Gå till innehåll

AE comps i PPro blir skit


peterfilm.se

Recommended Posts

Tjena.

 

Nu börjar jag bli riktigt trött på AE och PPro. Läser in klipp och redigerar i PPro och kör ut på DVD och spanar på TV. Blir bra. Men när jag tar in lite klipp i AE för att lägga på lite textanimarioner och sedan renderar och in bland klippen i PPro, blir det kass.

 

Varför fuckar det upp sig om klippen körs igenom AE och sedan in i PPro. Eller rättare sagt så här: Jag har klipp A, B och C. Klipp A och B tar jag in i PPro. Klipp B tar jag in i AE för att lägga på en texteffekt på klippet. Sedan skall B in bland A & C i PPro för att slutgiltigen alla skall ut som en AVI för att seden göra Mpeg2/DVD. Vad skall jag köra ut B som från AE för att det skall bli så snyggt som möjligt på DVD/TV???

 

Fan, det är 2008 och allt är digitalt. Hur kan det inte bli skarpt?

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

NTSC i detta projektet.

 

Låter detta vettigt:

 

Ett comp i AE (videoklipp med textanimeringar på) som jag kör ut som QT-film (compression = None)

 

Sedan in med Comp i Ppro och ut tillsammans med andra klipp som x (vadå)? Filmen skall hamna på DVD, dvs filen som skall ut från PPro skall sparas som orginalfil, samt tvättas i en Mpeg encoder (vilken jag ännu inte vet vilken jag skall använda)

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Svarar på bägge här:

 

Kör QT-animation (ser bra ut).

 

Adobe egna uncompressed heter "8-bit YUV(4:2:2YUV)" - ser också bra ut.

 

Och glöm inte att NTSC ser sämre ut än PAL (bara 525 linjer).

 

Edit: Adobe egna uncompressed stöds BARA av After Effects, Encore och PPro. Tror inte 3-parts encoders kan läsa den.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett comp i AE (videoklipp med textanimeringar på) som jag kör ut som QT-film (compression = None)

Smaksak:

Jag hade sett till att rendera ut det precis som du gör idag men sett till att ändra Render Settings i Render Queue från Best Settings till DV Settings. Animerad text utrenderad med Best Settings ser aldrig bra ut tycker jag. Som sagt, det är en smaksak.

 

QuickTime - Animation är en jättebra codec tycker jag, men Best Settings i Render Settings fördärvar text, speciellt om den rör på sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Smaksak:

Jag hade sett till att rendera ut det precis som du gör idag men sett till att ändra Render Settings i Render Queue från Best Settings till DV Settings. Animerad text utrenderad med Best Settings ser aldrig bra ut tycker jag. Som sagt, det är en smaksak.

 

QuickTime - Animation är en jättebra codec tycker jag, men Best Settings i Render Settings fördärvar text, speciellt om den rör på sig.

 

Ok håller på att testa DV settings. Men det betyder väl att filen blir ganska komprimerad. Sedan skall den inmporteras i PPro, och ut därifrån och sedan in i en Mpeg-tvätt. Jag vill hålla uppe kvaliten så länge som möjligt.

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok håller på att testa DV settings. Men det betyder väl att filen blir ganska komprimerad. Sedan skall den inmporteras i PPro, och ut därifrån och sedan in i en Mpeg-tvätt. Jag vill hålla uppe kvaliten så länge som möjligt.

 

Peter

Nej, filen komprimeras varken mer eller mindre. Skillnaden mellan Best och DV Settings är att DV Settings kommer ut interlaced.

 

Jag tycker att slutresultatet ser bättre ut om man sköter deinterlacing vid slutexport av filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

snor denna tråden lite och frågar:

varför stöter jag allt oftare på folk som föredrar QT animation uncompressed istället för låt säga microsoft AVI uncompressed?

kan någon förklara varför QT animation är ett så bra format?

Jag gör ofta rörliga DVD-menyer i After Effects och förrenderar väldigt ofta bakgrunder som annars skulle ta vääääldigt lång tid att göra RAM Previews på. Sedan tar jag in den filen och använder som bakgrund vilket alltid spar mycket tid.

 

Om jag tar in den filen som MS Uncompressed AVI och lägger på Timeline i AE så tar RAM Previews ganska lång tid att bygga upp. Om jag lägger QT Animation och lägger på Timeline i AE så går RAM Previews däremot väldigt snabbt. Pga av det väljer jag alltid QT Animation när jag förrenderar saker i AE och alltid även vid slutexport för användning i Encore DVD. Jag tjänar massor med tid på att använda QT Animation, så valet för mig är enkelt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör ofta rörliga DVD-menyer i After Effects och förrenderar väldigt ofta bakgrunder som annars skulle ta vääääldigt lång tid att göra RAM Previews på. Sedan tar jag in den filen och använder som bakgrund vilket alltid spar mycket tid.

