Gå till innehåll

Stämningsskapande ljud?


Kim-O

Recommended Posts

Hejsan..

 

Jag är just nu i behov av ljud till filmer jag håller på med. Det är varken musik eller ljudeffekter, jag skulle mer beskriva det som stämningsskapande bakgrund.

 

Jag tänker mig ljud som ligger i bakgrunden, bestående av bara en ton, om ni förstår vad jag menar. Till exempel sånt ljud som ligger i bakgrunden när någon blir skrämd i en skräckfilm, eller bakgrundsljud vid spännande scener.

 

Det är alltså inte musik jag söker. Fråga om ni inte förstår vad jag menar. Men, är det någon som vet vart jag kan få tag i såna här ljud? Eller hur jag kan göra dom själv?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan..

 

Jag är just nu i behov av ljud till filmer jag håller på med. Det är varken musik eller ljudeffekter, jag skulle mer beskriva det som stämningsskapande bakgrund.

 

Jag tänker mig ljud som ligger i bakgrunden, bestående av bara en ton, om ni förstår vad jag menar. Till exempel sånt ljud som ligger i bakgrunden när någon blir skrämd i en skräckfilm, eller bakgrundsljud vid spännande scener.

 

Det är alltså inte musik jag söker. Fråga om ni inte förstår vad jag menar. Men, är det någon som vet vart jag kan få tag i såna här ljud? Eller hur jag kan göra dom själv?

 

Tack på förhand.

 

du kanske tänker på miljöljud? någon form av rumble, eller LFE-ton? Fast då är vi ändå inne ljudeffekter...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det är inte miljöljud jag tänker på.. Det är mer, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det på ett bra sätt, men typ ett enkelt pianoljud i bakgrunden, exempelvis.

 

hmm...ja, hur man än vrider och vänder på det så räknas ett enkelt pianoljud till musikavdelningen. Kan du specificera pianoljud? Ackord, enskild ton, kluster, högt, lågt, starkt, svagt etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm...ja, hur man än vrider och vänder på det så räknas ett enkelt pianoljud till musikavdelningen. Kan du specificera pianoljud? Ackord, enskild ton, kluster, högt, lågt, starkt, svagt etc.

 

Det jag kan säga är att jag söker enskilda toner, eller eventuellt ett par toner, men ingen melodi, eftersom det ska vara endast i bakgrunden.

Sen spelar det ingen roll om det är högt eller lågt, starkt eller svagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm. Den här frågan är som att be någon om Techno-ljudet när man vill göra musik.

Det finns miljardal att välja på & det skapas nya hela tiden. Samma sak med "stämningshöjare".

Du ber om ett ljud "när man blir skrämd" & "när det är spännande".

Alla sounddesigners, vi som har till jobb att göra sånt, har sina egna "trademarked "metoder för att uppnå sånt, & varje typ av händelse har sina ljudtyper.

Vad exakt varje sounddesigner använder för komponenter & hur dom används kommer du aldrig på sanningsenligt förren dom blivit avslöjade eller designern lessnat på dom, men enkelt förklarat så är det helt olika ljud till tillexempel skrämsel & spänning.

En väl(över)använd klyscha för att skrämmas är att använda ett skarpt & perkussivt ljud, gärna mixat för högt.

Själv föredrar jag att bygga sånt på sublimare sätt, men man är helt utlämnad till hur manuset är utformat där.

För stämning används låga, gärna basrika & ihållande ljud med betoning i lägre mellanregistret.

Själv använder jag en mängd olika komponenter, men tre vanliga ljud (mina stämningsljud består oftast av mellan 3 & 15 olikA komponenter i lager) är ett jag fick ur min Roland JUNO-60 via ett egenbyggt effektrack, ett padljud jag fick fram ur min KORG Polysix i bedrövligt skick (fick den för en tusenlapp för att fixa själv men för fan aldrig tummen ur & reservdelarna var as-dyra) precis som den är :-)

Det tredje & absolut unikast är en av en serie EVP jag skapade 2002 av misstag jag kallar "Satanic Noise".

Rösterna är mestadels svårtydda, men av vad som går att tyda är diverse förolämpningar & ett tydligt "I will kill you, you fuckface". Resten är mestadels skrik &...känsliga läten.

Fuckface-delen har jag iof inte använt än, den säljer jag DYRT om alls, men summa kardemumma, vad du ber om, ifall du är seriös, bör du sätta någon som kan det på.

