Gå till innehåll

64studio - finns fler användare?


IronLion

Recommended Posts

Linux är för datoranvändare vad en sportbil är för de som gillar att meka med bilar. Det finns lika stora skillnader mellan Linux distributioner som mellan olika bilmärken. Jag tycker att 64studio är annorlunda från andra distributioner. Och sen gäller det att kunna "meka". Tack vare Open Source finns det möjligheter att bygga ut. Men är man inte intresserad av sportbilar är det bara att sitta lungt in sin Volvo på väg mot märkesverkstan och låter andra sköta jobbet. Var och en gör sitt val.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns inga drivrutiner för Wacom. Det som finns är en experimentell open source driver (alfastadie som det mesta annat på Linux). Den drivern används både för Wacom, olika andra pekdon och touch-skärmar och innehåller inga av Wacoms funktioner för plattorna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Linux är för datoranvändare vad en sportbil är för de som gillar att meka med bilar. Det finns lika stora skillnader mellan Linux distributioner som mellan olika bilmärken. Jag tycker att 64studio är annorlunda från andra distributioner. Och sen gäller det att kunna "meka". Tack vare Open Source finns det möjligheter att bygga ut. Men är man inte intresserad av sportbilar är det bara att sitta lungt in sin Volvo på väg mot märkesverkstan och låter andra sköta jobbet. Var och en gör sitt val.

 

Jag skulle inte jämföra Linux med en sportbil nödvändigtvis eftersom Linux har ett så brett användningsområde. De flesta Linuxdistributioner idag riktar sig trots allt till vanliga desktopanvändare (mer Volvo än Ferrari). Sun Solaris eller SGI IRIX ligger närmare till hands för sportbilsliknelsen då det är system som är dedikerade för högpresterande uppgifter, tunga beräkningar och stabilitet på ett lite tyngre sätt än normala Linuxdistron.

 

Det är ingen skillnad mellan Linuxdistributioner mer än att att dom kommer förkonfigurerade på olika sätt och med olika programpaket (eller repositories). I grund och botten är allt Linux. 64studio, Ubuntu, Ubuntu Studio, Red Hat, Debian, Gentoo osv, allt är samma Linux kernel. 2.6 för att vara exakt.

 

Att skapa en distro är lite som att installera drivrutiner och program i en Windowsversion och göra en installationsskiva av innehållet och sedan sälja det som Windoos, Red Windows, Win Studio osv lite beroende på hur man konfigurerade installationen. Men i grund och botten är det exakt samma Windows.

 

Om jag avinstallerar program och drivrutiner och "nollställer" alla systemkonfigurationer i 64studio så är det inte 64studio längre, utan bara Linux - plain and simple.

 

Du var lite inne på vad Hollywoodstudiorna använder för sina inhouse-grejer förut. Enligt mina erfarenheter så använder nästan alla bolag som rullar Linux Red Hat-distributionen. Jag skulle tro att orsaken till det är att man kan köpa väldigt bra Red Hat support och Enterprise-lösningar för servrar och desktops. Kommersiella system från t ex Autodesk rullar i regel på Red Hat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp. Det stämmer. Jag mekade en gång i tiden på en gammal Simca trots att det inte var någon sportbil. Vad rätt kul. Jag satte trots det skräck i min omgivning. Samma princip med Linux. Det krävs det lilla extra. Nu är det så att jag söker personer som sysslar med film OCH PROGRAMMERING. Därför mina frågor om in-house program. Vad andra eller filmstudios har i sina datorer intressera mig inte om jag inte gilla att arbeta med programmet. Ta stillbildsfotografer tex. En del är freaks på speciell utrustning. Så var och en jobbar med den utrustning som man gillar bäst. Linux är en som gratis bil chassis. Extra utrustning kostar alltid. Nu är det väl bara otur att inga programmerare läser detta forum?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är med på ett hörn och utvecklar en NLE för Linux. Om det blir ett öppet program eller inhouse är oklart ännu.

 

Jag ser det inte som en fördel att det krävs en massa av användaren för att rulla ett operativ. Det ser jag som en stor svaghet. Nu finns det iofs distributioner som är enklare att använda men det blir fortfarande enorma problem med drivrutiner och liknande om man ska rulla dubbla 24" 1920x1200-skärmar (bara EN tog mig två dagar att installera på den förra Ubuntu-distributionen). Sånt där som man gör på under en minut på en Mac eller PC.

 

Just användarvänligheten är det som faktiskt lyft upp Linux från att för ett par år sedan vara en oerhört marginell plattform. Jag tror att man räknade med att ungefär 0,2% av jordens befolkning använde Linux 2005 (efter att man konstaterat att den officiella statistiken var alldeles för hög beroende på att folk köpte datorer med Linux installerat för att slippa betala för en Windowslicens men att man sedan slände ut Linux och körde piratkopierat operativ istället). Den andelen (av riktiga Linux-användare) har ökat explosionsartat med Mark Shuttleworth idé om Ubuntu och att det ska gå att göra en distribution av Linux som kräver ett minimum av kladdande i terminalen.

 

I många herrans år har jag läst forum där Linuxanvändare (gärna SlackWare-distron) kocketterar med att det är svårt att använda Linux och därför mer exlusivt och bättre. Ändå, efter så många år av dessa genier i verksamhet, finns det bara skräp för videoredigering i open source communityn. De NLEer som finns ute skulle en bra utvecklare för Mac eller PC skriva ihop på en pisskvart (med tanke på hur oerhört mycket mer kompetent video shareware det finns för dom plattformarna än det bästa av utbudet på Linux).