 

Om jag tar in den filen som MS Uncompressed AVI och lägger på Timeline i AE så tar RAM Previews ganska lång tid att bygga upp. Om jag lägger QT Animation och lägger på Timeline i AE så går RAM Previews däremot väldigt snabbt. Pga av det väljer jag alltid QT Animation när jag förrenderar saker i AE och alltid även vid slutexport för användning i Encore DVD. Jag tjänar massor med tid på att använda QT Animation, så valet för mig är enkelt. :)

 

Ok, väldigt intressant!

Tänkte också höra vad du menade i ditt tidigare inlägg när du sa att DV inte är komprimerat alls. Som jag har förstått det så har DV bla. 4:1:1 color space villket borde göra att färg djupet är hälften av okomprimerat 8bit 4:2:2.. eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, väldigt intressant!

Tänkte också höra vad du menade i ditt tidigare inlägg när du sa att DV inte är komprimerat alls. Som jag har förstått det så har DV bla. 4:1:1 color space villket borde göra att färg djupet är hälften av okomprimerat 8bit 4:2:2.. eller?

DV Settings i AE är inte "du-skall-renderas-ut-till-DV", det anger däremot att klippet skall renderas ut med fields, upper eller lower.

 

I Output Module anger man vad man renderar ut som, DV/QT/MPEG2/mm, mm.

 

Dvs, Render Settings och Output Module är två väldigt skilda saker i AE's Render Queue. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, filen komprimeras varken mer eller mindre. Skillnaden mellan Best och DV Settings är att DV Settings kommer ut interlaced.

 

Jag tycker att slutresultatet ser bättre ut om man sköter deinterlacing vid slutexport av filmen.

 

ok, men jag tänkte ha render queue filen som slutexport. Därmed vill jag välja Feild:off i render queue.

 

Dvs. Jag har en comp som är filmens slutgiltiga tidslina. Mestadelen där inne består av filmklipp från PPro (som exporterats som Microsoft AVI, kompression=none, lower field), men också intro text och eftertext som är gjorda inne i AE.

 

Sedan vill jag höra ut hela filmen (slutversionen) från AE. Jag vill deinterlace vid detta tillfälle och få ut den färdiga filmen. Den filen skall helst vara så okomprimerad som möjligt, och framförallt hantera animationerna så det ser juste ut i den slutgiltiga filmen.

 

Slutprodukten är en DVDskiva.

 

Vad är det för fel att välja feild:off i Render queue. Känns som om det är världens bästa sätt att de-interlace?!?!? Måste finnas en hållhake?! ;)

 

NTSC i detta fallet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för fel att välja feild:off i Render queue. Känns som om det är världens bästa sätt att de-interlace?!?!? Måste finnas en hållhake?! ;)

Nej, det finns ingen hållhake. Att välja Off i AE gör ett mycket bättre resultat än PPro gör med sin deinterlace.

 

Jag kanske är nojig, men jag ser alltid till att i möjligaste mån aldrig bryta kedjor när jag redigerar vilket brukar löna sig väldigt bra tycker jag:

Om jag redigerar ett Project som är interlaced så använder jag bara foto som är interlaced. Jag blandar alltså aldrig interlaced med progressive, likväl som jag aldrig tar in interlaced i ett progressive Project.

 

Jag hade alltså:

1. Redigerat interlaced i PPro

2. Exportrat interlaced från AE

3. Importera det klipp du skapade under punkt 2 till PPro

4. Redigera klart

5. Exportera från PPro till valfritt format, förslagsvis QuickTime, Animation - Interlaced

6. Importera det klipp du skapade under punkt 5 till in i AE

7. Exportera från AE och använd Best Settings för att deinterlaeca

 

Samma sak här, jag hade i möjligaste mån inte brutit kedjan. Jag hade inte:

Exporterat som MS uncompressed från PPro som skall in i AE, exporterat materialet som QT animation från AE, använda materialet i PPro för att sedan exportera en gång till till MS uncompressed från PPro, för att sedan ta in det i AE och exportera som QT Qnimation.

 

Kort version: Håll dig till en och samma codec. :)

 

Det är som alkohol, så fort man börja blanda så ökar risken för jobbigare baksmälla... :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok Rogge.

