Gå till innehåll

Importera HD-material in i datorn


Magnetic

Recommended Posts

Hej, har aldrig testat att filma i HD och nu för första gången sitter jag här med ett lånat minneskort till kameran "Panasonic DVCPRO HD". Har sökt igenom forumet men kan inte hitta någon liknande fråga, kanske för att den är för enkel ;)

 

Jag undrar hur det går till med att importera från minneskortet till datorn. Kan jag göra detta via kameran, I sådana fall, hur? Eller måste jag ha någon annan enhet, vadå för någon i så fall?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tre av de vanligaste programmen har stöd, FCP, Avid Xpress Pro och PPro CS3.1 (just .1 är viktigt). Däremot tror jag inte att Vegas har P2-stöd (rätta mig gärna om jag har fel). Plus att jag har dålig koll på exakt vilka version nummer de andra fick sitt stöd, men FCP fick nog redan i en sen version 5.

 

FCP har ett speciellt P2-import fönster och det har jag för mig att Avid också har.

I PPro kan du importera klippen "som vanligt" via File > Import.

 

Edit: Plus att du måste ansluta kameran via USB - inte firewire. Kameran ska "växlas över" till USB-mode, anslutas till datorn, som behöver en speciell drivrutin och mjukvara från Panasonic. Där måste du vara noga vilken modell du installerar "för". De har ett gäng olika P2 kameror att välja på.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...