Gå till innehåll

Optik till 35 adapter!


chris100

Recommended Posts

Vad jag fattat så är 35 mer som hur vi ser det.. Eller mer normalt .. 50mm upplever jag blir lite "zoomat" .. så vill du ha samma som kameran utan adapter så skall du nog ha 35mm. Men som sagt.. Köp en 28(vidvinkel) 35(normal) 50(lite zoom) och ett zoomobjektiv när du vill ja.. zooma! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan alltid få rätt proportioner. Strävar du till exempel efter VistaVision:s utseende, så är det bara att zooma längre in mot GG skivan. Eller Super 35 som är ett annat format, ett format som flest använder vid 35mm adapters.

 

Allt går att få till genom de inställningar och zoomantal du väljer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Sorry om ja kapar tråden men ja ville bara kolla snabbt: funderar på att köpa ett zoomobjektiv Canon EF 28-105mm med 3,5 bländare http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=503HDV för 3000:-

 

Är det nåt att ha eller har den för "dålig" bländare/ljusstyrka? Vill skjuta på en letus35 extreme och Canon XH-A1.

 

Tacksam för tips!

 

//Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

bländaren är F3.5 vid lägsta brännvidd, men zoomar du in är den som lägst ~F4.5.

Det går säkert bra, dock som ute objektiv, annars får du lysa på som bara den.

Men om det går försök att håll dig som lägst runt F2.8.

 

Har du kollat begagnat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man brukar säga att "normalen" är bildrutans diagonal. Använd matten från högstadiet.

På en småbildskamera är det ca 43 mm (bildrutan är 36x24mm). Ett 50 mm objektiv är oftast det närmaste man kommer men det finns 45 mm.

På en digital systemkamera med brännviddsförlängning x1,6 tex Canon 400D är "normalen" ca 27 mm. Bildsensorn är 22.2x14.8mm.

 

Så svaret på vad som är normal på en adapter beror på hur stor del av mattskivan som du "filmar".

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Har nåra gamla Canon objektiv 24mm 2.8, 50mm 1.8, och 135mm 3.5...

 

Bra poäng där med att om man zoomar så blir ljusstyrkan sämre, visste jag inte :(

 

Ville ju kunna zooma med objektivet därför ja tänkte på de här med ett zoomobjektiv och inte 3 fasta :/

 

Vilken fattning ska jag då ta på letusen? Canon FD eller Canon EF? Vad är skillnaden? Vill ju gärna kunna använda både fasta och zoomobjektiv.

 

Ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

När man zoomar med ett objektiv för stillbild så ändrar sig skärpeinställningen. Detta sker inte på objektiv för video / film.

 

/KN

Kan jag alltså fortsätta zooma på kamerans objektiv samtidigt som jag har ett ickezoom- stillbildsobjektiv på letusen ???

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du tex har ett objektiv som är 28-135 mm inställt på 28mm läget och ställer skärpan på ett föremål som är 2 meter bort.

När du zoomar in till tex 135 mm så kommer inte skärpan ligga kvar vid 2 meter utan något helt annat beroende på linskonstruktionen. Eftersom man tar stillbilder med ett sådant objektiv så gör det inget eftersom man kan fokusera på nytt innan man tar nästa bild.

Objektiv för film är konstruerade så att fokus ligger på samma avstånd oavsett zoomningen.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack beta75! Man får trixa lite me fokusen om man zoomar då, antar jag. Ljuset såg rätt bra ut men ditt objektiv är iofs ljusstarkare :/

 

Snyggt me skalbaggen också på din sida ;) Är du från Rumänien? Min mamma är därifrån...

 

Hur är de då med skillnaden mellan FD mount och EF? vilken borde jag ta om jag vill köra EF objektiv men också gamla canon "analoga" stillbildsobjektiv? ´

 

Sorry för alla mina frågor, tacksam för svar förväntar mig inte att du/ni ska ta er tid o svara på alla.

 

Ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var i rumäninen och hälsade på en kompis.

Det är nog mest bleka, melankoliska svenskar i min släkt.

 

Jag tycker att EF-mount är det smartaste. På EF är avståndet mellan bajonetten och filmplanet (i detta fall mattskivan)ganska kort, ca 44 mm.

Nikon F är lite längre vilket gör att man på en adapter med EF kan montera tex nikonoptik, leica R, Contax osv dock inte FD, man behöver bara en liten ring (länk)

Tvärt om går inte lika enkel, för då kan man inte fokusera på oändligt.

 

Att köra EF och gamla canon FD blir svårt. Då måste man ha ytterligare en adapter med lins.

 

Vad har du för optik idag?

Ska du använda objektiven på stillbildskamera också?

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var i rumäninen och hälsade på en kompis.

Det är nog mest bleka, melankoliska svenskar i min släkt.

 

Jag tycker att EF-mount är det smartaste. På EF är avståndet mellan bajonetten och filmplanet (i detta fall mattskivan)ganska kort, ca 44 mm.

Nikon F är lite längre vilket gör att man på en adapter med EF kan montera tex nikonoptik, leica R, Contax osv dock inte FD, man behöver bara en liten ring (länk)

Tvärt om går inte lika enkel, för då kan man inte fokusera på oändligt.

 

Att köra EF och gamla canon FD blir svårt. Då måste man ha ytterligare en adapter med lins.

 

Vad har du för optik idag?

Ska du använda objektiven på stillbildskamera också?

 

/KN

A coolt, va tyckte du om Rumänien då?

 

Ok, hänger me men ändå inte, köra Canon EF blir väl inte svårt på en EF mount? Såg för övrigt att man kan beställa "additional mount" så jag tar nog Canon EF + Canon FD.

 

I nu läget har jag 3 st stillbildsobjektiv Canon FD (24mm, 50mm, 135mm) och ska INTE använda dom till foto.

 

Måste jag ha en till adapter och lins för att köra FD och EF när jag har valt det på Letusen35extreme???

 

Tack för hjälp,

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ska inte vara några problem.

jag förutsätter att de fästena är justerade för rätt avstånd till mattskivan eller att man kan göra det själv.

Köp en med FD och en med EF så klarar du dig.

Till dina FD objektiv skulle du kunna komplettera med en ljusstark 135 mm.

Då skulle du ha så du klarar dig.

FD objektiven är gjorda för att fokuseras manuellt så känslan i den är mycket trevligare är Canon EF som är gjorda för autofokus.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Har en Brevis 35 hemma. Har kört med ett Canon 28-105mm 3.5f förut. Det blev riktigt snyggt när vi var utomhus, men inne blev det lite väl mörkt.

 

I helgen köpte jag nya objektiv. En Sigma 20mm 1.8f, ett Canon 50mm 1.4f och ett Sigma 70-200mm 2.8f.

 

Jag sitter just nu och väntar på UPS som ska komma med det i vilken sekund som hellst. De ringde och sa att de skulle komma vid halv 1. Ska bli så spännande o sätta tänderna i objektiven, speciellt 50mm 1.4f!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...