 

Den enda NLE för normala användare med tunnare plånbok som såg riktigt lovande ut var MainActor (som inte är open source och som kostade ett par tusen). Men det gick inte att sälja den. Det är helt enkelt för få användare i FCP/Premiere Pro-segmentet som kan tänka sig att använda Linux över huvud taget. Förmodligen för att även den gruppen känner att tid är pengar och att livet är lite för kort för att leva det i terminalen istället för i fullt skapande med minimalt av trassel. Vill man använda sin dator eller vill man att datorn använder användaren? Det senare har varit det som gällt med Linux. Om ingenting händer eller funkar för att man inte gett operativet mängder av instruktioner så är det inte längre frågan om nåt annat än att operativet använder användaren för att göra sånt andra operativ gör själva.

 

Jag har vänner som både är programmerare och rena Linux-gurus (och som jobbar med film). Ingen av dem använder Linux för filmproduktion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men trots all kritik av Linux är du med att utveckla en ny NLE till just Linux!? Hur kommer det sig när du säger att dina vänner inte använder Linux för filmproduktion? Vilka nya funktioner ska ingå i en sådan NLE. (Jag tycker att sådant behöver inte vara hemligt. Du avslöjar ju inte source koden. Alla som sysslar med film vet ändå mer eller mindre vad som saknas eller behövs i befintliga program.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men trots all kritik av Linux är du med att utveckla en ny NLE till just Linux!? Hur kommer det sig när du säger att dina vänner inte använder Linux för filmproduktion? Vilka nya funktioner ska ingå i en sådan NLE. (Jag tycker att sådant behöver inte vara hemligt. Du avslöjar ju inte source koden. Alla som sysslar med film vet ändå mer eller mindre vad som saknas eller behövs i befintliga program.)

 

Det behövs väl knappast några "nya funktioner"? En NLE som fungerar, har de viktigaste funktionerna och är hyfsat användarvänlig vore ett stort steg framåt om jag förstått det rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Exakt. Fungerande, användarvänlig och så slänger vi in några saker som är helt nödvändiga för att kunna jobba med en videoapplikation som stöd för XML och eventuellt EDL.

 

Allt saknas i de nuvarande programmen. Batch/Log är omöjligt. EDL/AAF/XML/OMF - sånt som är självklart i många kommersiella paket går inte att jobba med på Linux. Vanlig trepunktsklippning funkar inte på Linux. HDV kan man fetglömma. Stödet för riktiga videokort är extremt dåligt. Osv.

 

Jag har aldrig sagt att Linux är en dålig eller oanvändbar plattform. Det är en enormt bra plattform. Men inte om man letar efter en desktoplösning som man kan ladda ned videoredigeringsprogram till och börja producera film. Om man inte i någonslags open source-övertygelse-asketism väljer att kämpa med det lilla som finns. Klepoth har ju visat att vissa grejer går att göra med det som finns. Men jag skulle inte vilja säga att det han gör är ett smidigt och effektivt workflow. Tvärtom. Jag kan nästan garantera att det Klepoth gör i Cinelerra skulle han göra dubbelt så snabbt och med mer kontroll i Windows Movie Maker HD (han håller säkert inte med mig). Och han skulle göra det ännu snabbare och med många fler kreativa möjligheter i Premiere Pro/FCP/Avid.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Intressant tråd. Lade själv in vanliga versionen av ubuntu 64-bit häromdagen för att leka med och lära mig. Känner lite att Windows XP börjar kännas gammalt och Vista är liksom överarbetat på något sätt. Har i och för sig trippelboot nu XP-Vista64-ubuntu.

 

Men nog borde det väl gå att få igång windowsbaserade redigeringsprogram via Wine om nu inget bra finns direkt för linux? Tänkte testa och se om jag kan få Vegas att funka...

 

Eller ska jag skapa en mer generell linux-tråd, denna kanske mer var ämnad just för 64studio egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du skrev så. 64studio har nu stöd för Ubuntu. (22nd April, 2008 "64 Studio Ltd. announces today that its Debian customisation platform has been extended to support Ubuntu sources. This means that the company can now produce, maintain and support one-off distributions which retain package compatibility with official Ubuntu releases.") Ljudet i min bärbara dator var kass tills jag installerade 64studio. Den blev rena soundupplevelsen.

 

64studio:

http://64studio.com/

The Linux Motion Picture Pipeline:

http://www.linuxmovies.org/software.html

Plugins:

http://www.debian-multimedia.org/dists/stable/main/binary-i386/

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt kommentarerna på länken verkar det mest vara OEM-kunder som har nytta av detta så de kan köpa sig ett specialanpassat system där 64-studio och ubuntu mixats ihop på något sätt. Det går alltså inte att ladda ner ubuntu-64studio versionen gratis.

 

Hursomhelst tänkte jag att jag lär mig mera på att köra ubuntu och själv installera de program jag vill använda. Har inte märkt några ljudproblem ännu men grafikdrivrutinen var lite omständig (eftersom jag fick lägga in nvidias betadrivrutin då ingen officiell drivrutin stödjer Geforce 9600GT). Har fått det att funka nu trots allt. Funderar på att uppgradera ljudkortet i och för sig men har inte kollat vad som funkar bra med linux (kör med inbyggda ljudet på moderkortet än så länge).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...