Gå till innehåll

AE comps i PPro blir skit


peterfilm.se

Recommended Posts

Pratade precis med Alex Sevedag på Dicentia. Verkade ha bra koll på det där.

Han sa bland annat att man i DVDskapandet kan koda DVDfilen (mpag2-filen?) att se till så att mjukvaruDVDspelare ställer in sig på att spela upp DVD (ISOfilen) som progressiv (om spelarn klarar av det).

 

Hur gör man det in encore?????

Länk till kommentar
Share on other sites

Men vad är det som sägar till softwarespelaren att göra det?

 

är det MPeg2-filen, eller är det någon slags källfil i hela "DVD-projektet" som Encore skapar.

 

 

Nu vet jag inte vad Dicentia använder sig av, men jag har för mig att de sa att man kan koda detta i mpeg-strömmen.

 

Vore ju guld om man kan koda så att software DVDspelare spelar upp interlace ISO eller DVD genom att blend fields.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men vad är det som sägar till softwarespelaren att göra det?

 

är det MPeg2-filen, eller är det någon slags källfil i hela "DVD-projektet" som Encore skapar.

 

 

Nu vet jag inte vad Dicentia använder sig av, men jag har för mig att de sa att man kan koda detta i mpeg-strömmen.

 

Vore ju guld om man kan koda så att software DVDspelare spelar upp interlace ISO eller DVD genom att blend fields.

 

Det ligger väl bara som en flagga i MPEG-2 stömmen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok folks,

 

om man gör en uppföljning av de-interlaceproblemet här. Jag anser att all de-interlacing gör material blurrigt. Men låt säga att slutproduktionen är DV (DVD). om man nu skiter i att downconverta HD från Canon A1 och istället klipper i HD. Och i slutet de-interlacar och sedan nedconverterar till vanlig SD 16:9. Då borde väl det bli skarpare, med tanke på att man förminskar en bild, då blir ju ofta resultatet bättre än orginalstorleken.

 

Följdfråga.

 

1. hur mycket plats tar HD på diskarna om man tankar in? Dv tar ju ca 13 GB/Timma har jag för mig.

 

2. Funkar en burk:

XP

Intel core duo 3.0 (eller 2.6) (eller måste man ha quad processor)

Nvidia 8800 GT 512 mb DDR3 (Inno3D)

4 GB DDR2

Länk till kommentar
Share on other sites

Det KAN bli bättre att göra så... men givet, all deinterlacing är förstörande, mer eller mindre. Jag tankar in all 1080i HDV som 720P (via Cineform iofs), det är enklare att klippa och keya.

 

Ovanstående burk borde funka - men räkna med FETA renderingstider på Colorista eller M Bullet.

 

Testa en sväng först, med det svåraste material du har.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Cineform är en plugin för PPro som konverterar allt HDV material till sin egen codec. Den kostar en del och KAN var lite strulig beroende på vilket system man har (sök efter trådar av Danell så fattar du vad jag menar).

 

Fördelen är ju att 720P är "enklare" att klippa eftersom filerna är mindre.

 

Men testa att klippa ett kort projekt enligt din planerade kedja, 1080i > Deinterlace > SD, och se om det blir bra.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jupp, den konverterar 1080i > 720P under capture om du har en dator som är snabb nog. Annars kan du göra det efter. Men den kan givet köras som 1080i också. Men som sagt den funkar inte bra för alla, men codecen i sig är bra.

 

/Max

 

ok skall testa det,

 

men 720P betyder ju att bilden är progressiv. Menar du att den pluginen både nerkonverterar från 1080 till 720, samt deinterlacar bilden så att den blir P?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vaaa! Max H! Jag kommer se till att datorn är snabb nog i så fall!

Men är den converteringen till 720P skarp. Alltså blir det verkligen progressiva bilder, där all interlace är borta?!?!? och bilden ändå inte förlorat någon kvalitet (nämnvärd)??? Samt bilden blir inte lika släpig som den blir om man kör framesmode med A1:an.

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Vaaa! Max H! Jag kommer se till att datorn är snabb nog i så fall!

Men är den converteringen till 720P skarp. Alltså blir det verkligen progressiva bilder, där all interlace är borta?!?!? och bilden ändå inte förlorat någon kvalitet (nämnvärd)??? Samt bilden blir inte lika släpig som den blir om man kör framesmode med A1:an.

 

Peter

 

Du kan testa, dom har en 15 dagars trial på hemsidan. Då märker du om pluggen funkar i din maskin ocskå så slipper du grisen i säcken. Gör en ORDENTLIG test, hela vägen, så du veta att det lirar. Var särskilt noga med deras workflow om hur du ska gå från HD > SD MPEG2.

 

http://www.cineform.com

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, skall testa den. Men jag måste troligen byta dator i alla fall för att köra en stor film i 720P (har en 3.0 pentium4 nu).

 

Lite småfrågor till er som använder det nu.

 

1. Detta codec man får in materialet som, hur stora blir filerna (720p)?

 

2. Hur är det om jag vill skapa något i AE och sedan inportera till Ppro där jag då kör detta codec? Komplikationer?

 

3. Kan jag sälja material som är intankat med Aspect HD till någon som inte har aspect HD. Alltså kan det använda filerna?

 

/Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om det är så många som kör här men...

