Gå till innehåll

Dator med prestationsångest


Christian van Caine

Recommended Posts

Yebo!

Jag har ett irriterande problem jag undrar om nån kan ge ett bra svar på?

Jag uppgraderade minnet för ett tag sen med två ettor till 3 gig.

Allting var allt annat än frid & fröjd för burk-******** halkade ner i busshastighet från 400 till 333MHz med resultat att hela projectet tog ett svanhopp ner i Inferno & kom inte upp igen förrens jag tog bort dom två halvgigs-DIMM:arna så jag bara hade två gig kvar.

Misstänker att man inte kan beskylla Luzifer Gates för det här, men är det alltid lägre hastighet om man kör med två par dual-channel eller är det nåt man kan göra?

Kör XP Pro med minnet i 400MHz Dual & vill fortsätta med det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här kanske ger någon ledtråd:

http://forums.cnet.com/5208-6142_102-0.html?forumID=45&threadID=278213&messageID=2672040

 

Som det står:

"The Compaq support site also mentions that if I am using all 4 of the DIMM slots, the speed will be "decreased from PC3200 to PC2700"

 

"Since it is generally considered better, performance-wise, to have more RAM in single-channel than less RAM in dual-channel, I would mix-and-match the 512MB and 1GB sticks in single-channel mode."

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad har du i datorn då? Typ av processor och vilket moderkort menar jag?

Som exempel har vi AMDs Athlon 64 som på första versionen för socket 939 inte kunde köra med fyra minnen i högre hastighet än 333 MHz, men sedan kom en ny version av processor med uppdaterad minnescontroller som klarade fyra minnen i 400 MHz, men med sämre timings.

 

Dual channel är i teorin dubbelt så snabbt som single channel så jag tror man förlorar prestanda på att köra 400 MHz i single channel jömfört med 333 MHz i dual channel.

Rent allmänt så är detta ändå ett vanligt problem att datorn kan bli långsammare eller mindre stabil med 4 minnen jämfört med två. Ibland kan man ändå lyckas tvinga upp hastigheten genom att manuellt gå in i BIOS-setupen och pilla med inställningarna men risken är att datorn blir ostabil istället. Testa gärna minnet med programmet memtest86+ så kan man se om minnena är någorlunda stabila.

Länk till kommentar
Share on other sites

Athlon 64x2 4200+ med 939 koppling (givetvis...)

ASUS A8R MVP...deluxe, tror jag.

2st 512mb Corsair-minnen & 2st 1024 original. Minns inte redigt exakt fabrikat, men minns att jag blev positivt överraskad :-)

 

Ollon, det förklarar saker..

Jäjä, inte möe att göra åt. Börjar bli dax att uppgradera snart, & efter alla &%¤#¤%#¤ problem med att få fullprofessionella ljudkort att fungera mot AMD så kommer nästa så feteligen bli Intel istället. Vet iof inte om dom har liknande problem, men med tanke på hur mycket jag arbetar mot outboard-utrustning så funkar 2gig schysst så länge.

 

Med "givetvis" (efter processorn) menade jag att man kunde ge sig fan på att just JAG, i vanlig jävla ordning, skulle köpa just den...

Jag har haft lite otur med sånna här saker. Mitt första LynxTWO-kort, ett kort med felstatestik på 1 per 1000...gissa vilket jag fick? SAmma sak med mitt första DSP Factorykort för 10 år sen (nu har jag tre).

 

Kan inte heller tänka mig att single skulle vara bättre, så mitt beslut föll på att helt enkelt strunta i den sista gig:en & lägga dom i min lek-dator hemma istället.

Den kommer defenetivt må bättre av två gig minne i lägre hastighet än en men snabbare :-)

Synd vi inte hade en snack för tre år sen, hade sparat mig en hel del pengar & ännu mer frustration :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

En klen tröst är väl att när du byter till intel så funkar inte dina nuvarande minnen alls med nytt moderkort utan du måste köpa helt nya minnen av typen DDR2 eller DDR3 (DDR2 är mest prisvärt). Men en bättre tröst är att DDR2 är billigt, man får 4 GB (2 stycken 2 GB) för 850 spänn.

 

Jag sitter själv med en socket 939 X2 3800+ med 2x1 GB, är rätt så sugen på att köpa allting nytt. Intel Core 2 Quad lär vara suveräna på videoredigering...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det är jag medveten om. Så har det mer eller mindre alltid varit, men det gör inte så mycket för den gamla plankan med processor & minne ska in i min lek/hemma-dator :-)

Jeez, jobbade av & till som data-tekniker & försäljare i 10 år & hade väldigt god koll på allt då. Sen lessnade jag på hela skiten & satsade allt på konsten istället (marginellt bättre klientel ibland men mycket roligare jobb). Mina gamla kunskaper höll ända tills jag skaffade PCIe...sen sket det sig...

 

Är åsså sugen på en Quad, men vägrar köra Vista inom närmsta året i alla fall, quad-core funkar väl inte i XP vad jag förstått?

För min del är det framför allt alla convolveringspluggar & högkvalitets-EQ:ar som snor prestanda, men det funkar fint så länge man håller sig sansad :-)

...vilket är att eftersträva i vilket fall som helst...

Länk till kommentar
Share on other sites

Är åsså sugen på en Quad, men vägrar köra Vista inom närmsta året i alla fall, quad-core funkar väl inte i XP vad jag förstått?

Jag använder en Intel Quad Core med XP sedan ett drygt halvår utan problem, så det är ara att köra på. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men är det då med alla fyra kärnorna igång eller bara dom två första?

Hur är det dessutom med programvarustödet för fyra kärnor?

Dom enda program jag kör just nu som jag vet med säkerhet stöder multipla kärnor är Nuendo & Premiere, men så vitt jag vet stöder båda enbart dualcore, eller betyder måhända "dualcore" i inställningarna egentligen "ospecificerad multi-sås"?

Tog mig ett helt år att få förra burk-satan att rulla felfritt...så gör ogärna om samma misstag att förutsätta för mycket igen...

 

Bara så jag vet, är det någon som känner till det "lilla" problemet AMD gärna har med bland annat high end-ljudkort av PCI-typ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...