Gå till innehåll

"Baserad på verklig händelse"-lögnen


Vito Gogola

Recommended Posts

Det finns flera filmer som utger sig för att vara baserade på verkliga händelser, fast det bara är lögn. För att inte nämna den givna "Motorsågsmassakern" finns "Fargo" och "Last House on the Left". Nu är min fråga till er medlemmar; vad anser ni om detta? Är det rätt eller fel att utge sig för att göra en film baserad på verkliga händelser, när den är helt påhittad? Givetvis kommer flera att säga: "Det är bara ditt samvete som kan stoppa dig." eller liknande, men just nu undrar jag vad du tycker själv.

 

Är det rätt att ljuga om filmens grund?

Länk till kommentar
Share on other sites

I Fargo tycker inte jag att det känns som en lögn och jag tror inte att de tänkte så heller då de skrev det, jag tycker att det bidrag till humorn.

 

I motorsågsmassakern så vill de väl att det ska verka mer läskigt...

 

Jag känner mig inte lurad då det står "baserad på en verklig händelse" eftersom det sällan är det och det brukar man veta. Film är inget att lita på då det gäller fakta, fast det var hysteriskt roligt då alla skulle hålla föredrag om Titanic i skolan och ingen hade läst ett dugg utan bara sett filmen =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Egentligen kanske jag borde nämnt det, men vissa händelser i "Fargo" har hänt på riktigt, fast inte i staden Fargo.

 

Själv tycker jag inte det är fel att ljuga om att filmen är baserad på en verklig händelse. Film är film, inte faktaböcker. Film är ju trots allt inte en direkt avspegling av verkligheten, för om det vore det så skulle vi lika gärna bara stirra in i vårt egna kök och se hur livet är i verkligheten. Film är som en slags färd genom alla våra sinnen, i våra psyken, grejen är bara att det inte händer på riktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det rätt att ljuga om filmens grund?

 

Det är i alla fall inte fel. En film ska tjäna sina syften, inte verklighetens.

 

En liten händelse från verkligheten (en tant som råkat köra ner i en grop vid ett vägbygge), kan gärna blåsas upp till något helt annat i manusform (en kvinna kör ner i en grop vid ett vägbygge - och möter allehanda underliga personer och varelser därnere - förvildade barn; pinnsmal knarkboss, med storskalig knarkproduktion precis under polishuset (vilket dom inte vet); kloakvarelser utan ögon; ödlor med gristrynen; blå hårlösa katter.

 

Om det varit jag som skrivit detta manus, så skulle nog skriva "baserat på verkliga händelser".

Länk till kommentar
Share on other sites

Baserad på verkliga händelser kan ju byta rätt mycket. I motorsågsmassakerns fall är den ju baserad på Ed Gein och hans aktiviteter och hur han använde skinn och ben från döda kroppar till att göra saker, bland annat en kvinnodräkt i människohud. Hoopers tanke var att han ville ha en hel familj av Ed Geins. Likaså är mördaren i Silence of the lambs baserad på Gein.

 

Det är skillnad på att säga den är baserad på verkliga händelser och att det ÄR verkliga händelser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men, om det är fiktion så kan det ju även vara fiktion att det skulle ha hänt på riktigt. Lite ungefär som att klaga på att årtalen i Arn är helt fel. Vaddå fel? Arn är ju ren fiktion med. Jag tycker det är fritt att fantisera från första framen till den sista. Inte ens dokumentärer behöver vara korrekta. Vad hände med den källkritiska generationen? Dog den med internet?

Länk till kommentar
Share on other sites

som Motorsågsmassakern och när lamen tystnar då som är nämda. det finns en viss tanke bakom det som hände och mycket som är sant. men man kan ju ta något och krydda till det extra mycket än vad det i själva värket var. som ett rykte.

Gjorde en splatter/komedi med gruden av att den var tagen från värkligheten. Tomas quick.

Men här är et ändå skogsmiljö och hocky mask som gäller.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmmm Shelly nämnde just det jag tänkte säga... De flesta saker ni tar upp går ju egentligen under "inspirerad" av verkliga händelser. Och då kan man ju tolka det rätt fritt.

 

För filmer som Blair Skrikiga Ungar I Skogen och Motorsågssömnpillret så var det snarare mest en marknadsföringsploj om inte annat. På samma vis som att Cloverfield marknadsförs helt på mystiken kring monstrets identitet. Filmens kvalitetskriterier förflyttas då från vanliga filmer till just den saken dom vill belysa. När alla får reda på vad monstret är eller att blair-häxan var medveten bluff så finns ändå mystiken runt filmen kvar. Det blir "den där filmen alla pratade om".

 

Marknadsförare tar alltid till alla knep de kan om dom får chansen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...