Gå till innehåll

Varför är min nya jobbdator så seg?


putt3

Recommended Posts

hej hej!

 

jag undrar varför min nya jobb-dator är så seg jämfört med datorn jag har hemma, och den hemma antar jag är mycket sämre än denna.

 

om nån vänlig själ vill ta en titt på prestandan och säga vad som kan vara fel(?) eller vad jag kan göra åt det.

 

Den är seg som fan när jag arbetar i program som after effects, 3ds max, premiere etc.

 

Datorn: http://www.frm.nu/dump/107/Datorn.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske något antivirus-program som segar ner den? Någon drivrutin som krånglar?

Om du kör windows - kolla processoranvändningen med Ctrl-Alt-Delete, Aktivitetshanteraren och se om den ligger högt när du inte gör något med datorn. Sedan kan man kolla listan på processer om man vill hitta vad som tar mycket kraft.

 

Ser ut som du har en dual core xeon på 3,06 GHz med 4GB minne så den bör vara rätt så snabb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske något antivirus-program som segar ner den? Någon drivrutin som krånglar?

Om du kör windows - kolla processoranvändningen med Ctrl-Alt-Delete, Aktivitetshanteraren och se om den ligger högt när du inte gör något med datorn. Sedan kan man kolla listan på processer om man vill hitta vad som tar mycket kraft.

 

Ser ut som du har en dual core xeon på 3,06 GHz med 4GB minne så den bör vara rätt så snabb.

 

Det är mest när jag arbetar med 3D i AE. Borde det vara grafikkortet som det är något fel på då eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa... i vissa fall, ex om du ska positionera massor av lager i 3D-space, går det fortare med Open GL påslaget. I andra fall med vissa typer av effekter kan det gå långsammare.

 

Du får prova dig fram. Jag kör ett ganska snabbt nVidia 8800 Ultra-kort i min burk, men har den faktiskt oftast avslagen...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

hej hej!

 

jag undrar varför min nya jobb-dator är så seg jämfört med datorn jag har hemma, och den hemma antar jag är mycket sämre än denna.

 

om nån vänlig själ vill ta en titt på prestandan och säga vad som kan vara fel(?) eller vad jag kan göra åt det.

 

Den är seg som fan när jag arbetar i program som after effects, 3ds max, premiere etc.

 

Datorn: http://www.frm.nu/dump/107/Datorn.jpg

 

Din dator har fast anställning och trygg strömförsörjning och behöver därför inte jobba särskilt mycket ;)

 

Mitt minne har gått i strejk och uppmanar en del program att uppvisa Runtime Error eller Insuficient memory. Det gör mig förbannad men jag vägrar att ge dem strömförhöjning. Jag får nog köpa nya från ett annat U-land.

Länk till kommentar
Share on other sites

Din dator har fast anställning och trygg strömförsörjning och behöver därför inte jobba särskilt mycket ;)

 

Mitt minne har gått i strejk och uppmanar en del program att uppvisa Runtime Error eller Insuficient memory. Det gör mig förbannad men jag vägrar att ge dem strömförhöjning. Jag får nog köpa nya från ett annat U-land.

 

Det där felet händer mig också realtivt ofta. De står även att AE bara använder 2gb fast jag ska ha 4gb? Ska man haxxa det på nåt sätt? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...