Gå till innehåll

Canon HV30


Kranen

Recommended Posts

Nu kommer Canon HV30, en efterföljare till den mycket populära HV20 som utsågs till årets kamera 2007 av Camcorderinfo.com. Den ska ha flera förbättringar jämfört med HV20 och ska även vara enklare att använda.

Den kommer att prissättas nu i januari och vara levaransklar i början på februari.

 

Läs mer på;

http://www.newsdesk.se/pressroom/canon/pressrelease/view/snaeppet-baettre-aen-det-baesta-canon-presenterar-nya-hd-videokameran-hv30-188488

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HV30

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det mer för skillnad vs HV20, än vinklingen av LCDn?

 

Från en CES2008-artikel:

"Recording HDV1080i images directly to MiniDV tape, the HV30 introduces a Multiangle Vivid LCD screen with a 135-degree angle of view - keeping the image clearly visible when shooting above or below eye level. Housed in a sleek black chassis, the HV30 is compatible with Canon’s high capacity BP-2L24H battery pack, which offers up to four hours of continuous shooting on a single charge."

 

Och sen är den ju svart och har ett bättre zoomreglage. 30p lovar de i USA, vet inte om det följer med till Europa...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tråkigt att det "nästan" är samma kamera. Hoppas det dyker upp någon annan kamera från de andra tillverkarna som kan konkurera ut hv20/hv30 som 2008 års kamera. Det är aldrig någon kamera som blir årets kamera två år i rad... inte ens med minimala förändringar för att sen kalla det för en uppgradering.

 

HV20 skulle hetat HV20P eller HV21.

 

HV71 är tar ju hem elitserien, men det är ganska ointressant här. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Varför inte nöja sig med "bara" HV20. Pal-versionen har ju inga direkta övertag...

 

Jag vet faktiskt inte, men va fan, om grannen har en volvo v70 och året efter kommer samma v70 med en facelift. Nog väljer man väl den senare då med lite coolare lysen osv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte, men va fan, om grannen har en volvo v70 och året efter kommer samma v70 med en facelift. Nog väljer man väl den senare då med lite coolare lysen osv?

 

nej faktiskt inte, så har jag aldrig resonerat... en kamera är ett verktyg för skapande inte en k*kförlängare..

Länk till kommentar
Share on other sites

nej faktiskt inte, så har jag aldrig resonerat... en kamera är ett verktyg för skapande inte en k*kförlängare..
Och HV30 är väl inte det bästa valet om man är ute efter en k*kförlängare. Det finns det andra kameror för. Jag köpte HV20 för att jag behövde en k*kförkortare (som får plats i byxan, om vi ska fortsätta använda den analogin), men samtidigt behålla glöden.

 

Visst har jag önskat att min HV20 vore svart, men den skulle ändå inte få någon nämnvärd förhöjd pondus eftersom den fortfarande är en liten konsumentkamera. Att displayen har bättre betraktningsvinkel kan jag köpa, men det är inte värt ett byte. Skulle jag köpa kamera idag skulle jag antagligen ändå välja HV30 innan det var över.

Länk till kommentar
Share on other sites

Norbert, skulle du tipsa om en HV30 idagens läge? Eller kan ja få bättre filmlook kvalitet för pengarna?

Tex Sony HVR-HD1000e, ser ju proffsig ut. Men det är kanske bättre o smidigare med den mindre Hv30?

Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Norbert, skulle du tipsa om en HV30 idagens läge? Eller kan ja få bättre filmlook kvalitet för pengarna?

Tex Sony HVR-HD1000e, ser ju proffsig ut. Men det är kanske bättre o smidigare med den mindre Hv30?

Eller?

Som sagt, för mina ändamål skulle jag välja en HV30 om jag skulle köpa kamera idag. Visst kan du, som du säger, få en kamera som ser proffsigare ut för några tusenlappar till, men det är ändå bilden kameran levererar som räknas i slutet av dagen. Är du ute efter just filmlook i den prisklassen är HV20 och 30 svårslagna. Den ringa storleken gör ju att de får följa med oftare än de större kamerorna också. Det beror lite på vad man är ute efter. På exempelvis betaljobb kan det vara avgörande att ha en stor och klumpig kamera som imponerar på kunderna redan när man filmar.
Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, för mina ändamål skulle jag välja en HV30 om jag skulle köpa kamera idag. Visst kan du, som du säger, få en kamera som ser proffsigare ut för några tusenlappar till, men det är ändå bilden kameran levererar som räknas i slutet av dagen. Är du ute efter just filmlook i den prisklassen är HV20 och 30 svårslagna. Den ringa storleken gör ju att de får följa med oftare än de större kamerorna också. Det beror lite på vad man är ute efter. På exempelvis betaljobb kan det vara avgörande att ha en stor och klumpig kamera som imponerar på kunderna redan när man filmar.