Det är en MYCKET svår sak att göra bra (vad är det för vits annars?), & måste anpassas HELT till materialet.

Det GÅR, teoretiskt sett, att ge ett förslag om man får se manus, men mitt råd, om du verkligen vill göra det själv, är att leka loss på synth-modulen som sitter i ditt ljudkort.

Fullproffskort har det inte, men jag får av frågan att dömma gissa du bör sitta med nån form av SoundBlaster eller liknande?

Reason är ett mycket bra val för sånt åsså, men det är inte precis ett självförklarande nybörjarprogram.

Spela på dom låga tangenterna & lek inte för mycket med toner.

Länk till kommentar
Share on other sites

iMartini, LFE ska aldrig någonsin användas för berättande, enbart förstärkning.

Vanliga hemmasystem mixar inte in LFE-kanalen när dom gör downmix till stereo , vilket fortfarande är vanligaste systemet hemma (för att inte riskera förstöra klen utrustning), & digital TV sänder inte den kanalen alls.

Tyvärr många som gör det misstaget regelbundet likförbannat & resultatet, genom en stereo-tv, är bedrövligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

iMartini, LFE ska aldrig någonsin användas för berättande, enbart förstärkning.

Vanliga hemmasystem mixar inte in LFE-kanalen när dom gör downmix till stereo , vilket fortfarande är vanligaste systemet hemma (för att inte riskera förstöra klen utrustning), & digital TV sänder inte den kanalen alls.

Tyvärr många som gör det misstaget regelbundet likförbannat & resultatet, genom en stereo-tv, är bedrövligt.

 

så sant så...tänkte på LFE som "basmuller" och "stämmningshöjare" i sammanhanget men det är ju inte samma sak som du säger

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ni inte öronen öppna när ni är ute? Jag var i domkyrkan i linköping för att spela in några dödskallar på golvet. På håll pratade folk och i ett hörn repade nån barnteater. Det blev rätt intressant eko-ljud men jag funderade inte så mycket på det.

 

Hemma satt jag och kolla klippen jag gjort. Blev det bra? Mja, inte direkt. Men när jag drar markören bakåt i timelinan så spelas ljudet upp baklänges. Hm, vad lustigt det lät. En gång till. Jo, tusan det lät spännande. Som klippt ur en skräckfilm. Den spar vi.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Har ni inte öronen öppna när ni är ute? Jag var i domkyrkan i linköping för att spela in några dödskallar på golvet. På håll pratade folk och i ett hörn repade nån barnteater. Det blev rätt intressant eko-ljud men jag funderade inte så mycket på det.

 

Hemma satt jag och kolla klippen jag gjort. Blev det bra? Mja, inte direkt. Men när jag drar markören bakåt i timelinan så spelas ljudet upp baklänges. Hm, vad lustigt det lät. En gång till. Jo, tusan det lät spännande. Som klippt ur en skräckfilm. Den spar vi.

Kan du lägga upp en liten snutt på det ljudet :)? Är ruggit nyfiken på hur det låter nu när du förklarar :P!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag på jobbet och ljudet är hemma. Undrar om jag kommer ihåg det när jag är hemma igen? Kommentera en gång till, så tråden finns med i olästa-listan.

 

Det låter som oformliga röster, som tonar in och klipps tvärt på slutet. Undrar om det inte är sånna ljud i filmen poltergeist?

Länk till kommentar
Share on other sites

Att spela upp ljud baklänges används ganska flitigt i både film och musiksammanhang, och man känner väldigt lätt igen effekten när man vet hur den låter. Himla kul att sitta och leka med också. Om man samtidigt vänder på rummet eller reverbet så får man den där sugande känslan eftersom ljudet istället för att "försvinna" kommer mot dig och avslutas som kraftigast och lixom nyps av som gorse beskriver. Kan vara bra att använda vid överaskningsmoment när man snabbt omedvetet vill bygga upp något på ett par sekunder som man inte tänker på ska hända.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag på jobbet och ljudet är hemma. Undrar om jag kommer ihåg det när jag är hemma igen? Kommentera en gång till, så tråden finns med i olästa-listan.

 

Det låter som oformliga röster, som tonar in och klipps tvärt på slutet. Undrar om det inte är sånna ljud i filmen poltergeist?

Skickar en påminellse klockan 12 på natten ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...