Gå till innehåll

Var köpa små gummihjul?


Octavianus

Recommended Posts

Okej. Blev lite inspirerad.

 

Eller så är det lika bra att göra en dolly MED räls! Så här skulle det kunna gå till - billigt, och kanske lite knepigt. Men vill man så kan man!

 

Rälsen gör man tämligen enkelt av att ta ett par VP-rör. Dessa rör är tre meter långa, och kan enkelt skarvas smooth om man stoppar in nåt som har samma tjocklek som rörets innerdiameter. Dom är ganska styva, men om man vill att rälsen ska svänga så kan rören ganska enkelt böjas om man värmer upp dom. Böjen blir också permanent vid uppvärmning.

 

Placera dem parallellt på marken, med ett avstånd som är lämpligt. Självklart bör rören ligga med exakt samma avstånd från varann längs hela rälsens längd, exakt parallellt alltså. Det kan man lösa genom att borra hål horisontellt genom VP-rören, och sedan köra en lämpligt lång gängad stång genom båda rören, placera dem där de bör vara i avstånd från varandra, och därefter fixera detta med muttrar. Upprepa detta varje 70-90cm. VP-rören är ju som sagt ganska styva. (Jag vet inte varför dessa gängstänger var så förbålt dyra på Clas Ohlson, då vi på ÖoB bara tar 9:- för en M4…).

 

Sedan själva dollyvagnen. Ta nån vagnaktig konstruktion efter dina önskemål

Eftersom rör ju är konvexa längsmed, bör ju hjulen vara konkava. Sådana har jag dock inte sett nånstans. Men då kan man istället ta tex ottomanrullar och placera dem parvis i en lätt vinkel mot varandra (mha små kilar) så att de bildar en konkav vinkel. Upprepa detta i alla fyra hörn. Se till att de är i linje med varandra.

 

Se till att hjulen inte kan vidröra gängstängerna/muttrarna.

 

Placera vagnen på rälsen. Om det skulle behövas kan man ju alltid köra in små kilar här och var under rälsen för att få till en extremt jämn gång.

 

Om nån känner sig sugen att prova - lycka till, och berätta hur det funkade!

 

Om något är oklart, kan jag bifoga en skiss vid tillfälle.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mmmm. Jag kan dela mina erfarenheter som amatörkonstruktör. Elektrikerrör som även kallas VP-rör i bygghandeln är utmärkta, precis som Simon redan föreslagit. De är även billiga. Tre meter är lite för långt för att få med sig praktiskt. Mät längden på taket på bilen och låt den bestämma längden. Det vet alla som köper ved. Men VP är lätta att kapa. Rören är böjliga utan att man värmer. Tvärtom, det är lite fördel eftersom de då för rätt bra naturlig kurvatur utan ansträngning, dvs vettig kurvradie. Värmer man dem blir de lite hur som helst och det är svårt att hålla spårvidden. Väljer man de lite grövre rören (jag kommer inte ihåg måtten i huvet) så passar de mindre rören inuti för att skarva.

 

Rören är inte tillräckligt styva att ligga direkt på marken utan behöver stöd för att kunna överbrygga ogämnheter. Särskillt om man skall stå på vagnen. Fäst dem på träreglar, metallskenor, alu-lister eller vad man nu finner lämpligt. Fäst dem från undersidan så det inte blir några skruvhål på hjulsidan. Jag föreslår att fästpunkterna är asymetriska på var sida på rälsen, typ zig-zag, eller varannan sida, ganska glest. Då kan rören flexa något för att anpassa sig mot vagnen. Detta är särkillt viktigt om rälsen skall vara böjd och/eller hjulen inte accepterar variabel spårvidd.

 

Fäst inte rören ända ut i ändarna på stegarna, så kan rören justera sig själva mot nästa rör när de skarvas, även om stegarna kommer 100% mitt för varandra. Även några få mm fel så stör det vagnen när de åker över skarvarna.