 

Jag skall göra ett test med din lista igen. Gjorde precis ett test, men enligt din "icke göra" lista, och det blev inte så bra :)

 

(1)På punkt 2 i din lista, vad hade du valt för export, precisera gärna. Interlace vadå? QT animation, eller vad? Genom render queue eller export?

 

(2). Lite skumt; Jag körde ut en comp som DV Settings (Lower field) innehållande ett orginal klipp (ej från PPro) med animerad text på. Använde NTSC DV 48Kb kompression None. Sedan kodade jag den filen till MPeg2 (Tsunami encoder Plus 2,5 7mb/s VB, i övrigt ett bra program). Tog in i Encore, dont transcode, och skapade sedan en ISOfil. Brände på DVD, och kollade på TVn. Filmklippet är kanon. Kristallklart och grymt, men den animerade texten (ovanpå det bra klippet) blir konstig, ser nästan ut som interlace gör på datorskärm, alltså lite ojämnt och lite pixligt? Allt kändes så bra, men den animerade texten blev skit. Då är detta ju inte text som kommer från ett annat program, utan gjort med character tool i AE och sedan direkt ut som okomprimerat - > och sedan Mpeg. Hur han det inte blir kristallklart? Om jag spelar upp Mpeg filen på datorn är texten ganska skarp, men på TVn är den inte det. TV är i och för sig 8 år gammal, men visst skall jag kunna tillverka en comp i ae som blir skarp på TVn?

 

...

 

Edit: Tror jag hittat ett fel ang. punkt 2.

= Compen från AE kördes genom Tsunami Mpegencoder och den Mpeg2filen (.m2v) är kristallklar på dataskärmen när jag spelar upp den. Sedan tar jag in den i Encore (2.0) och kör ut ISO filen (dock med "don´t transcode" på .m2v filen). Kollar återigen på ISOfilen på VLC player och allt är skarpt. Sedan bränner jag ISOfilen på en DVD, och det är här något blir galet. När jag tittar på den på TV blir texten pixlig/randig och när jag tar in DVD i dator och kollar (VLC igen blir texten skarp), men i Mediaplayer blir den exakt som på TVn, pixlig/randig.

Länk till kommentar
Share on other sites

(1)På punkt 2 i din lista, vad hade du valt för export, precisera gärna. Interlace vadå? QT animation, eller vad? Genom render queue eller export?

Av ren princip använder jag aldrig File > Export i AE, jag använder Render Queue till allt...

 

Gör så här:

1. Markera den Comp du vill exportera och gå till Composition > Add To Render Queue.

2. I Render Queue, klicka på den lilla fyrkanten till vänster om ordet Best Settings och välj DV Settings. (Nu blir klippet interlaced.)

3. I Render Queue, klicka på ordet Lossless och byt från Video For Windows till QuickTime Movie under Format.

4. Klicka på Format Options och bekräfta att det under Komprimeringstyp står Animering alt. Animation

5. Klicka på OK

6. I Render Queue, under Output To, klicka på namnet och namnge samt bestäm var ditt klipp skall hamna.

7. Klicka på Render

 

Skall du rendera ut med ljud, bocka för det under punkt 3.

 

(2). Lite skumt; Jag körde ut en comp som DV Settings (Lower field) innehållande ett orginal klipp (ej från PPro) med animerad text på. Använde NTSC DV 48Kb kompression None. Sedan kodade jag den filen till MPeg2 (Tsunami encoder Plus 2,5 7mb/s VB, i övrigt ett bra program). Tog in i Encore, dont transcode, och skapade sedan en ISOfil. Brände på DVD, och kollade på TVn. Filmklippet är kanon. Kristallklart och grymt, men den animerade texten (ovanpå det bra klippet) blir konstig, ser nästan ut som interlace gör på datorskärm, alltså lite ojämnt och lite pixligt? Allt kändes så bra, men den animerade texten blev skit. Då är detta ju inte text som kommer från ett annat program, utan gjort med character tool i AE och sedan direkt ut som okomprimerat - > och sedan Mpeg. Hur han det inte blir kristallklart? Om jag spelar upp Mpeg filen på datorn är texten ganska skarp, men på TVn är den inte det. TV är i och för sig 8 år gammal, men visst skall jag kunna tillverka en comp i ae som blir skarp på TVn?

Återigen, en smaksak, men jag tycker textanimering mycket sällan ser riktigt bra ut progressivt med 30fps. En stor del har också att göra med typsnittet man använder.

 

Men, jag hade först bestämt mig för ett arbetsflöde, jobbat efter det och sedan försökt få det bättre. Att blanda codecs, interlace och progressive och att mitt i det försöka hitta felet tar tid och är svårlöst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förresten, jag hade aldrig hållit på att rendera ut klipp för att kasta dom mellan PPro och AE när det finns klipp och klistra samt möjligheten att importera hela PPro Projects direkt in i AE och därmed få in video utan att öht rendera ut den från PPro.

