Gå till innehåll

Var köpa små gummihjul?


Octavianus

Recommended Posts

Har en liten ide om en miniräls med dolly. Men till det behöver jag små gummihjul med kullager, typ som man har till en skateboard, men sådana e så dyra.

Hittade dessa http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=335&iItemId=78164

men de verkar lite onödigt stora, skulle vilja ha en diameter som va hälften ungefär. Dessa får väll duga i värsta fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har en liten ide om en miniräls med dolly. Men till det behöver jag små gummihjul med kullager, typ som man har till en skateboard, men sådana e så dyra.

Hittade dessa http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=335&iItemId=78164

men de verkar lite onödigt stora, skulle vilja ha en diameter som va hälften ungefär. Dessa får väll duga i värsta fall.

Lägg upp bilder osv osv hur du gjorde och så när du är klar =)

Länk till kommentar
Share on other sites

clasolhsson har mycket hjul. Men skateboardhjul behöver inte vara dyra. Jag hittade low-end-hjul för mindre än hundringen på sportaffären. Off-season finns det säkert på rea.

I leksaksaffären finns det hela skateboards som är billiga, och man kan kasta själva brädan.

Länk till kommentar
Share on other sites

självklart kommer det bilder om det blir ngt av bygget.

Var det alltså fyra stycken för under en hundring? Var isåntfall?

Jag har kikat en del på classe, de har en del jag funderar på också, men de som verkar rimliga har inget kullager, fast de kanske rullar bra ändå?

 

Tanken på hela grejen är att det ska vara ungefär en 70cm lång räls, som jag fäster på mitten, på kamerastativet. Kan bli lite vingligt när man är längst ut, men tror inte det, då jag kan fälla ut benen rätt mkt på mitt stativ.

Tanken bakom, är att jag vill kunna flytta mig lite i sidled eller lite framåt och bakåt, utan att behöva släpa på en stor dolly för hela stativet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jga hittade dem på stadium men jag har glömt vilken stad. Det var när jag körde barn till fotbollsmatch. Men, gammeldags rullskridskor och skateboard från leksaksaffären är billiga. Man tar hjulen och kastar resten. Jag har tidigare provad begagnade hjul, men om det är asfaltsnött på hjulen så låter de mot rälsen.

 

Hm, 70 cm? Inspirerad av Martins M-rail spikade jag ihop min egen snål-variant av mina eviga bräder. Det var meningen att det skulle bli en hemsida av'et men jag tröttnade. Jag har bilderna på http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/woodrail.old men jag förbehåller mig rätten att ta bort bilderna i fall nån hittar det här inlägget om 3 år igen. Bilderna är i någolunda kronologisk ordning.

Funkade bättre än jag förväntade mig. Ett trick med vagnar jag kommit på är att använda tre hjul. Då är de självutgämnande och man slipper mäta så förtvivlat noga. Trist med hjul som hänger i luften.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, såg fin ut den där.

Jag ska bygga min i mettal, svettsa ihop lite grejer, för att få den liten. Den kommer dock väga en del.

 

Tror du man behöver ngt som håller dollyn på plats, eller räcker det med att man bara ställer den på?

 

Jag tänkte först bygga en dolly med två hjul i varje hörn, det första hjulet, lite snett, men ovanpå rälsen, som är hängande i luften, gjord av runda rör, sen den andra hjulet lika dant, fast under rälsen, så att dollyn sitter fast. Men det skulle bli så krångligt, då man måste göra fiffiga anordningar för att kunna justera hjulen.

Anledningen till att jag ville ha den att inte sitta på löst, är för att jag e rädd för att den "skramlar runt", och ramla av rälsen, när man panorerar och drar dollyn samtidigt, då kameran jag har e väldigt lätt.

Men jag kom fram till att dollyn ju ändå väger endel, så det kanske går att göra en som man bara ställer på rälsen, med typ dessa hjul http://www.clasohlsson.se/Product/Product.aspx?id=21965894, de som är längst till höger, sen får jag ta bort snurrsaken. Då kan jag ju även ha den utan räls, och köra med den på ett plant golv.