 

Skall rören svängas kommer hjulen få olika svängradier. Därför kan hjulen inte sitta på samma axel, för de behöver rotera olika fort beronde på innerkurva eller ytterkurva. De byggförslag som finnns på internet har inte det, så det är inget problem.

 

Hjulen kan med fördel sitta i 90 graders vinkel och 45 grader mot rören. Då blir de självcentrerade mot rälsen och inte måttkritiska. Lätt att bygga och man kan använda enkla vinkeljärn att skruva fast hjulen i.

 

Spårvidden; Även om man är noga med att mäta, blir aldrig spårvidden 100% procent exakt. Antingen låter man rören flexa något mot underlaget (enligt ovan), så justerar de sig självt. Eller så låter man ena hjulparet vara helt plant mot röret, ej parmonterat , medan andra hjulparet sitter 90 grader i par, 45 grader mot rören. Då kan spårvidden variera utan att vagnens hjul kommer i spänn mot rälsen. Kommer hjulen att spänna an, ger de lite motstånd och blir obekväm att köra (bromsar knappt märkbart, men irriterande).

 

Om rälsen är 100% fixerade och man har båda hjulparen i 90 graders vinkel i par får man uppfinna någon konstruktion som medger att hjulen kan följa rälsen.

 

Hjulen: De måste vara extremt släta eller lite mjuka, helst med kullager eller andra bra lager. Annars kommer de låta som tåget. Även om de inte låter så farligt, så kan stomljuden tas upp av kamerans inbyggda mic. Skateboard- och inlinehjul har jag haft framgång med, så länge de är nya (dvs inte kommer från begagnade rullbrädor eller åkt på asfalten).

 

Jag har en personlig ide om vagnen: Om man har fyra hjul, kommer hjultrycket att variera med hur bra de följer underlaget. Eller om man borrar ett hjul det minsta fel, så kommer ett av hjulen att hänga i luften (om man överdriver lite). Då kan vagnen vicka som ett bord som står på igämt underlag. Även om man borrar med superprecision kommer man ändå får ett hjul med lägre hjultryck mot rälsen. Med TRE hjul blir anliggningen mot rälsen självjusterande även om man borrar på frihand eller om rälsen obemärkt följer underlaget rälsen ligger på. Tre hjul är lika stabila som fyra så länge man fäster kameran innanför triangeln som hjulen bildar.

 

En annan överaskning om vagnen: En stor byggboard eller skiva som vagn ger mycket ljud, typ resonansljud/stomljud. En ram funkar bättre. En skiva med ram är bättre än en skiva utan ram.

 

Metal? Jo, järnrör är starka, men fundera på om man orkar bära dem, och om man riskerar att repa bilen när man skall hantera dem. Hur många kan man stapla på taket? Var skall de förvaras när de inte används? Rostar matrialet? Får vagnen plats i baggaget i bilen? Eller är det OK med att hyra släp? Behövs det 16 meter räls eller kan man bygga en 120 cm räls som är 20 cm bred och får plats i baggaget?

 

Till sist: Bygg inte krångligt. Enkla lösningar är oftast de bästa och går inte sönder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min idé med VP-rör byggde på att dollyvagnen var obemannad. Jag tänkte: "Vad är den enklaste, billigaste lösningen om man vill ha en dolly med räls?"

 

Tre hjulpar känns som en bra lösning, och jag undrar om jag inte sett det i nån "behind the scenes" - att två hjul löpte längs ena skenan, och ett tredje som ett stödhjul på den andra skenan. Detta skapar en ständig rälskontakt.

 

Att få till en permanent böj på VP-rören innebär väl att man måste värma? Annars flexar dom väl tillbaks? Man behöver inte steka dem med blåslampan. Det räcker att värma dem när man håller dem i den böj man vill ha... Eller också får man klura ut nåt annat sätt att fixera böjen.