 

Jag hade tagit in den video jag skall lägga text på, gjort vad jag skulle i AE för att sedan ta in den Compen i PPro via Dynamic Link och lagt där den skall vara. Det finns även fler sätt att göra det på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Pga av det väljer jag alltid QT Animation när jag förrenderar saker i AE och alltid även vid slutexport för användning i Encore DVD. Jag tjänar massor med tid på att använda QT Animation, så valet för mig är enkelt. :)

 

Låter du Encore transcoda till MPEG2 för DVDproduktion Rogge? Alltså färdig film -> render queue QT animation -> Encore -> DVD (encores egna transcode)?

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Jag hade alltså:

1. Redigerat interlaced i PPro

2. Exportrat interlaced från AE

3. Importera det klipp du skapade under punkt 2 till PPro

4. Redigera klart

5. Exportera från PPro till valfritt format, förslagsvis QuickTime, Animation - Interlaced

6. Importera det klipp du skapade under punkt 5 till in i AE

7. Exportera från AE och använd Best Settings för att deinterlaeca

 

 

Om punkt 8 var att skapa en Mpeg2 fil - DVD utav hela filmen, vad exakt hade du gjort i punkt 7? Kört ut som DV settings (interlace), men i vilket format, MS unkomp eller QT animation?

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför alls gå Färdig Film > QT > Encore > MPEG2? Varför inte Färdig Film > MPEG2? Då minimerar du antalet generationer (om du inte ska köra MPEG2 i något annat program).

 

Rent teoretiskt är kvaliteten identisk mellan PPro och Encore eftersom samma kodare används.

 

/Max

 

Låter du Encore transcoda till MPEG2 för DVDproduktion Rogge? Alltså färdig film -> render queue QT animation -> Encore -> DVD (encores egna transcode)?
Länk till kommentar
Share on other sites

Låter du Encore transcoda till MPEG2 för DVDproduktion Rogge? Alltså färdig film -> render queue QT animation -> Encore -> DVD (encores egna transcode)?

För färdig film mer än en timme får Encore sköta om och då exporterar jag som DV avi. Mindre än en timme får Adobe Media Encoder ta hand om.

 

Om punkt 8 var att skapa en Mpeg2 fil - DVD utav hela filmen, vad exakt hade du gjort i punkt 7? Kört ut som DV settings (interlace), men i vilket format, MS unkomp eller QT animation?

Om jag mot förmodan skulle köra ut färdig film ur AE som skall direkt till DVD så hade jag exporterat som i svaret jag gav ovan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, en fråga för Max och rogge tror jag.

 

Jag skall göra en till surffilm snart. Kommer använda mig av ett företag i Borås som kodar mpeg2. Har tydligen utrustning i miljonklassen. (vet inte vad de heter ännu, utan blivit rekommenderad av en reklamfilmare).

Om jag lämnar in en okomprimerad slutgiltig version till dem som är interlacad, tror ni de kan göra en Mpeg2 fil (såklart) där de samtidigt kan de-interlaca mycket (MYCKET) bättre än av mjukvarorna kan (även fieldskit). Brukar dessa hårdvarucodecs göra grymma de-interlace även av film med mycket motion?

 

Gaaah. http://www.progressivframtid.nu

Länk till kommentar
Share on other sites

En till fråga ang. de-interlace och AE. Om man kör best settings i render queue, vilken metod använder AE för att deinterlace? Det skall tydligen finnas ett sätt som kallas interpolate deinterlace (vilket sony vegas använders sig av). Snackat med en surffilmare som klipper i Vegas (dock HDV). Han startar progressiva projekt i Vegas och tankar in interlace material och sedan renderar ut filmen och då sker vegas egna interpolat deinterlace. han säger att det blir riktigt bra och att det är mycket bättre än bland deinterlace som många använder sig av. Hur gör AE i best settings?

 

Dessutom, han kör ut interpolate deinterlace .png filer från Vegas (photo?) som han sedan arbetar med i AE. Kan man göra liknande från Premiere?

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du kör Best Settings och No Fields gör AE en interpolering.

 

Kolla på en av Andrew's äldsta tutorials där en variant av Deinterlacing är med.

 

http://www.videocopilot.net/tutorials.html?id=58

 

Sedan gör ju ganska många mjukvaru dvd-spelare automatisk deinterlacing under uppspelning - dock inte alla vilket ju ställer till det...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...