Gå till innehåll

Bildskärm för redigering av HD-matrial.


rsh

Recommended Posts

Hej!

 

Jag ska inskaffa en HD-videokamera och har tänkt att redigera just filmer i HD format.

 

Behöver man ha en HD skärm för det, eller går det att göra i previewmode? Ni som vet... Svara gärna och iså fall vore det toppen på skärmtips! (runt 6000:- helst)

Länk till kommentar
Share on other sites

beror som på hur du menar det där... jag har ju själv en HV20-kamera som pumpar ur sig 1920x1080... när jag redigerar så kör jag på 2 skärmar med ena skärmen för alla kontroller och inställningar och timelines och andra (två tum större) skärmen kör jag preview-fönstret så stort jag kan... vilket på min skärm med 1280 pixlars bredd blir där runt 720p...

 

Det är ju ok och jag brukar alltid exportera 720p-filmer ändå... men för framtidssäkringen har jag suktat efter en skärm som kan visa ALLA pixlarna på bredd och höjd. Och på den fronten är det lite jobbigt eftersom det tydligen är svårt att göra pixlarna så små på billigt sätt så att skärmen blir mindre än 24 tum. Och eftersom någon bestämt att datorers "widescreen" är 16:10 (jämfört med tvapparaters 16:9)så betyder det att jag måste upp i 1920x1200 på skärmupplösningen. Men jag kan ju använda dom extra pixlarna på höjden för att få plats med lite nödvändigt ont på previewrutan så jag ska väl inte klaga så mycket...

 

Så då tittar man på 24tums widescreen-skärmar (platta) med upplösning på minst 1920x1200. Och då hittar jag en Benq som brukar finnas på onoff eller elgiganten för runt 3000kr-lappen. Dens uppdatering bör duga för filmtittning (antar att en hetsig gamer inte skulle godta det men men). Men jag har inte kollat på färgkvalitet eller kontrast-omfång.

 

Det är mina tankar i området... jag ser gärna fler kommentarer eftersom jag själv är intresserad;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har två stycken 20" Mac-skörmar, en 24" Mac-skärm och en 42" full HD-TV från LG.

På den ena 20" har jag inställningar, förhandsgranskning och filöppnare, och på den andra har jag tidslinan. 24" och 42" är preview monitorer.

Jag använder förövrigt Final Cut Studio 2 tillsammans med en Mac Pro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Notera att inga av de billiga skärmarna (vad jag vet) kan ställas in för 50Hz vilket innebär att du får leva med lite ryckningar i bilden här och där om du kör fullskärms-läge.

 

Eizo har flera som kan ställas i 50Hz men på helt fel sida av 15K strecket.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

1080i uppdateras i 50Hz och om skärmen uppdateras i 60Hz blir 10Hz "över" som väl rimligen får "dubbla fields" här och där.

 

Tror inte det finns så många 24" LCD som kan köras i 100Hz. Min LG kan inte det, likaså Dells och Samsung 245T. Eizo 24.1" ColorEdge CG241W kan däremot klockas i 50Hz, men kostar tyvärr ca 17.000 ex moms.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppar in här även jag då det är hög tid att byta ut ett gäng skärmar.

Faktiska tips på bra modeller mottages alltså gärna här också!

 

Tjejen har en Eizo ColorEdge CG241W som har nämnts i tråden och den känns ju vass.

Någon som äger något lite billigare och kan tipsa? hur är Eizos billigare modeller? Nec?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppar in här även jag då det är hög tid att byta ut ett gäng skärmar.

Faktiska tips på bra modeller mottages alltså gärna här också!

 

Tjejen har en Eizo ColorEdge CG241W som har nämnts i tråden och den känns ju vass.

Någon som äger något lite billigare och kan tipsa? hur är Eizos billigare modeller? Nec?

 

Jag införskaffade mig en Eizo S2231W. Kortfattat så är mitt betyg (1-5):

bild: ++++

video: +++

internet: ++ (betyget för att det är "fult" när man rullar i lister.

spel: +

Länk till kommentar
Share on other sites

Funderar på att köpa en NEC SpectraView 2090.

Vad tror ni om den?

 

Rsh; var det tänkt att du skulle ha en monitor att redigera på och en till monitor för att se bilden i helskärm med? Är det inte bättre då att istället ha en tv för att se hela bilden på istället för en datorskärm?

