Gå till innehåll

Slutar- och färg inställningar på xm2


Bakos

Recommended Posts

Inte hundra, men men...

 

Slutarinställningen ändrar du väl med exponeringshjulet där du även ställer in bländaröppning och gain. Jag vill minnas att man trycker på hjulet för att ändra mellan bländare, slutare och gain.

 

I menyn (som du når via menyknappen på baksidan) kan du även ställa in färgerna lite grann, men jag tror att det bästa är att ha dem i neutralt läge, såvida du inte vill göra något speciellt.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

XM2 är en kompetent kamera som fixar nästan allt i autoläge så länge du har rätt vitbalans. Menyerna är relativt enkla. Tryck på menyknappen och bläddra med hjulen under till du finner det du söker. Du måste nog sätta allt på manuell innan du kan göra de ändringar du önskar men VARFÖR. Har du en bra film från början är det nästan alltid bättre att lägga på effekter i efterhand.

 

Kan ge mer info på tisdag då jag är åter i tjänst med mina älskade prylar i förrådet. 5 prylar är XM2 men jag har tyvärr inte tafsat tillräckligt mycket på dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

XM2 är en kompetent kamera som fixar nästan allt i autoläge så länge du har rätt vitbalans. Menyerna är relativt enkla. Tryck på menyknappen och bläddra med hjulen under till du finner det du söker. Du måste nog sätta allt på manuell innan du kan göra de ändringar du önskar men VARFÖR. Har du en bra film från början är det nästan alltid bättre att lägga på effekter i efterhand.

 

Kan ge mer info på tisdag då jag är åter i tjänst med mina älskade prylar i förrådet. 5 prylar är XM2 men jag har tyvärr inte tafsat tillräckligt mycket på dem.

 

Slutar inställningarna behöver jag kunna ändra för att jag endast filmar snabba sporter och blir "suddigt" när de rör sig för fort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

Det finns olika alternativ för manuella inställningar. Ratten baktill (select) kan du trycka in för att få upp dessa lägen. Auto,Tv,Av,Manual mm

För att sedan ändra dessa värden (slutartid, bländare gain mm beroende på läge) använder du EXP-ratten som sitter till vänster längre fram på kameran (under D. Effects). Lycka till!

Mvh

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...