Gå till innehåll

"kodning" av surround 5.1 ljud


OP5

Recommended Posts

Du kan inte matrisera 5.1 till 2 spår, däremot finns dolby stereo som matriserar 4 ljudspår, LCRS till 2 ljudspår. Men på 5.1 mastrarna ligger det ju oftast i dolby eller dts om det är surround. Och då skickas ju oftast ljudet och bilden separat tror jag, som slås ihop först vid printningen.

 

Videomaster kan ju dock vara ganska mycket olika format. Tänkte du på nåt speciellt?

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller 35 kopian levereras ljudet för dolby på en slags "dvd skiva", har glömt vad den heter men nån annan kan kanske påminna :) Detta om man mastrar och gör dolby summeringen med deras egna hårdvaruburkar och inte med pluggar i något program.

 

Dvd biten är jag osäker på, men kan tänka mig att det beror helt enkelt på vilka som gör dvdn och vad de kan ta emot för format. Men antagligen vill de ha en färdig fil i ac3 eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan inte säga om alla gör så, vet faktiskt inte, men jag levererar i stort sett alltid i multichannel okomprimerad PCM i formatet tidskodad Broadcast Wave, för det mesta interleaved (alla kanaler i samma fil), men några har begärt dom i split-channel.

...var nära att lägga 10.000:- på en DTS-plugg till mitt program innan jag upptäckte att det var pengarna i sjön, det är endå väldigt sällan jag varesig kan eller behöver koda själv eftersom det kan kuka till uppsyncningen...

Av vad jag förstått så var det dock standard förr att dub-studiorna (dub som i mixning, inte språkbyte) gjorde optiska masters själva för att kunna garantera kvalitéen.

De flesta av oss gör fortfarande kodningar, men då mest för privat monitorbruk & kontroll.

 

Sen finns det ju dom som vill ha materialet färdig mux:at (mux=multi-plex=föra samman video & audio till en enhetlig fil), men då har jag fått lämna den i rent DVD-format på hårddisk, eller ren DVD-skiva när det inte är för rent kommersiellt bruk.

 

Jeez, Dolby AC3 är ett tjorvigt format när man är stressad.

Att sätta bock i en enda fel ruta kan ställa till jobbiga problem som resulterar i att man tvingas lägga en två-tre timmar till på ny rendering (fullständig mux, minns inte hur lång tid ren AC3-kodning tar).

Irriterande men helt okey om man gör det för personligt bruk, sodi´n far from okay när man sitter & ska göra master dan innan deadline...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...