Gå till innehåll

Distortion från Röde Videomic


Mats Findell

Recommended Posts

För några dagar sedan besökte jag och min familj pianobaren vid högfjällshotellet i Sälen. Vid flygeln satt Stefan Gunnarson från programmet Så ska det låta. Jag hade med min Canon HV20 med Röde Videomic och passade på att spela in några scener kring flygeln. Jag var noggrann att justera inspelningsvolymen på kameran men trots det har jag fått rejäla klippningar. VU-metern var aldrig upp i 0 dB vilket får mig att misstänka att det är mikrofonen som skapat distortionen. Enligt Röde ska mikrofonen klara 134 dB SPL vid 1 % distortion. Visserligen så var ljudet extremt högt från PA-anläggningen så att tom tonårssonen klagade. Ska inte videomicen klara detta? Framför allt du Christian van Caine, som jag har förstått har mycket goda kunskaper om mikrofoner och ljud; ska det inte gå att använda Videomicken vid inspelningar där ljudet är extremt högt? Är detta ett vanligt problem vid inspelning av tex konserter?

 

Jag har också sett på andra forum att Videomicken finns i två versioner: den tidiga utan dämpning och den senare med en inbyggd switch som kan ställas i tre olika lägen för att kunna dämpa signalen. Tyvärr så har jag den tidigare versionen.

Men hade det hjälpt att dämpa signalen? Jag antar att dämpningen är till för att sänka utnivån från videomicken och inte alls påverkar mikrofonens känslighet? Är jag ute och cyklar eller?

 

Mats Findell

Grängesberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...