Gå till innehåll

Förändring av rösten, hur?


Deadrise

Recommended Posts

Hej.

 

Jag skulle vilja förvränga min röst till en klassisk radio/com-röst. Alltså, som i ett tusental filmer där folk anropas genom radio, en sprakande och ganska metallisk/robot-aktig röst.

Ni som sett Equilibrium, vet nog vad jag menar.

 

Ungefär, något i den här stilen:

 

Spola fram till 1:00 och skruva upp volymen lite extra för att höra rösten, så kommer ett litet exempel på vad jag är ute efter.

Görs detta digitalt, eller?

Om inte, hur gör man i sådana fall?

 

Mvh: D

Länk till kommentar
Share on other sites

skaffa en mikrofon från en gammal radiosändare och spela in med den med bandbredd på cirka 2000 Hz. För att ådstakomma bandbredden applicerar du ett highpass-fiter på 300Hz och ett lowpass-filter på 2300 Hz. Prova, lyssna och skruva lite på filtergränser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju börja med att skruva på EQ och dista lite, lägg på övrigt skräpljud som brus och skrap och se hur långt du kommer, innan du tjackar mer prylar menar jag. Även om det bästa sättet är "live" så att säga, och roligaste ;)

 

På tal om detta finns ju alltid speakerphone, lite väl "för enkelt" kan tyckas men ändå häftigt med så många samplade olika högtalare, telefoner och radioapparater :)

http://www.audioease.com/Pages/Speakerphone/speakerphone_themovie.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju börja med att skruva på EQ och dista lite, lägg på övrigt skräpljud som brus och skrap och se hur långt du kommer, innan du tjackar mer prylar menar jag. Även om det bästa sättet är "live" så att säga, och roligaste ;)

 

På tal om detta finns ju alltid speakerphone, lite väl "för enkelt" kan tyckas men ändå häftigt med så många samplade olika högtalare, telefoner och radioapparater :)

http://www.audioease.com/Pages/Speakerphone/speakerphone_themovie.html

 

Tyckte inte att det såg för enkelt ut, det är något sådant som jag är ute efter. Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte inte att det såg för enkelt ut, det är något sådant som jag är ute efter. Tack!

Asså det är ju ingen gratisplugg direkt, tror inte ens man kan köra en demo men är osäker. Du behöver ju dock ett annat program att köra speakerphone i, något som stöder rtas, vst, mas eller au pluggar. Se mer specar för vad du kan köra det på här:

http://www.audioease.com/Pages/Speakerphone/speakerphone_system_requirements.html

 

Sen med "för enkelt" menade jag kanske mer att det kan bli lite tråkigt med ett program som gör allt åt en, man plockar inte ihop det själv utan kan välja ut atmosfärer reverb och allt möjligt ut samplingsarkiv och bygga upp hela atmosfärer kring sitt grundljud. Man kanske inte känner sig så våldsamt kreativ direkt :)

Men just att sampla en satans massa skumma gadgets är lysande, speciellt då de verkar kunna applicera det på andra ljud och få dem att låta riktigt bra också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså det är ju ingen gratisplugg direkt, tror inte ens man kan köra en demo men är osäker. Du behöver ju dock ett annat program att köra speakerphone i, något som stöder rtas, vst, mas eller au pluggar. Se mer specar för vad du kan köra det på här:

http://www.audioease.com/Pages/Speakerphone/speakerphone_system_requirements.html

 

Sen med "för enkelt" menade jag kanske mer att det kan bli lite tråkigt med ett program som gör allt åt en, man plockar inte ihop det själv utan kan välja ut atmosfärer reverb och allt möjligt ut samplingsarkiv och bygga upp hela atmosfärer kring sitt grundljud. Man kanske inte känner sig så våldsamt kreativ direkt :)

Men just att sampla en satans massa skumma gadgets är lysande, speciellt då de verkar kunna applicera det på andra ljud och få dem att låta riktigt bra också.

 

Tyvärr hade du rätt, det gick inte att köra någon gratisplugg, vilket är synd.

Det hade varit perfekt för mig för tillfället, efter som jag inte direkt har kunskapen för att skapa atmosfären själv. Tack för hjälpen, iallafall! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...