Gå till innehåll

Experter titta in här!


Cornholio

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt grön inom området, men är intresserad av att börja lära mig lite om redigering m.m. För att kunna börja redigera har jag förstått att man måste investera lite prylar.

 

För tillfället är just investeringen som jag skulle behöva lite tips från er.

 

1) Vad ska jag skaffa för dator? vad är det som jag ska prioritera när jag ska investera en ny dator? (Gärna bärbar om möjligt)

 

2) Videokamera, för en amatör så är det näst intill omöjligt att avgöra vilken sorts kamera man ska ha, vad ska man tänka på inför ett köp?

 

3) Redigeringsprogram, jag har kolla lite i olika forum, många säger att Adobe Premier räcker gott och väl för en nybörjare. Stämmer det? Hur länge räcker det? måste jag byta efter ett halvår? eller räcker den även om jag blir lite duktigare?

 

Jag har ingen aning vad en sån uppsättning skulle kosta men om man lägger en budget på runt 15 000-20 000 kr. Räcker det eller är jag helt fel ute?

 

Tacksam för svar och tack på förhand.

 

/Cornholio

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man gillar långsamma processorer som drar ohyggligt mycket ström vilket kräver rejäl kylning vilket skapar en dator som låter mycket...då ska man satsa ALLT på AMD.

 

Det är alltid tråkigt när en tillverkare börjar få momopol på en bransch men AMD gör inga bra processorer längre. Förr var dom iallafall billigare, det är dom inte längre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Beta75!

Tack för ditt svar.

Jag undrar också om det finns PC (laptop) som är motsvarande MB?

/C

 

Du kan ju utan problem köra windows på en MB.

Fast du tappar ju lite av anledningen att köpa en mac, osx.

Det är mest för att komma åt Final Cut Express som jag rekomenderar MB.

 

I min värld är PC inte längre aktuella pga windows som jag inte alls orkar med längre. Jag har haft datorer som intresse sedan mitten av 80-talet och nuförtiden rekomenderar jag endast mac.

Vilken PC du än köper så kommer den efter ett par månaders "vanlig" användning vara så full av spyware och onödiga processer att du bara kommer få ut 50% av kapaciteten av din dator så vida du inte aktivt fixar och trixar och installerar om och patchar.

Men då lägger du snart den tiden du kunde använt till något kreativt till att administrera din dator istället. De allra flesta sitter snällt och väntar 10 min medans windows startar 96548734 processer för att det INTE fattar vad de kan göra åt problemet. Vissa tackar även gud när explorer tillslut startar...

 

De som "måste" ha en PC rekommenderar jag Dell med Intel processor.

Om man argumenterar mot det så är man redan så insatt i datorer att man klarar av att fatta egna beslut och ta konsekvenserna.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

OSX har iofs sin beskärda del problem. Förra veckan försvann min hårddiskikon från både skrivbordet och Finder. Tog mig ett jäkla tag att luska reda på vad problemet var. Det visade sig att uppdateringen 10.4.10 kan orsaka problemet på vissa maskiner. Lösningen var att ladda ned xCode på 1GB från Apples sida och sedan via terminalen (unix-kommandon) få operativet att visa disken igen.

 

Och sedan börjar MacBooks rykte som kvaliietsmaskin sjunka aningen i mina ögon. Alla jag känner som har en har haft problem som krävt support. Tangentbord som slutat fungera med uppdateringar, minnen som dött (det har jag själv råkat ut för) för att ta några problem.

 

Apple ökade sin försäljning av datorer 44% förra året. Sånt brukar orsaka problem eftersom det alltid är tricky att kvalitetstillverka stora volymer av datorer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Beta75 och alla andra!

Jag har funderat lite ang. dator, tror trots allt att jag vill satsa på en stationär PC (får mer av pengarna)

Vad tror du om nedan? ska nog uppgardera till 1TB hdd. Tror du den duger ett par år?

 

Specifikationer:

• Processor - Intel® Core™ 2 Quad Q6600

• Klockfrekvens - 2.4 GHz

• Cache - 8 MB

• Chipset - Intel G31 Express

• Primärminne - 2048 MB

• Bussfrekvens - 1066 MHz

• Integrerad minneskortsläsare - 11-in-1

• Hårddisk (GB) - 500 GB

• Varvtal - 7200 rpm

• Hårddisk kontroller - Serial ATA II

• Grafikkort - NVIDIA® 8600GS

• Grafikkortsminne - 512 MB

• Ljudkort - High Definition 7.1 (integrated)

• DVD-Enhet - DL DVD+- RW SuperMulti

• Nätverkskort - 10/100/1000BASE-T

• Operativsystem - Windows Vista Home Premium

• 5.25" Platser - 2

• 3.5" Platser - 4

• Lediga 3.5" Platser - 2

• PCI/ISA Kortplatser - 2

• PCI-Express Slots - 1 QTY 16x,1 QTY 1x,

• USB-Portar - 5

• Anslutningar

- DVI-I, Firewire, Line In, Line Out, RJ-45, TV-Out, VGA-out,

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Jag var och surfade runt och försökte kolla lite efter priser på Adobe Premier.

Men jag hittar inte någonstans. Det enda jag hittade var Adobe Premier Pro CS3. Men den kostar nästan 10 000:- kr. Det måste väl finnas billigare program för video redigering?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Jag var och surfade runt och försökte kolla lite efter priser på Adobe Premier.

Men jag hittar inte någonstans. Det enda jag hittade var Adobe Premier Pro CS3. Men den kostar nästan 10 000:- kr. Det måste väl finnas billigare program för video redigering?

Tack på förhand.

 

Finns studentlicenser. Annars liogger de flesta bra videoredigeringsprogram kring 10 000 kr (en summa som fortfarande betraktas som rätt låg - Avid Media Composer börjar på 50 000 kr).

 

Självklart finns det billigare. Men du får ingen Avid, FCP eller Premiere Pro för ett par tusen.

 

Men frågan är också vilka behov du har?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
det var därför som jag rekomenderade Final Cut Express som kostar under 2000:-

 

/KN

 

Jo, final cut är ju betydligt billigare, men jag har bestämt mig för en PC nu, tycker att det är mer prisvärt. Ska bygga ihop en dator själv. Börjar med lite billigare redigeringsprogram, byter upp mig när jag har blivit duktigare. Tror inte att jag behöver så avancerad red.program nu i början.

Det blir väldigt saftigt annars, måste ju köpa ny dator och ny kamera. Adobe Premier får vänta :D

 

Tack iallafall för tipsen/råden.

/C

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...