Gå till innehåll

Optik till 35 adapter!


chris100

Recommended Posts

Jag gjorde ett litet klipp för att visa.

Objektivet är ett Canon 70-200/2.8 och en hemmabyggd statisk 35mm adapter

Handhållet och felexponerat men oskärpan vid zoomning framgår...

 

http://www.beta75.se/filmer/zoom.mp4

 

/KN

 

Nu kommer jag in lite sent här, men ändå... Jag blir förvånad när jag ser det där, för jag har ofta kört knepet att zooma in för att kunna ställa skärpan och sen zoomat ut igen. Jag tror att de flesta stillbildsobjektiv klarar det, men det finns tydligen undantag.

 

Den skillnaden jag har hört att det är mellan stillbildsobjektiv och filmobjektiv är att stillbildsobjektiv har en tendens att "zooma" en smula när man fokuserar, vilket filmobjektiv då inte gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ett par zoomar som är tillverkade av Carl Zeiss med contax fattning som inte ändrar skärpan vid zoomning.

Titta på den första bifogade bilden. Det är från ett nokon 80-200/2.8. På avståndskalan finns till och med olika markeringar för 80 och 200 mm (Strecket).

På andra bilden är ett Canon 24-70/2.8. Här markeras de olika brännvidderna i rött (indikerar fokus vid infraröd film). Den avvikelsen ni ser vid de olika brännvidderna gäller även för "vanlig" fotografering.

 

Generellt kan man säga att fokus ändras mer ju längre brännvidden är och "problemet" är även större ju närmare man är objektet.

 

/KN

IMG_0117.jpg

IMG_0118.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ett par zoomar som är tillverkade av Carl Zeiss med contax fattning som inte ändrar skärpan vid zoomning.

Titta på den första bifogade bilden. Det är från ett nokon 80-200/2.8. På avståndskalan finns till och med olika markeringar för 80 och 200 mm (Strecket).

På andra bilden är ett Canon 24-70/2.8. Här markeras de olika brännvidderna i rött (indikerar fokus vid infraröd film). Den avvikelsen ni ser vid de olika brännvidderna gäller även för "vanlig" fotografering.

 

Generellt kan man säga att fokus ändras mer ju längre brännvidden är och "problemet" är även större ju närmare man är objektet.

 

/KN

 

Öh... nej. De där markeringarna visar skärpedjupet. Skärpedjupet ändras ju när man zoomar. Man ställer fortfarande fokuseringsavståndet med strecket i mitten. (Strecken visar hur långt från fokuseringsavståndet som saker är i fokus vid en viss bländare, f/8 tror jag. Strecken går även att använda vid hyperfokusering.)

 

Att fokuseringsavståndet ändras när man zoomar som det gör i din film har jag aldrig sett på en stillbildskamera. Det måste vara ett väldigt speciellt objektiv du har.

 

EDIT: En till sak. Siffrorna som står i rött har inte med infraröd film att göra. Ibland finns det ett rött streck som man ska använda när man fokuserar med infraröd film, men siffrorna på den här bilden råkar bara vara röda av något annat skäl. Typ att det är snyggt kanske. :-) Markeringen "80" på den vänstra bilden kanske är en infrarödmarkering förresten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är du helt ute och cyklar.

När man anger skärpedjupet så är det alltid dubbla streck och som visar skärpedjupet vid olika BLÄNDARE.

Detta eftersom de flesta kameror inte bländar mer förens i exponeringsögonblicket.

Skärpedjupet vid brännvidden ser man ju i sökaren. :x

 

Titta här:

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/AFNikkor/AF-Nikkor_28mm/28mmaflensdetail.jpg

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/35mmnikkor/af35f20.jpg

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/28mmnikkor/af28mmf28.jpg

 

På optik för film kan det vara helt annorlunda...

 

/KN

 

p.s. att det är rött på just den optiken är för att det indikerar infraröd foto OCH skillnaden när man zoomar. man tår tänka lite. men å andra sidan om man använder dessa markeringar så vet man vad man gör d.s.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag cyklar inte. :-) Markeringarna på zoomobjektiven på dina bilder i det gamla inlägget visar skärpedjupet vid bländare 8 vid olika brännvidder. Det vore jättebra om de kunde visa skärpedjupet vid alla bländare och alla brännvidder, men det får helt enkelt inte plats på objektivet.

 

På fasta objektiv som alltså bara har en brännvidd finns det däremot markeringar för skärpedjupet vid olika bländare. Den första bilden du länkade till i ditt senaste inlägg (http://www.mir.com.my/rb/photography...lensdetail.jpg) visar det. "Depth Of Field Scales"-strecket pekar på dem (fast det är felstavat som "Depth Fo Field Scales").

 

När man anger skärpedjupet så är det alltid dubbla streck och som visar skärpedjupet vid olika BLÄNDARE.

 

Detta har du helt rätt i om det är fast brännvidd, men på zoomobjektiv visas skärpedjupet vid olika brännvidder.

 

Detta eftersom de flesta kameror inte bländar mer förens i exponeringsögonblicket.

Skärpedjupet vid brännvidden ser man ju i sökaren. :x

 

Nja, i sökaren ser man ju inte skärpedjupet vid brännvidden och bländaren, eftersom kameran bländar ner först när man tar bilden, precis som du säger.

 

p.s. att det är rött på just den optiken är för att det indikerar infraröd foto OCH skillnaden när man zoomar. man tår tänka lite. men å andra sidan om man använder dessa markeringar så vet man vad man gör d.s.

