Gå till innehåll

A woman like me


almi

Recommended Posts

Gör låtar, plinkar på gitarren och älskar att skriva text och göra melodi.

PÅ forumet "VIMUSIKER" kan ni höra min låt "A woman like me" ett litet smakprov. Har ett 30 tal låtar.

Har fått höra att jag låter lite som en blandning mellan Lisa Ekdal och Patrik Isaksson.

Om ni sett filmen "OM jag vänder mig om" så har ni hört Ebba Forsberg, helt underbar musiker, om ni söker några sådana låtar så ta gärna kontakt med mig, vi ska säkert komma överens om någonting.

Är inte signad, sitter här med mitt Cubase och spelar in, Och Är ingen producent och arrangör, även om jag hör vad som skulle passa. Har haft positiv kontakt med ett skivbolag men det dog ut.

 

Musik och bild

 

Ha det

Länk till kommentar
Share on other sites

"Hur hitta låten" jag ska försöka hitta länken (ska ju gå har jag för mig) men jag vet inte om man också måste vara medlem för att kunna lyssna, kanske kan jag lägga upp låten här i mp3?

 

Och när det gäller att skriva musik och göra film tror jag inte det ligger så långt ifrån varandra. När man skriver låtar vill man gärna berätta något och melodin ligger alltid nära en känsla. Jag tror inte mina låtar passar för alla filmer inte ens en bråkdel kanske, men jag tänker mycket i teman och skulle lätt känna om någon av mina låtar skulle passa till någon scen eller film.

När det kommer till ledmotiv så finns det oftast alltid någon nerv i en låt också som man kan bygga på, men det är ju viktigt att det stämmer.

Jag tror all musik skulle kunna förstärka någon film, & vice versa.

 

Jag gör inte filmmusik men vill gärna få ut min musik och varför inte prova på detta sätt!?

Jag arrangerar inte och är inge hyvens på teknik, men jag tror på rätt ställe i rätt tid, så att sga.

 

Ha det =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är länken...

 

http://www.vimusiker.se/resurser/demomusik/show.php?d=1142

 

En sak till, ska lägga upp lite låtar allt eftersom på detta forumet, den som gillar min musik är alltid välkommen att höra av sig, då vet men ju också vad för slags musik jag kan skapa kring. Även om man spelar på gitarr och arrangemanget är ganska enkelt så skulle en bra melodi med rätt arrangemang kunna vara rätt, tilll vad det nu kan vara.

 

Är ganska bred i mina komponeringar, lungt till (rätt arr.) lite hårdare.

 

Ha en trevlig helg!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tydligen måste man registrera för att kunna höra låten. Vad gäller att lägga upp låtar här så vill jag minnas att storleksbegränsningen på uppladdade filer är ganska hård, så jag betvivlar att det går att få upp en låt. Kan du inte lägga upp något på rapidshare eller någon liknande sajt?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Man måste se skilnad på att skriva ledmotiv & att skriva för titel-sequenser.

Ledmotiven, dvs musik som används för att porträttera vad som händer på bild, är inte alltid men för det mesta skrivet för att följa filmen & inte tvärt om.

Ledmotiv är dessutom väldigt sällan med sång, eftersom sånt distraherar.

Vet faktiskt inte redigt vad man ska kalla det jag tänker nämna nu, men det finns gott om exempel på filmer som använder färdiga låtar till olika saker.

Donnie Darko är ett bra exempel med MYCKET insyncad musik, även X-FIles har använt bla Moby.

Finns många fler, men i nästan alla fallen så används den röstsatta musiken för enskilda händelser, inte som ledmotiv.

Arbetar man med filmmusik så måste man sluta tänka "musik" & tänka "film" istället, helt olika sätt att jobba.

 

"Ledmotiv" är samma sak som "tema".

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...