 

 

Joo det är ju så :P HVR-HD1000 imponerar.

Men så du menar då att HV30/HV20 har bättre kvalitet dock?

Länk till kommentar
Share on other sites

Och HV30 är väl inte det bästa valet om man är ute efter en k*kförlängare. Det finns det andra kameror för. Jag köpte HV20 för att jag behövde en k*kförkortare (som får plats i byxan, om vi ska fortsätta använda den analogin), men samtidigt behålla glöden.

 

Visst har jag önskat att min HV20 vore svart, men den skulle ändå inte få någon nämnvärd förhöjd pondus eftersom den fortfarande är en liten konsumentkamera. Att displayen har bättre betraktningsvinkel kan jag köpa, men det är inte värt ett byte. Skulle jag köpa kamera idag skulle jag antagligen ändå välja HV30 innan det var över.

 

Hehe, Till er alla som upprördes över mina tidigare inlägg...

 

Det jag menar är att det inte skiljer mycket i pris mellan HV20/30 varför jag kan tycka att det är motiverat att köpa en HV30 istället då den är Svart, har större display, har Zoom funktionen flyttad på kameran (troligen till det bättre?). Säkert finns det annat också som jag inte tagit upp. Min ursprungliga fråga var om någon hade köpt en HV30 och kunde uttala sig om den. Snart har jag en HV30 ihanden och kommer uttala mig om den...

Länk till kommentar
Share on other sites

har större display
Har den?

 

I övrigt håller jag med, jag blev inte alls upprörd över något. Jag fortsatte bara på k*kförlängaranalogin, men jag menade ju också att jag förmodligen skulle välja en HV30 om jag skulle köpa en kamera idag, men inte i just det syftet att få en k*kförlängning. :) Den större betraktningsvinkeln kan ju faktiskt ha ett praktiskt värde.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hallå kan HV30 spela in i 1080p? Eller bara 720p? Det står ju att den ska ha progressiv inspelning till skillnad från HV20...

 

Har sett bilder från HV20 med Letus mini - skitsnyggt! Nästan lika snygga bilder som typ Canon XH-A1 o Sony PMW-EX1...

 

varför ska man då köpa en så dyrare kamera?

 

jag kanske är färgblind. ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå kan HV30 spela in i 1080p? Eller bara 720p? Det står ju att den ska ha progressiv inspelning till skillnad från HV20...

 

Har sett bilder från HV20 med Letus mini - skitsnyggt! Nästan lika snygga bilder som typ Canon XH-A1 o Sony PMW-EX1...

 

varför ska man då köpa en så dyrare kamera?

 

jag kanske är färgblind. ha de

 

mig veterligen så är HV20 lika progressiv som en sony V1a... dock så har HV30 en möjlighet att spela in i 30p för att underlätta progressivt bildberättande för amerikanarna som annars måste filma 24p som hackas upp med 3:2-metoden till HDV-NTSC-60i-strömmen.

 

[saxat från cyberphoto:]

 

Skillnader HV20/HV30 i korthet:

- Ny CMOS-sensor ger bättre bild och färgåtergivning, särskilt i sämre ljus.

- LCD med bättre betraktningsvinkel (135 mot tidigare 95 grader)

- Locket till tillbehörsskon sitter fast i kameran

- Nytt kraftfullare batteri som tillbehör (BP-2L24H)

- Bättre zoomreglage

- Bättre finish, skönare grepp

- Större AV/PÅ-knapp

- Lägre internt kameraljud

 

Det skiljer kanske en-två tusenlappar så det är väl lite smaksak. Jag har inte sett några dramatiska förändringar när jag ser material från HV30 jämfört med HV20 på HV20-forumets footage-länkar... undvik Gain så får du bannemig kristallklara bilder med HV20'n...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...