 

Själv har man tänkt börja med en Nec och sedan när man får råd köpa en till och sedan när dem blir lite billigare köpa något liknande den här:

http://pro.jvc.com/prof/attributes/features.jsp?model_id=MDL101730

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag har läst på nätet så verkar IPS-paneler vara ett bra val när det gäller bildbehandling och även video. Så när jag skulle köpa en prisvärd skärm åt mina föräldrar för bildbehandling sökte jag på prisjakt.nu på plattskärmar med IPS-paneler och hittade då en modell som heter Acer AL2032WB för 2700 kr. Den är bara på 20 tum och 1680x1050 i upplösning men på papperet verkar den prisvärd.

 

http://prisjakt.nu/kategori.php?k=s15218397&o=produkt_pris_inkmoms

 

Jag har skärmen ståendes hemma och har inte kopplat in den ännu. Ska bli spännane att se om den ser bra ut, tyvärr har jag bara PVA-skärmar att jämföra med. Ska man upp i minst 24 tum och minst 1920x1080 upplösning blir det ganska dyrt med IPS-panel:

http://prisjakt.nu/kategori.php?k=s15218397&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=k=s15218636

Hmmm, vad sägs om HP LP3065, 30 tums skärm med 2560x1600 upplösning för 12600 kr?

http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2950

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag har läst på nätet så verkar IPS-paneler vara ett bra val när det gäller bildbehandling och även video. Så när jag skulle köpa en prisvärd skärm åt mina föräldrar för bildbehandling sökte jag på prisjakt.nu på plattskärmar med IPS-paneler och hittade då en modell som heter Acer AL2032WB för 2700 kr. Den är bara på 20 tum och 1680x1050 i upplösning men på papperet verkar den prisvärd.

 

Det står också på prisjakt att tidigare revisioner var IPS. De som säljs nu är MVA.

 

Själv har jag bara dåliga erfarenhter av ACER. Tar inte i deras skärmar ens med tång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det står också på prisjakt att tidigare revisioner var IPS. De som säljs nu är MVA.

 

Själv har jag bara dåliga erfarenhter av ACER. Tar inte i deras skärmar ens med tång.

 

Ajdå, detta stod inte på prisjakt när jag beställde den. Detta ändrades igår, attans också...

På Acers hemsida står det att Acer AL2032WB har Super-IPS .

Hittar ingen annan källa än prisjakt som påstår att de bytt till MVA.

Men jag ska kolla in skärmen hemma så får vi se, har jag tur kanske jag ändå fått en S-IPS.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Vad ska man kolla på när man köper en skärm? Jag har inte råd med en så bra som jag vill ha, utan får nöja mig med en billig sate.

Datorbutikerna brukar ju skicka ut reklam om att man kan köpa en 24" skärm för 3k, men är de ngt att ha?

Vad ska man titta på när man köper, vad behöver vara bra, och vad ska man inte gå under?

Jag kommer använda skärmen till dels att redigera film på i HD och dels kolla på DVD filmer, vanlig SD och kanske HD i framtiden.

Hur blir det med dessa ryckningar ni snackar om, kommer det bli ett problem eller hur kommer det bli?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ryckningarna får du egentligen bara problem med om du kör en 25p eller 50i signal via HD SDI > DVI konverter eller liknande. Tittar du via grafikkortets VGA/DVI utgång är det lugnt (vet iofs inte hur det blir om man kör full screen mode i ex FCP).

 

Förutom allt jäkla strul som blev med min LG 24" så är jag rätt nöjd - den gick på 4990:- ex moms. Men Arclight här på forumet, som kör mycket stillbilder (?) bytte väl sin likadana LG mot en dyrare och gissningsvis färgmässigt klart bättre Samsung 275T.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, låter bra det

 

Som sagt är jag möjligen lite kräsen, men har inte råd med det, så jag har inte råd med en dyr skräm med perfekt färgåtergivning osv. Men tex vad ska kontrasten vara på är 2000:1 bättre eller sämre än 1000:1 och vad är bäst av ljusstyrka 400 cd/m2 och 300 cd/m3

 

Ge mig lite kött på benen så man kan jämföra tack.

Även andra saker man ska tänka på, märken man ska undvika osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förutom allt jäkla strul som blev med min LG 24" så är jag rätt nöjd - den gick på 4990:- ex moms. Men Arclight här på forumet, som kör mycket stillbilder (?) bytte väl sin likadana LG mot en dyrare och gissningsvis färgmässigt klart bättre Samsung 275T.

