Gå till innehåll

Heter det swosh?


sonocronic

Recommended Posts

Jag letar efter ett ljud som används VÄLDIGT flitigt i många filmer, både i intron innan bokstäver faller på plats för titeln eller innan en impact då det smäller.

 

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det men om ett föremål kommer mot dig, åker förbi och vidare så används ofta ett slags "swosh"-ljud. Dessa finns ju i OÄNDLIGT många versioner. Från ljud från ett svärd som svingas till stora föremål som passerar eller när någon gör en snabb rörelse.

 

Jag ska använda det till ett stort föremål som flyger förbi ganska sakta, innan impact då det kommer bli nån slags explotion.

 

Men vad kallar man detta ljud? Som jag sa så tror jag det finns en uppsjö av dom men jag vet bara inte vad ljudet kallas!?

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

swish och swosh är väl ganska förekommande i fx arkiv. Du kan ju även spela in sådant lätt själv med pinnar av olika slag eller föremål av metaller etc genom luften. Ljuden är även tacksamma att pitcha och ändra hastighet på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, ribbonmickar klarar inte vindpustar alls utan att dö i infernaliska plågor, men de andra typerna klarar det schysst...annars hade man haft allvarliga problem på location ;-)

...sen ska man iof inte överdriva heller...

Bäst fireball-blås får man med en rundtagande mick.

Försöker man göra samma sak med en njure eller annan riktad mick så låter det fan. Alla vet mycket väl hur det låter när det blåser i micken & det går inte att maskera eftersom proxieffekten driver micken till botten & signalen inte går att rädda.

 

Bäst resultat har jag fått av bil-antenner som legat ute aldeles för länge. Rör har jag spelat in en hel del åsså, men dom ljuden är svåra att använda eftersom det hörs väldigt väl att det är just rör som swischar :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte med prislappen utan konstruktionen att göra.

Ribbon-mickar har ett ap-tunnt räfflat aluminiummembran som är upphängt med magnetism.

Blåser man i dom så förstör man membranet, samma sak om man tappar dom.

Lyckligtvis så används dom aldrig någonsin till film på location, & extremt sällan annars inom film heller eftersom dom har väldigt dålig frequensgång, är kroniskt 8-riktade & är alldeles för ömtåliga.

Kondensatormickar däremot tål mer. Dom är fortfarande inte nåt man ska vara oförsiktig med, men man KAN tappa dom utan att nödvändigtvis vara tvungen att binda om fanskapet för dyra pengar (yet again, låt bli).

Vissa dynamiska mickar å andra sidan kan ta en helvetes massa stryk utan att ta faktisk skada!

En Shure SM-58 kan man i praktiken dänga i väggen utan att kvadda den, men rekomenderar INTE att testa eftersom risken alltid finns ;-)

Har faktiskt, under hela min karriär sen -98, bara sett en enda kvaddad 58 allt som allt. Den fick jag av min gamla chef på Musikens Hus/Helikopter Records i GBG så den ligger i min studio just nu, men har fortfarande inte fått tummen ur & bytt kapsel på den.

Ingen minns exakt vad den råkade ut för, men det krävs en del får att fetkvadda en sån :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har man hängt endel i sunkiga replokaler stöter man på många slitna både sm57´er och 58´er. Men det krävs mycket för att få dom att låta illa.

Jag skulle dock aldrig rekomendera någon att blåsa in i en kondingmik, även om den kanske tål lite. Så onödigt eftersom man inte skapar något som kan användas. Ta en dynamisk mik och gör blåseffekten om ni måste.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...