Gå till innehåll

Bygga mystik, skapa en väldigt speciell karaktär?


Deadrise

Recommended Posts

Hejsan.

tveksamt på var denna tråd skulle hamna, men vi kör på det här. Om någon misstycker, så visst. Flytta på mig. ;-)

 

Så till saken:jag håller på med ett projekt, i vilket magi ska involveras. Jag ska skapa en karaktär som är anonym, med en mask eller liknande. Vad jag behöver är hur jag ska bygga upp mystik runt karaktären, hur jag ska få honom att nästan verka övermänsklig. Musikval, rörelser och liknande spelar ju självklart in här, men kanske ni har något bra tips?

 

Han ska liksom vara en karaktär som man visar respekt, någon som beter sig och utstrålar mystik. Någon man nästan blir rädd för, någon som ska verka övermänsklig.

 

Alla tips är välkommna, musiktips, rörelser, agerande. Han pratar inte alls, och ska förbli anonym.

En kanske ganska annorlunda förfrågan, men någon kanske kan hjälpa mig?

Tack på förhand // D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att en person förblir mystisk ju mer han inte säger. Så om du gör karaktären tystlåten, som du nu skrev, så vore det bra. Sen kan han ju ha en blick, lite halvt stirrande, lita halvt kisande, som han oväntat slänger på andra människor.

Jag har inget musiktips, men rörelsevis så tycker jag att det blir mer mystiskt om han använder lugna rörelser, eftersom snabba rörelser mer skapar en actionfigur än en mystikkaraktär.

Sen skulle han ju kunna ha nån sak som han sitter och gör hela tiden, till exempel sitta och vika ut och in en armékniv. Det ger lite undrande beteende, fast ja, det kanske inte ger uttrycket av att han är övermänsklig..

Du kan ju annars låta övriga skådespelare se på honom föraktfullt, och eventuellt flytta på sig när han går förbi.

Hoppas jag hjälpte till på något sätt i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går naturligtvis inte att ge mycket till konkreta tips på en sådan förfrågan utan att ha ett manus framför sig, men i allmänhet kan jag väl säga att utöver de tips som Kim-O gett så bör man tänka på bilden. Kameravinkeln har betydelse, som grodperspektiv eller fågelperspektiv, och naturligtvis bildkompositionen i stort. Kanske passar det bäst att hålla honom i bakgrunden, och kanske passar det bäst att ha honom stor i förgrunden medan alla andra ser små och ynkliga ut. Ljuset är också av intresse. Vill du hålla honom mystisk kanske det är en bra idé att hålla en stor del av hans ansikte i skugga en stor del av tiden.

 

Som sagt, jag kan inte säga exakt hur du bör göra, men det här är några saker du bör fundera över i alla fall.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...