 

Varför tror du att objektivtillverkaren använder så stort utrymme på objektivet för att göra markeringar för något som man använder så sällan som markeringar för infrarött? Utrymmet är extremt begränsat så det är ju vettigare att trycka information som man har mer användning för.

 

Titta på den här bilden igen t.ex.:

 

http://www.mir.com.my/rb/photography...lensdetail.jpg

 

Där är infrarödmarkeringen en pytteliten prick till vänster om den tjocka vita "Focusing index".

 

Ovanstående bygger alltså på min erfarenhet av stillbildskameror. Jag är väldigt nyfiken hur det kan komma sig att du "tappar fokus" när du zoomar, för det brukar man alltså inte göra på stillbildsobjektiv. Kan det vara för att du har mattskivan på fel avstånd från objektivet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det så att jag jobbat som fotograf i 10 år och jag känner mina objektiv bättre än mina egna fickor. Jag har två 70-200/2.8, 16-35/2.8, 17-35/2.8 24-70/2.8 och motskarande i nikonfattning och jag står och tittar i mina kameror minst 8 timmar / dag. Jag VET att focus ändras på alla dom objektiven.

Ditt resonemang är helt befängt då skärpedjupet alltid sträcker sig både framför och bakom "rätt" fokus. Varför man då skulle marke det endast bakåt i bilden finns det ingen som helst logik i. Och man visar skillnaden i infrarött eftersom man inte kan använda autofokus. Det är då det är intressant och endast då.

Av de 30-talet olika zoomar som jag jobbat med genom åren så finns det INGET objektiv där fokus INTE ändras vid zoomning.

Men lev du i din verklighet och fortsätt få oskarpa bilder.

Under tiden kan du läsa på lite på tex:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zoom_lens

 

Utdrag:

"Whereas lenses used in cinematography and video applications are required to maintain focus as the focal length is changed, there is no such requirement for still photography, or if a zoom lens is used as a projection lens. Since it is harder to construct a lens that does not change focus with the same image quality as one that does, the latter applications often have lenses that require refocussing once the focal length has changed (and thus strictly speaking are varifocal lenses, not zoom lenses). As most still cameras are autofocus these days, it hardly presents a problem."

 

Klicka gärna vidare och läs om skillnaderna på varifocal lenses & parfocal lenses

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tvivlar inte på din erfarenhet, men det konstiga är att den säger emot min erfarenhet och vad jag läst mig till. Jag kan ha fel, och det är därför den här diskussionen är så intressant. Min kunskap är rätt gammal för det var 10 år sen jag höll på med foto mer seriöst, men mitt minne borde det inte vara något fel på. Jag testade nu med ett 75-300 och ser inga tecken på att fokus ändras när jag zoomar. Jag kan alltså zooma in för att göra det lätt att ställa skärpan och sen zooma ut. Och det är ett billigt konsumentobjektiv.

 

Angående de röda markeringarna så håller jag med om att det är konstigt att de bara är på ena sidan. Du kanske har rätt i att de är för infrarött. (De vita markeringarna på de andra objektiven är i alla fall för skärpedjupet!) Men vad betyder då det vita tjocka strecket i mitten på objektivet med de röda siffrorna? Det kan ju inte användas till något eftersom fokuseringen ändras när man zoomar, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ditt konsumentobjektiv har förmodligen så liten bländare att det är skarpt hela vägen, eller så oskarpt att du inte ser någon skillnad.

Även om du inte ser någon skillnad så är det ändå inte riktigt fokuserat.

 

Det vita strecket är där skärpan ligger vid 70 mm. Brännviddsavvikelsen är lika stor på infrarött och "vanligt" ljus så skalan är användbar om man använder huvudet. Dvs Skillnaden mellan det vita och det första röda är lika stor på alla brännvidder.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående infrarött så är jag nu rätt säker på att det är du som har rätt. Se den här bilden från den här sidan där det står:

 

Above is an example of one type of infrared focus mark on a zoom lens. The curved red line shows the change in adjustment needed as the focal length changes.

 

Däremot har jag aldrig sett någon böjd linje för fokusering i synligt ljus. Jag prövade att googla på "refocus zoom" och det mesta jag hittade handlade om videokamerors fasta objektiv och 35 mm-adaptrar, men här står det i alla fall:

 

A zoom lens offers a continuously variable focal length, normally without the need to refocus.

 

Du har alltså inte lyckats övertyga mig om att det vanligaste är att man ändrar fokus när man zoomar. Det förekommer uppenbarligen, och verkar vara standard när man fotar infrarött. (På Wikipedia stod det att det finns vissa APO-objektiv inte ändrar fokus när man zoomar, men det är alltså ovanligt.)

Länk till kommentar
Share on other sites

En "äkta" zoom lins ändrar inte fokus men allt som man kan ändra brännvidden på har fått ärva det namnet, zoom.

Hur mycket det ändras varierar och det finns objektiv som inte ändrar, som jag skrev längre upp. Carl Zeiss har gjort, Leitz (sammarbete med minolta) har gjort. osv.

Vet inte riktigt vart du vill komma men du har själv lyckats komma fram till att du hade fel ang markeringarna. Kanske du kan komma fram till att det finns olika konstruktioner av zoomar också. Där de allra flesta är konstruktioner där man valt storlek, ljusstyrka och pris framför fokusskillnader vid zoomning eftersom i stort sett alla kameror som säljs idag har autofokus som korrigerar.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, jag kan mycket väl haft fel angående de infraröda markeringarna. Däremot har jag svårt för att tro på att de allra flesta zoomar är varifokala, eftersom jag aldrig sett det eller något som tyder på det. Men jag tror inte vi kommer längre där. Tack för en intressant diskussion!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...