 

 

Så vad tros, behöver jag ha så att dollyn omsluter rälsen eller räcker det med ngt som bara står på rälsen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Min väger nästan ingenting. Den gäller bara att vända reglarna med den hyvade sidan upp när man skruvar ihop. Rälsbiten är ca 120 och 20 cm bred. Vagnen hänger ju ner mellan rälerna så jag tycker inte det verkar som den kan ramla av. Då blev det lite lustigare med att jag glömde sätta stopp i ändarna av rälsen. Lite retligt om vagnen rullar av rälsen om den inte 100 % plan eller om kameran tynger ner rälsen i ändarna (om du skall ha den på stativ). Jag lägger rälsen mellan stolsryggar eller vad jag får tag på.

 

Med de hjulen som du pekar på så hamnar vagnen mycket högre. Och de roterar. Jag klämde också på dessa hjulen innan jag ratade dem när jag märkte att axeln var fastnitat och för svår att demontera. Men, om du använder inlineshjul kan man faktiskt montera dem dubbelt med en distans mellan, så blir de likadana. Om du skall använda rör kanske du borde montera hjulen i 90 grader istället. Så här blev min protyp till stor räls med elrör.

http://www.ida.liu.se/~gse/kamera/DSC00191.JPG

http://www.ida.liu.se/~gse/kamera/DSC00193.JPG

http://www.ida.liu.se/~gse/kamera/DSC00192.JPG

Det kanske ser lite schavigt ut med trä, men jag har medvetet valt kontruktion så att mått inte är så kritiskt utan allt justerar sig själv. Därför jag har tre hjuluppsättningar, och det enstaka hjulen är plant. Då gör det inget om spårvidden varierar. Samma med den lilla rälsen, tre hjul och plana ytor. Inget att justera. Jag kan använda vanlig såg, skruvdragare och tumstock. Allt är byggt på gräsmattan på tomten. Skulle jag ha sönder nått, eller glömma så köper jag nytt och gör om för mindre än en hundring. Takregel kostar väl 9 spänn meter tror jag. Lite dyrare för kvistfritt.

Det enda man får vara lite noga med är att spårvidden inte någonstans klämmer åt för tight om vagnens styrshjul. Det är mycket störande om vagnen bromsar när man åker. En fem mm spel märks inte eftersom vagnen ändå åker på plana hjulen.

 

Sök på martins M-rail på forumet. Idéerna kommer därifrån, men jag hann klar med vagnen innan Martin prenterade sin vagn, och det visade sig vara förvånansvärt lika. Jag har inte nämnt min räls förut, för det var så uppenbart att jag sneglat på Martin att jag tyckte det var lite pinsamt.

 

Edit: skall du åka på golvet eller gatan skall man nog ha sånna suddgummimjuka hjul som somliga rullbrädesåkare gärna har. Men jag tror inte de finns i lågprisversion. Det jag tror avgör mycket på priset är nog lagren. Billiga lager duger nog inte för rullbräden eftersom det kommer smuts i lagren. Men för en räls är lagren inte lika utsatta och duger med billiga lager. Jo föresten, det som är bra med rullbrädeshjul är att de linjerar sig själva när man drar åt skruven, eftersom det sitter en hylsa inuti.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jag har byggt och använt en liknande dollylösning, men mina kära vänner på madrid skateboards hookad upp mig med rejäla kullager (är nog viktigare än hjulen) samt longboardhjul som är mjukare. Min lösning kostade ca 2100kr + räls och huvud och väger kring 5kg.

Är dock modular lösning så använder halva delen om jag vill monterar den som flycam. Sen är det ett fluid head huvud på den också så bidrar till vikten. Rekommenderar starkt att ha rejäla kullager och gör det rejält från början så slipper du släpa med dig nått som inte ger det du vill i slutändan iallafall.

