Gå till innehåll

finns det webkamera utan automatik?


gorse

Recommended Posts

Jag lurar på att leka med webkamera, men jag misstänker jag behöver en webkamera som inte automatiskt justerar ljuset eller skärpan. Finns det sådana? Eller kan man lätt stänga av automatiken? (Jag har faktiskt aldrig haft någon riktig webkamera)

 

Jag ser två användningsområden: Den ena är att göra en timelaps ut genom mitt fönster som visar solens uppgång. Den andra är enkel stopmotion där jag vill variera ljuset. Men om jag sänker ljussttyrkan skall inte kameran kompensera det själv. Det är ju samma problem om jag skall göra timelapse.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du ingen videokamera som du kan göra soluppgången med?

Jag filmade när månen gick ner för ett par dagar sedan och det blev 13 min med min HV20. Sen speedade jag upp den delen jag ville ha 200 ggr så jag fick ca 30 sec.

 

Jag känner inte till någon webkamera med exponeringslås. Men det finns ju en del digitalkameror som kan användas som webkamera som skulle fungera.

Köp en gammal canon G1, G2, G3, G4, G5 eller G6.

Ofta billiga begagnade och med manuella inställningar.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...