Gå till innehåll

keya bort blåvit himmel i Premiere


27-åringen

Recommended Posts

Jag har ett klipp där en man springer på en väg.

I bakgrunden finns det gröna granar och det är en himmel ovanför.

Mannen har vita och blå kläder och himmeln är vit.

 

Jag skulle vilja keya bort färgerna vit och blå på den övre tredjedelen av bilden (dvs där grantopparna och himlen är) men inte på resten av bilden.

 

Kan jag göra detta i Adobe Premiere? I såna fall hur?

Skulle vara jättetacksam om jag fick lite hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hände inte riktigt med... himlen är vit, men grantopparna gröna... vad är då blått om du vill behålla hans kläder..? Finns flera varianter, men detta är en (i "track-ordning"):

 

Track 3: Din bild med garbage-matte effekten alt. en wipe-transition så du ser/behåller den undre halvan av bilden (så du "behåller" mannens kläder).

Track 2: Din bild med två chroma-key filter: En för blå och en för vit. Du kan också testa med ett chromakey-filter för blått och lumakey-filter för det ljusa.

Track 1: Den bild du vill ska synas istället för himlen.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, jag var lite otydlig.

 

Himlen är vit och skiftar mot vitblått så om jag tar för mycket blått i keyingen försvinner mannens kläder och tar jag för mycket vitt så försvinner vita detaljer som glänsande grässtrån och sånt i resten av bilden.

 

Jag ville mest veta vilka effekter jag skulle använda och det fick jag ett väldigt bra svar på. Tack så mycket!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...