 

Resultatet kan du se i några av de filmer jag lagt upp,

 

http://streaming.tackyworld.com/66709.wmv

http://streaming.tackyworld.com/70724.mov

http://tacky.se/snowboard/video/vis_video.asp?id=69205 (är härifrån bilden är hämtad)

IMG_1385.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse, va det tillräkligt bra rull i hjulen från clasohlsson, förkasstade du dem bara för att det snurrade?

Få bort snurren blir nog inte så svårt, lånar farsans monster till vinkelslip bara.

 

Anledningen till att jag vill ha den i metall och svetsa, är för att jag inte vill att den ska gå sönder. Trä är lite nyckfullt, ett levande matrial, som man inte kan lite på fullt ut. När min dolly och räls e klara så ska jag kunna lite på den, och inte behöva fixa ngt med den.

 

Jag gillade din andra idé, som du gjorde den stora rälsen av, kanske snor den, elller så gör jag som du och M-railen har. Hmm, man kan ju göra på så många olika sätt, att man inte vet vilket som är det bästa, finns väll inget rätt svar heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var för hjulaxeln eftersom jag ville kasta själva hjulhållaren. Rullen var väl OK tycker jag. De var som kontorsstolar. jag tror inte de hade kullager utan bara plastlager. Svårt att avgöra när man står i affären. Jag har ingen vinkelslip. Fast jag tror de har lösa hjul som ser likadana ut. De monterar man dubbel med hylsa mellan så blir de likadana.

 

Jag ser inga problem med att göra rälsen i metall. Jag valde trä för jag gillar "rapid protyping" med enkla verktyg och att det är billigt. Principen är ju densamma. Men varför inte kolla efter aluminiumprofiler/fyrkantsrör? Då kan du ju skruva ihop dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

va på clasohlsson och kika på de hjulen, men jag tyckte de va för knepiga.

Cyklade till biltema men de stängde vid 19, men jula va öppet, inga hjul där, men köpte ett borrsett med ngn vattenpassgrej i, kan nog bli användbar, så man får rälsen rak när man ska använda den.

De sålde också en sådan där soljusreflekterande grej som man har i vindrutan för att bilen int ska bli för varm, köpte en sån för en tia, och ska prova ha den som reflektorskärm, när man ljussätter.

 

Ska till biltema i morgon och köpa de här hjulen. Kanske blir det en sån som du gjorde gorse, fast i metall. Ngt åt det hållet, verkar onekligen väldigt lättbygd och lätt att få det bra. Fiffigt med bara tre hjul, men blir den stadig då? Man har ju förvisso kameran i mitten, men ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, de hjulen föll inte mig på läppen heller. Retligt att de stängde. Sånt händer. Har du kollat Toys'r'us också?

Fiffigt med bara tre hjul, men blir den stadig då? Man har ju förvisso kameran i mitten, men ändå.
Som en sten. I alla fall så länge kameran sitter innanför triangeln som bildas mellan de tre hjulen. Faktiskt stadigare än om vagnen vippar mellan fyra hjul, som typ ett bord med ogämt golv. En järnvägsdressin är ju också trehjulig.

 

Och, håll kontruktionen så enkel som möjligt. Sen vill jag gärna kommentera att jag avsikligt konstruerat så att inga mått är superkritiska. Man klarar att borra med handborrmaskin. Jo, föresten. Den som vill snickra med träreglar, håll till på PLANT underlag när ni skruvar ihop stegen. De går inte att rikta efteråt.

 

Edit: Jag hittade min testfilm på den stora stegen. Kanske itne så superfint, men ger en hint om resultatet http://www.ida.liu.se/~gse/kamera/test513.wmv

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, de hjulen föll inte mig på läppen heller. Retligt att de stängde. Sånt händer. Har du kollat Toys'r'us också?

Som en sten. I alla fall så länge kameran sitter innanför triangeln som bildas mellan de tre hjulen. Faktiskt stadigare än om vagnen vippar mellan fyra hjul, som typ ett bord med ogämt golv. En järnvägsdressin är ju också trehjulig.