 

/Max

 

Jepp, det stämmer. Bytte ut LG:n mot mot en Eizo 2431W. Då kostade runt 10 K, nu har den gått ner drastiskt och är löjligt prisvärd (tror den ligger runt 7500-8000 kr). Den är inte i deras top of the line color edge klass, men är grym för sitt pris. Den har slått ut de flesta skärmar jag sett i både svärta, färgreproduktion, betraktningsvinkel och mycket annat.

Sitter en VA panel i den (S-PVA) och är också den panel som sitter i deras dyrare skärmar.

Jag hade gärna tagit en i color edge sortimentet men dem ligger på runt -25 K vilket blir lite för mkt för en 24 tummare. ;)

Jag köpte dock till en Spyder 3 Pro vilket förbättrade färgerna avsevärt. Eizo kalibrerar från fabrik vilket är bra men fortfarande betydelselöst då du måste kalibrera om den igen en månad efter att du fått den då LCD tappar styrka i kontrast och diverse saker med tiden.

 

ok, låter bra det

 

Som sagt är jag möjligen lite kräsen, men har inte råd med det, så jag har inte råd med en dyr skräm med perfekt färgåtergivning osv. Men tex vad ska kontrasten vara på är 2000:1 bättre eller sämre än 1000:1 och vad är bäst av ljusstyrka 400 cd/m2 och 300 cd/m3

 

Ge mig lite kött på benen så man kan jämföra tack.

Även andra saker man ska tänka på, märken man ska undvika osv.

 

Om det står 2000:1 i kontrast är det mer ett försäljningstrick då de refererar till skärmens dynamiska kontrast (en slags mjukvaru variant) och säger då inget om skärmens riktiga kontrast. Dessutom går de inte och jämföra kontrast på skärmar mellan olika märken då alla tillverkare mäter kontrasten genom olika metoder. Det finns ingen direkt standard för att mäta kontrast.

 

HELT beroende på vad du sysslar med och prioriterar har och göra med vad du ska ha för skärm. Jag hatar personligen och sitta och rekommendera en skärm på Onoff för 1895 kr då jag tycker det är skit, även för en vardagssvensson.

Personligen tycker jag du ska undvika skärmar därifrån och satsa på en av högre kvalité som ex. Eizo eller NEC. Samsung gör också några bra skärmar, dessvärre ligger dem skärmarna i en högre prisklass än vad många föredrar.

Jag vet att de kan vara svårt och se anledning till att betala 7-10 K för en skärm men återigen tycker jag att det är minst lika viktigt med en bra skärm som en bra dator om man sysslar med video och bild åt det lite mer seriösare hållet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har nog helt rätt, man får ju vad man betalar för. Men om jag höjder ribban till 3kkr då, får jag ngt halvvettigt?

Jag känner att jag får köpa ngt halvdant nu, och sen om några år om jag känner att denna skärmen inte duger, så får man väll köpa en ny då, och då, om några år, kan jag tänka mig att priserna halverats.

 

En Spyder 3 Pro, är det en sådan man hänger framför skärmen som mäter färger osv, och kallibrer till det optimala? Vad kostar en sån?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, självklart kan du säkert få något du är nöjd med.

Har du ca 3K tycker jag du kan gå på denna:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=243815

 

Det är väl det bästa man kan få i "TN-väg".

 

Och ja, Spyder 3 är en skärmkalibrator som du antingen hänger på skärmen eller suger fast på skärmen med hjälp av sugproppar som sitter under den. Den mäter färger och ställer in det till det optimala beroende på vad du har för ljus i rummet o.s.v. Sen övervakar den också ljuset i rummet hela tiden med sin ljussensor och påminner dig när du behöver kalibrera om igen.

Köpte den från Scandinavian Photo för 2K. Tycker den är väl värd priset då den innehåller många fixar gentemot förra versionen (Spyder 2).

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, tack för tipset, dock så va den på 22", jag vill ha en på 24" så den kan visa HD upplösningen, det klarar ju inte en 22" tum.

 

Oj, det missade jag. Jaja men för 3 000 kr (?) får du helt enkelt ingen bra 24 tummare, om ens någon alls. Du kanske hittar någon BenQ eller något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, det missade jag. Jaja men för 3 000 kr (?) får du helt enkelt ingen bra 24 tummare, om ens någon alls. Du kanske hittar någon BenQ eller något.

Nej, jag misstänker det, e nog bara massa skit. Men om man lägger budgeten på 5000kr då?

Jag är lite sugen på denna https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx men det kanske är mest så att jag bli lockad av den schysta designen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...