Gå till innehåll

Bästa filmmusiken hitills?


mrhaze

Recommended Posts

[citat=Lasse_laser]Soundtracket till Femte Elementet är lysande.

Vet dock inte om han, Eric Serra, har gjort några andra bra soundtracks.[/citat]

Det Stora Blå är väl den musik som de flesta förknippar med Eric Serra. Han har gjort musiken till alla(?) Luc Bessons filmer, men det har väl inte alltid varit lysande resultat...

 

Vid sidan av "de vanliga" så måste jag få skjuta in Craig Armstrong ("Plunkett & McLean", "Samlarens Spår", "Moulin Rouge", m.fl.)

 

M.v.h.

/Fredrik Blom

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur kan ni inte ha nämt Hrafninn flýgur (eller Korpen flyger) i detta sammanhang=) Soundtracket är ju slående! (ehh.)

 

En annan skön kille är ju Tôru Takemitsu , som bland annat gjorde soundtracket till Kurosawas "Dodesukaden"....helt sagolikt, speciellt över anslaget.....dodes'ka-den.....dodes'ka-den....

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Vilka är era favorit kompositörer och film soundtracks?

 

Mina favoriter är : John Barry (James Bond), Michael Kamen och John Ottman.

 

Favorit soundtrack:

X-men 2 (john ottman) , inte hört något annat i närheten som är så bra som detta..

X-men (Michael Kamen) också väldigt väldigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att Harry-Gregson Williams är en grym kompositör som gjort bl.a. soundtracket till "Man on fire" som är gryyymt bra, helt klart min favorit.

...Howard Shore är ju en annan bra kompositör som gjorde ett bra jobb att göra musiken till "Sagan om ringen" -trilogin... Burkhard Dallwitz som har gjort soundtracket till "The truman show" är också bra...

Kort och gott så finns det väldigt många bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Halla!

 

Ni glommer vel inte Angelo Badalamenti som gjort musik till David Lynch:s filmer?

 

Sen har vi ju bra filmmusik i stort sett alla kubrick filmerna...

 

och sa finns det ju even Yann Tiersen som gjort musik till amelie o good bye lenin + donnie darko musiken...

 

finns mer sekert kan inte komma pa nu bara ...

 

/yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Michael Giacchino?!! Någon?

 

Han är väl ännu så länge inte så känd i filmsammanhang men han kan sina grejor!

Han har väl haft sina största framgångar än så länge inom dataspelsmusik. Det görs ju numera musik till spel som spelas av fullständig symfoniorkester!

 

Om någon spelat spel som Medal of Honor och Call of Duty så vet ni hur han låter!

Filmer och TVserier han componerat musik till är t ex Superhjältarna, Alias och Lost!

 

Ville bara tipsa om lite öronsnask!

Länk till kommentar
Share on other sites

I avdelningen "överdådigt pampig musik som passar till hyffsad hjärndöd action" så snurrar jag just nu gärna igång Steve Jablonsky (ytterligare en Media Vwenture-kille) och "The Island"... Enligt vissa på Soundtraxx 5.0 årets bästa soundtrack efter "Batman Begins", får se hur länge den håller dock, jag är inte säker på att den står sig i längden :)

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...