 

Och, håll kontruktionen så enkel som möjligt. Sen vill jag gärna kommentera att jag avsikligt konstruerat så att inga mått är superkritiska. Man klarar att borra med handborrmaskin. Jo, föresten. Den som vill snickra med träreglar, håll till på PLANT underlag när ni skruvar ihop stegen. De går inte att rikta efteråt.

 

Edit: Jag hittade min testfilm på den stora stegen. Kanske itne så superfint, men ger en hint om resultatet http://www.ida.liu.se/~gse/kamera/test513.wmv

 

Nope, inte kollat i ngn leksaskaffär alls facktisk, jag har ingen nära mig, men jag tror att det blir biltema hjulen, det ligger nära mig och jag ska börja byggandet imorgon.

Kom på att jag har ju faktiskt en gammal skateboard hemma, som rullar mkt bra. Men det är ju bara fyra hjul, jag behöver ju 7.

Känner mig lite dum nu, klart det blir stadigt med bara tre hjul, bara det är inanför triangeln, det fick jag ju lära mig när jag tog truckkort i somras, va ju det som tjatades om hela tiden (en skjutstativstruck, är ju trehjulig, även en vanlig motviktare fungerar som en trehjulig i ballanssynpunkt). Dumt av mig, men nu känner jag mig rätt säker på hur jag ska göra iaf, lite beroende vad för skrot som finns hemma, men ngn av dina två varianter blir det iaf.

Massa tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm... det där med 3 hjul verkar ju så där onödigt logiskt... tänk att man inte tänkt på det själv... 3 hjul borde ju förresten vara ultimat för räls med kurva... det ensamma hjulet på innersta spåret i kurvan.

 

Jag känner också när jag kikade igenom biltema att jag måste fråga... Har någon provat att ställa en sån här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=85836 på nån slags räls? det är ju en platta, färdig med 3 hjul. men jag misstänker att hjulen inte direkt är lämpade för detta:( skulle väl vara alltför lägligt om allt man behövde göra var att skruva på ett huvud på den...

 

dessutom... Chris@SFP's lösning kostade 2100 kr... då får man göra allt själv... Såg häromdagen denna: http://www.dvcaddie.com/dolly_features.htm videon där ser ju helskön ut och "suggested retail price" är ju bara 160 dollar... 14-1500 kr... enda nackdelen är ju att jag inte hittat något sätt att få hem den till sverige på nått lätt sätt... Plus att jag måste köpa till ett huvud. Men jag funderade ändå på att skaffa en Velbon C600 "fluid head" och den går ju att montera av.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm... det där med 3 hjul verkar ju så där onödigt logiskt... tänk att man inte tänkt på det själv... 3 hjul borde ju förresten vara ultimat för räls med kurva... det ensamma hjulet på innersta spåret i kurvan.

 

Jag känner också när jag kikade igenom biltema att jag måste fråga... Har någon provat att ställa en sån här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=85836 på nån slags räls? det är ju en platta, färdig med 3 hjul. men jag misstänker att hjulen inte direkt är lämpade för detta:( skulle väl vara alltför lägligt om allt man behövde göra var att skruva på ett huvud på den...

 

dessutom... Chris@SFP's lösning kostade 2100 kr... då får man göra allt själv... Såg häromdagen denna: http://www.dvcaddie.com/dolly_features.htm videon där ser ju helskön ut och "suggested retail price" är ju bara 160 dollar... 14-1500 kr... enda nackdelen är ju att jag inte hittat något sätt att få hem den till sverige på nått lätt sätt... Plus att jag måste köpa till ett huvud. Men jag funderade ändå på att skaffa en Velbon C600 "fluid head" och den går ju att montera av.

Den där dollyvagnen har jag sneglar en del på jag med, min första prototyp va en imitation av den facktiskt.

Tror den där biltema grejen blir för skakig, sånna där hjul rullar oftast kasst och är så hårda att minsta lilla dammkorn gör att den hoppar till. Men prova gärna, kan va kul att se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ju större hjul desto mindre känslighet för ojämnheter.

