Gå till innehåll

Hur överför jag film till datorn???!!


tokiho

Recommended Posts

Hej. Jag är 14 år och älskar att göra animernade filmer. Jag är inte så bra ännu, men jag lär mig mer och mer hela tiden. Har ännu inte lyckats överföra mina filmer från kameran till datorn, vilket ger mig problem, eftersom att jag skulle kunna göra mycket mer om jag bara kunde få filmerna till datorn för att redigera dem i t.ex photoshop elelr så. Vet inte hur jag ska fixa dethär, har hört att man behöver ett videofångarkort eller firewire, men jag är inte bra på sånt, kan någon förklara så skulle det vara snällt. Jag kan få över bilder från kameran till datorn, men inte filmerna! Då använder jag USB kabel. Går det att få över film genom USB?

 

ps. vet inte riktigt om jag satt dethär ämnet rätt nu, hoppas det. är ny här så jag vet inte xD

Länk till kommentar
Share on other sites

Och nu hittade jag ett till problem; det finns inget firewireuttag på kameran.. ?? men det finns USB.

Jag kan hjälpa dig. Jag utgår ifrån att du har en DV kamera, eller?

För att överföra till datorn ska jag förklara nu hur man gör detta i WMM (Windows Movie Maker).

 

1. Sätt på kameran.

2. Gå över till ett läge som heter antagligen "Play Mode" där du kan se din film i kameran.

3. Spola fram/tillbaka och pausa vart du ska börja "kopiera" över till datorn.

4. Starta WMM.

5. Koppla USB sladden till din dator.

6. I WMM klickar du på en av länkarna i vänstra hörnet "Fånga från Videoenhet"

7. När du har klickat på "Fånga från videoenhet" så väljer du vilken källa du vill överföra från.

8. Nu när du har valt källan och klickat på nästa döper du vad film klippen ska heta och vart dem ska sparas.

9. När du klickat på nästa klickar du ytterligare nästa.

10. Nu har du kommit till delen där du ska fånga video från din video enhet. Så FÖRST klickar du på starta fångst i WMM.

11. Därefter klickar du på play i din videokamera.

12. När du överfört det du vill överföra pausar du din videokamera och därefter klickar du på "avbryt fångst.

13. Därefter klickar du på slutför och Vóila! Nu har du överfört video från videoenhet till dator!

 

Hade exakt samma problem som dig när jag hade min första videokamera. Hoppas du tyckte information var bra. Om det är något du undrar över så är det bara att fråga :)

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan hjälpa dig. Jag utgår ifrån att du har en DV kamera, eller?

För att överföra till datorn ska jag förklara nu hur man gör detta i WMM (Windows Movie Maker).

 

1. Sätt på kameran.

2. Gå över till ett läge som heter antagligen "Play Mode" där du kan se din film i kameran.

3. Spola fram/tillbaka och pausa vart du ska börja "kopiera" över till datorn.

4. Starta WMM.

5. Koppla USB sladden till din dator.

6. I WMM klickar du på en av länkarna i vänstra hörnet "Fånga från Videoenhet"

7. När du har klickat på "Fånga från videoenhet" så väljer du vilken källa du vill överföra från.

8. Nu när du har valt källan och klickat på nästa döper du vad film klippen ska heta och vart dem ska sparas.

9. När du klickat på nästa klickar du ytterligare nästa.

10. Nu har du kommit till delen där du ska fånga video från din video enhet. Så FÖRST klickar du på starta fångst i WMM.

11. Därefter klickar du på play i din videokamera.

12. När du överfört det du vill överföra pausar du din videokamera och därefter klickar du på "avbryt fångst.

13. Därefter klickar du på slutför och Vóila! Nu har du överfört video från videoenhet till dator!

 

Hade exakt samma problem som dig när jag hade min första videokamera. Hoppas du tyckte information var bra. Om det är något du undrar över så är det bara att fråga :)

/Oscar

 

okej, så långt har jag nog räknat ut hur man ska göra men movie maker säger bara "går inte att fånga fideo från enheten eftersom ett problem uppstod när enheten startades" ? Det händer när jag klickar på "fånga från videoenhet"

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har själv fått ett problem på nacken nu :( Det som är problemet är att när jag kopplar min videokamera, Canon HV20, i datorn så händer inget. När jag säger att inget händer så menar jag att när man ska fånga video från ett device så hittar den inget att fånga ifrån, alltså min kamera.

 

Min Canon HV20 är köpt i USA men det ska väl inte vara några problem för det?

 

Redigerings programmen jag har testat med är WMM och Vegas 6.0.

 

Extremt tacksam för svar/hjälp/tips!

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har själv fått ett problem på nacken nu :( Det som är problemet är att när jag kopplar min videokamera, Canon HV20, i datorn så händer inget. När jag säger att inget händer så menar jag att när man ska fånga video från ett device så hittar den inget att fånga ifrån, alltså min kamera.

 

Min Canon HV20 är köpt i USA men det ska väl inte vara några problem för det?

 

Redigerings programmen jag har testat med är WMM och Vegas 6.0.

 

Extremt tacksam för svar/hjälp/tips!

/Oscar

 

det kan ju vara USB- kabeln det är fel på. Är den skadad eller så? Testa en annan om du har. Så var det för mig förut, men det funkade med en annan USB kabel. Annars kan du testa en annan USB port, det kan också vara problemet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

det kan ju vara USB- kabeln det är fel på. Är den skadad eller så? Testa en annan om du har. Så var det för mig förut, men det funkade med en annan USB kabel. Annars kan du testa en annan USB port, det kan också vara problemet :)

Hmm, jag tvivlar på att USB-kabeln är sönder då den är väldigt ny, men jag kan ju alltid testa för an vet ju inte. Jag har testat olika portar. Ska även testa Firewire sladd.

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, där löstes lite av mitt problem iaf, men som sagt, hittar inte firewireuttag på kameran. har letat överallt! någon som har en likadan kamera som vet? Behöver verkligen hjälp med detta! :)

 

Jag vet inte om du hinner detta eftersom att ditt arbete skulle vara klart till imorgon, men om du känner någon som har en dv-kamera så kan du ju låna den till att tanka in filmen, om det nu inte finns något firewire uttag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad ska du med en hubb till?

För att kunna lägga in film på datorn från min HV20 behöver jag ett firewire sladd och ett firewire uttag i min dator. Eftersom jag inte har något av det och jag inte vet hur man kopplar in firewire kort i datorn så får det bli firewire sladd med firewire hubb som självklart har firewire uttag. Men eftersom hubben är kopplad med USB sladd till datorn, går det att överföra då??

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...