 

1. Mina blir ca 6 - 9mb i 720P (variabel bitrate). Du KAN tanka in som 1080i och sedan konvertera till 720P i efterhand om du har en långsam burk. Min gamla 3Ghz laptop klarade 720P hyfsat bra - men körde inga en-timmes surffilmer med 3 filter på alla 1000 klippen på timeline... ;)

 

2. En av de stora fördelarna. AE är jättemycket snabbare med Cineform än native HDV och egentligen huvudanledningen till att jag kör det.

 

3. Det mer problematiskt. Men det finns en "gratisdekoder" att ladda ner. Men man kan inte rendera till codecen utan att ha minst Cineform NEO (som i princip är codecen utan ngt extra).

 

Som sagt... (eko) - ladda ner och testa hela vägen :) .

 

(Och bara för att jag har "mässat" om Cineforms positiva sidor har jag själv haft strul i över en vecka som jag äntligen löst... Aspect HD, Encore DVD CS3 och en virtuell CD-drive i samma burk resulterade i att Encore inte startade...).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hahah- Eko. Det bet. Nu har jag laddat ner och kört en test runda. Först; Det är förbannat nice att se på 1280x720 i Qtplayer. Vilken upplevelse.

 

Tankade in med Cineform (720 progressivt). Testklippte lite och skickade ut som Cineform QT. Ser bra ut. Har ännu inte gjort det till SD och kört ut på DVD.

 

1. Vad är bästa sätt att göra SD från detta. Ta ut som Cineform QT (1280x720) och sedan in i AE för att göra ett SD widescreen project? Hur skall inställningarna vara där då. Detta är ju 1 pixel aspect ratio.

 

2. om man har cineform QT (1280x720) och vill göra en mindre fil för trailer. Vad skall upplösningen vara då? Om jag delar 1280 med 720 (with för vanlig SD) blir det en faktor på 1,7777777...8. Delar jag 720 (höjd på HD) så blir det 405. Skall det alltså lämpligt vara 720x405 som jag ställer in i QT och kör ut som exempelvis H264?

 

Kul med HD. första försöket. Och ja, jag tycker det är förbannat kul med progressivt! :)

 

Edit: När jag körde ut min cindeform HD genom QT som en 720x405 H264 blev det så här: (kolla nästa inlägg)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skumt.... och bra fråga... brukar aldrig exportera som h.264. Och precis nu är jag mitt emellan burkar (dvs min Cineform är avaktiverad för jag ska blåsa maskinen) så jag kan inte testa...

 

Vilken QT kör du?

 

Du kan maila deras support även om du kör trial om jag minns rätt.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, dratt iväg en fråga till dem. Återkommer. Men det är detta som jag är livrädd för och det var därför jag gjorde mig av med matrox kortet. Vill hålla mig till så vanliga codecs som möjligt.

 

Skall göra en DVD med testet (cineform HD) snart. Hur skall man bäst få det till SD? Alltså mer en fråga om pixel aspect ratio. Vilken storlek på projektet? Vad är PAL SD widescreen som samtidigt är 1.0 pixel aspect ratio??

Länk till kommentar
Share on other sites

Bästa kvalitet blir (nog) att exportera som Cineform AVI > in i AE med rescale to Standard Def AVI > MPEG 2 i valfritt program. Strunta i att köra MPEG2 från PPro 2.0.

 

Detta pga att After Effects har en något bättre omskalare än PPro, vet att en del lägger lite extra skärpa där ocskå.

 

En klar fördel med codecen är att klarar många generationer. Men i stort håller jag med - extra codecs är delvis av ondo.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, lite snabb uppdatering angående QT för er som är intresserade. Allt under så som det funkar på min dator i alla fall.

 

Om man exporterar ut ett Cineform HD så kan QT spela upp men inte koda om (oavsett vad man väljer. blir fel)

 

Om jag exporterar ut en QT aniamation (av ett cineform projekt från Ppro) så klarar inte QT av det över huvud taget.

 

Om jag exporterar ut som Cineform HD igen och tar in i AE och därifrån kör ut en QT animering så kan sedan QT spela samt koda valfritt. Kvaliten är kanon, men diskarna bör vara stora. Skit samma. det är kvalitet som räknas ;)

 

Max, ursäkta min riga kunskap i AE och olika settings men hur menade du i ovanstående inlägg. (jag behöver lite steg för steg) Jag har alltså en Cineform AVI fil. färdig film. Jag öppnar AE och skapar en comp som är hur (pixlar, storlek ?) Jag förstår inte vad du menar med rescale to Standard Def AVI.

 

Skall jag starta en ny comp och välja PAL D1/DV Widescreen Square Pixel?

Det ställer automatiskt in:

Width: 1024

Height: 576

Pixel aspect: Square pixel

 

Det dumma är att min tv är från 1992 och en 4:3 så jag vet inte hur rättvisande det blir för en riktig Widescreen TV (Dock inte HD TV).

 

Är Denna PAL DV Widescreen Square Pixel korrekt att använda för att göra en vanlig SD PAL Widescreen DVD? (i denna settings så använder jag "scale" i "transform" och behöver alltså dra ner skalan till 80%

 

Testade ovanstående, men encore (2.0) klarar ju inte av pixel aspect ratio 1024x576, vilket väl är äkta widescreen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...