 

Att använda 90graders vinkeljärn för att få till 2x45graders vinkel mot röret är en god idé, men det förutsätter att man har något som fixerar vinkeljärnen i 90 grader, så de inte "gapar upp" av tyngden. Och om man använder gängad stång och muttrar som "avståndsfixerare" kan det iofs bli så att hjulen kommer för långt ner på rören och tar i.

 

 

Jag blir nästan sugen att prova bygga den här. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det vore skitkul om du byggde. I mitt konstruktionsförslag med vp-rör krävs förståss att man sätter fast rören på något underlag. Annars går det som du säger. Små vinkeljärn är rätt bastanta grejor och lär inte fjädra ut. Om man inte använder vinkelplåtar förståss. Då blir det lite lurigare. Själv är jag snål och byggde allt i trä. Hjulen fäste jag direkt i en fyrkantig träregel som jag monterar i 45 graders vinkel. Man kan montera hjulen praktiskt taget hur katten som helst eftersom röret hamnar i skärningspunkten mellan hjulen hur man än gör. Vinkeln behöver inte ens vara exakt 90 grader.

 

Jag gillar kontruktionslösningar som inte kräver löjlig superpresition, utan där ett par millimeter hit och dit inte spelar roll för funktionen. Inte heller krångliga lösningar och många delar.

Länk till kommentar
Share on other sites

det där med tre hjul e jädrigt smart alltså. E ju sådana där rälscyklar funkar som man använde back in the days.

Men varför vill man bygga en räls som man ska stå på? Då krävs det så mkt mer av bygget och man måste vara två som styr kameran, en på dollyn och en som knuffar på. Gör man en räls som mer hänger i luften och bara har ett videohuvud, så behövs det bara en person. Sen så är kameran närmare rälsen vilket borde göra konstruktionen mindre känslig för vibrationer och resonans, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jag har byggt och använt en liknande dollylösning, men mina kära vänner på madrid skateboards hookad upp mig med rejäla kullager (är nog viktigare än hjulen) samt longboardhjul som är mjukare. Min lösning kostade ca 2100kr + räls och huvud och väger kring 5kg.

Är dock modular lösning så använder halva delen om jag vill monterar den som flycam. Sen är det ett fluid head huvud på den också så bidrar till vikten. Rekommenderar starkt att ha rejäla kullager och gör det rejält från början så slipper du släpa med dig nått som inte ger det du vill i slutändan iallafall.

 

Resultatet kan du se i några av de filmer jag lagt upp,

 

http://streaming.tackyworld.com/66709.wmv

http://streaming.tackyworld.com/70724.mov

http://tacky.se/snowboard/video/vis_video.asp?id=69205 (är härifrån bilden är hämtad)

 

Shit. Se upp så att ingen lutar sig mot den där. Den där vinkelplåten kan inte ha någon som helst stadga (hela kameran vilar ju på två 90-graders vinkelböjar av 3mm-plåt). Dessutom ser det ut som att man kan skära sig på den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte varför man vill stå på rälsen. Jag listade raskt ut att det är fullständigt livsfarligt att stå på något som har lättrullade hjul om man som jag är 40+.

 

Ha ha! Ser framför mig gorse skejtandes genom trädgården. -"Bromsa! Bromsa!" :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Vill bara tipsa om en hjulbutik som finns i stockholm och även på fler ställen i landet. http://www.tellus.se

En riktig nördbutik för dig som söker hjul och däck av olika slag. här finns allt. Köpte små hjul för 13 kr/st när jag byggde min rälsdolly. Jag monterade dem på vinkeljärn och byggde sedan en vagn av dem. Som den här snubben har gjort http://www.homebuiltstabilizers.com/MembersRigs/dollies/olexandresdolly/main/olexandrepics2.htm

 

Tellus har även fläns-, lin- och v-vinkelhjul som är optimalt för räls.

 

/Pär

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...