Gå till innehåll

Hur överför jag film till datorn???!!


tokiho

Recommended Posts

Men hörni, Hur ska jag göra då för att få mina filmer till datorn, om jag inte har firewireuttg i varken datorn eller dv kameran???

 

(ps: skolprojektet gick bra iaf, jag visade filmen på tv :D)

 

Om du har en DV-kamera så har du såklart ett firewireuttag. Aldrig hört talas om en DV-kamera utan firewire. Det är ju helt meningslöst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej. En hub måste ha samma host connector om kontakterna på hubben för att det ska fungera. Du kopplar alltså den där hubben till din firewirekontakt i datorn för att använda firewireportarna på den. Hubbens enda funktion är att ge dig fler kontakter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej. En hub måste ha samma host connector om kontakterna på hubben för att det ska fungera. Du kopplar alltså den där hubben till din firewirekontakt i datorn för att använda firewireportarna på den. Hubbens enda funktion är att ge dig fler kontakter.

Fan också :( Ser ut som om jag får köpa en sladd och tanka över filmen hos kompisar tills en data kille kommer hem till mig som kan koppla in ett firewire kort. Men du är helt säker på att det är så?

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

Men hörni, Hur ska jag göra då för att få mina filmer till datorn, om jag inte har firewireuttg i varken datorn eller dv kameran???

 

(ps: skolprojektet gick bra iaf, jag visade filmen på tv :D)

 

DV ingången sitter inte på kameran. Det finns en dockningsstation till den kamera du använder.

Har du inte tittat på dockningsstationen?

598.gif

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med, installera ett firewire-kort i en ledig PCI-plats på en statinär dator kan vara bland det enklaste man kan göra. Ofta får man med den sladd som man behöver mellan kameran och datorn.

Om du tar med dig datorlådan till en seriös säljare av datadelar och det finns lite tid för personalen så borde det inte kosta mer än ett par hundra att motera ett kort på plats. Vi snackar tre skruvar...

 

Här har du en guide: http://www.directron.com/fireguide.html

Här har du ett exempel på kort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=110513

 

Kom ihåg att du behöver en 4 pin kontakt i den änden av firewire-kabeln som sitter i kameran.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
hej:P någon som vet hur man konverterar video-filer så man kan se på mp3, har en sony? finns en video-fil på den som är wma

 

det kan ju funka med VLC kanske. jag är inte så bra på omkodning men jag brukar fixa det där iaf

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...