började modulera membranen.

Min hörsen går till 22KHz, & många hertz längre finns ingen som hör. På vilket sätt skulle det vara tack & lov att förlora känslighet i hörseln förresten?

 

De flesta jag känner med tinnitus har en eller flera sinustoner huvudsakligen mellan 600 till 5000Hz, vissa uppåt 10KHz men sällan högre.

Vissa har även en form av modulerande brus som, efter rekonstruktion med en additiv synth, enbart kan beskrivas som "låta fan".

Jag har inte tinnitus själv, men efter några ohumana arbetsförhållanden med "temp-tin" kan jag konstatera att OM jag nånsin skulle få det så är det en sinuston på 1,1KHz.

Arbetar dock i praktiken inte live längre så risken är nåt grymt reducerad :-)

 

Ett enkelt sätt att göra den otrevligaste varianten av tinnitus är att ta vitt brus, sända det genom en självmodulerande ring-modulator & in i ett resonerande formant-filter med resonansen satt nånstans mellan 1 & 6KHz, beroende på karaktär.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast tvns ljud ligger bara på drygt 5k, den hör i princip alla som är lite uppmärksamma.

De flesta hör max upp till 16-17k, barn kanske kan höra upp till 20k, så hör du upp till 26k är du nog väldigt unik på det området. Du kanske blivit biten av en fladdermus eller nåt :)

 

Så var fallet just då. Tro det eller ej. Vi var flera som testade. Jag har en gammal analog sinusgenerator hemma men har ingen förstärkare jag vill riskera.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Tinnitusljud som sådana har inga övertoner, dom som inte är brusvarianter är rena sinustoner.

 

TV:ns CRT-ljud ligger på ganska exakt 15,7KHz. En normalt hörande medel-åring bör höra åtminstonde 18KHz vill jag minnas, barn uppåt max 23, men många har fått så förstörd hörsel av orsaker dom får skylla sig själva för så dom kan inte höra över 10KHz.

Det fascinerande med det hela är att, trots att man inte kan urskilja enskilda toner över, för mig 22KHz, så hörs det en KLAR skilnad mellan 96 & 200KHz samplingsfrequens!

Det blir ett luftigare ljud med mycket mer naturlig återgivning som de flesta kan känna men inte direkt höra. Ungefär som riktigt låg bas :-)

 

DDeridex, fortfarande, du hör inte upp till 26KHz. Membranen på högtalaren du använde klarade inte den höga frequensen & kunde inte fullfölja hela sinus-cykeln, så vad som kom ut var något helt annat.

Testar du med riktiga studio-högtalare så kommer du inte höra mycket alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...