Gå till innehåll

RCA från DAT'en till 3m på datorn, kvalitetsförlust?


nzafvscl

Recommended Posts

Jo,

 

jag sitter här med en DAT som har en digital RCA-utgång,

jag behöver lägga in material på min dator som har en digitial 3m ingång.

 

har på komplett hittat en sådan här kabel för ändamålet:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311551

 

min fråga är om jag förlorar någon kvalitet genom att göra på det här sättet,

jämfört med om min dator hade haft en digital RCA ingång,

så det varigt RCA i bägge ändarna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du bara Spdif in på datorn bör du inte få någon kvalitetsförlust, fast den där kabeln du länka till är ju avsedd för analoga signaler, jag rekomenderar att köpa en kabel avsedd för digitala. Frågan är ju bara hur tusan din 3,5mm digitala kontakt är gjord...

Är du helt säker på att du har digitalt in via 3,5mm? Brukar man ha det på ljudkorten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Spdif är en digital standard för signaler. Det är den utgång du har på DATen. Jag tolkar det som du har nån "multi-ut-ingång" på ljudkortet, sen kan vi hoppas att de glömt ett F i spdif för spdi vet jag inte vad det är.

"1 x ljud - SPDI-utgång/linjeingång/mikrofon - minitelefon 3,5 mm"

 

Som att du har en 3,5mm kontakt med både spdif utgång, linje in och mikrofon på. Isåfall bör du kunna ställa in i datorn vilken in/utgång du vill köra med på den aktuella kontakten, eller om den känner av det själv kanske. Är väl bara att prova egentligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, lite kvalitetsförlust blir det via drop-outs & störningar, men det är inte mycket du kan göra åt förutom att använda bra kablar.

AES/EBU är ett mycket bättre format med skärmning & högre signal, men används tyvärr aldrig för konsumentbruk.

Av din fråga att dömma gissar jag att du inte sitter med studioprylar & broadcast-krav, & då bör kvalitetsförsämringen endå inte vara stor nog att faktiskt störa :-)

Själv bytte jag inte till AES/EBU förren 3 år sen & hade endå inga problem.

Tuta & kör! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...