Jag såg en grym vagn hos en kollega.

Det var tre vridbara hjul som gick att låsa rotationen på.

Uppe på dessa satte man ett vanligt stativ.

Han hade det för studiofotografering.

Borde vara skitenkelt att göra något liknande.

Såg att Jula hade hjul, hehe, för ett par tior.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag experimenterat har jag kommit fram till att små korn, gräng etc är inte prolemet. Så kameran sitter på en pinne så vickar pinnen fram och tillbaka vid minsta ogämnhet. Jag gjorde en kärra av ett barnvagnsunderrede och ställde stativet på. Tusan, samma problem. Funkade på gymnastikgolv, men inte på gatan utanför huset. Så min slutsats är att det är räls eller planka som gäller.

Vad hjulen kommer an, som är svårt att tänka på innan man testat. Nästan alla hjul jag provat utom skateboardhjul och rolleskatehjul är de väsnas när de rullar. Speciellt om de sitter på en stor skiva. Även begagnade skateboardhjul väsnas om de är hårda. Det blir stomljud. Men för min del blev det bra med nya hjul (eller i skick som nya). Och om ni ser på mina bilder är den lilla vagnen en solid träklots.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man tar hjulen från en radiostyrd bil så borde det bli en mjuk gång.

Be finns ju i skumgummi, vanligt gummi och med en massa olika mönster.

Kanske kan ta hela hjulupphängningen från en rc-bil med oljestötdämpare och länkarmar osv.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Är hjulen för mjuka så vippar kameran. Likaså om man har fjädring. Det är ytan på hjulen som avgör om det blir tyst (och stadigt). I så fall skall man nog bygga räls med en vagn som väger över 100 kg. Då får man mjuk rörelse också.

Länk till kommentar
Share on other sites

... var en lite långsam dag på jobbet.

Åkte förbi Jula och plockade upp följande:

 

Ett 4-pack hjul.

Sex spikplattor i två storlekar.

M5 bult och mutter.

Totalt ca 95 kr

 

Byggde en liten vagn till mitt lilla stativ.

 

Se bifogade bilder

Spikplattor är det bästa som finns!

 

Kan inte svara ur det funkar som video-dolly eftersom jag inte provat än men det kommer...

 

/KN

K_N_6013.JPG

K_N_6016.JPG

K_N_6018.JPG

K_N_6020.JPG

K_N_6022.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag ägnat en del av dagen åt att bygga, dock inte kommit så långt, då gasen i svetsen tagit slut. Men jag han bygga stommen till vagnen, tror det blir skitbra, skruvade fast hjulen, och rullade på en bordsskiva, superbt än så länge, men får se hur det blir med en kamera.

Har även gjort så man lätt kan byta hjul om de som man har nu visar sig vara kassa när det väl gäller.

 

Kommer dock ta tid att bygga klart, då farsan e bortrest (han som fixar gasen) länge, plus att nu måste man plugga som en idiot för att klara sina kurser. Men som sagt, hoppas det blir bra i slutändan iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Byggde en liten vagn till mitt lilla stativ.

 

Se bifogade bilder

Spikplattor är det bästa som finns!

 

Kan inte svara ur det funkar som video-dolly eftersom jag inte provat än men det kommer...

 

Verkligen snyggt bygge! Men om det ska vara en dolly så gäller det verkligen att underlaget är extremt slätt. Annars lär det skaka vid minsta gruskorn. Större hjul, typ 20cm i diam., skulle nog svälja grus bättre, och ännu bättre om du klistrade en 1cm tjock remsa skumgummi runt hjulet. Skulle nog svälja det mesta. Bara en tanke...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag envisas med att det är inte grus och skarvar som är problemet. Det är inte vibrationer som är jobbigt utan att vagnen vippar när man kör över en spricka. När vagnen vippar, och kameran står på ett stativ eller en pinne så doppar bilden för ett ögonblick. En millimeter hack i gatan kanske gör fem centimeter sidoförflyttning av kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...