Gå till innehåll

Världens minsta stativ


beta75

Recommended Posts

Om man har lite trångt i packningen så kanske denna kan passa.

Genom att sätta en skruv med stativgänga genom korken på en PET-flaska så kan man göra ett billigt nödstativ. Funkar ypperligt och tar ingen plats.

Har det alltid med mig när jag reser.

 

Se bifogade bilder

 

/KN

IMG_9712.jpg

IMG_9709.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man har lite trångt i packningen så kanske denna kan passa.

Genom att sätta en skruv med stativgänga genom korken på en PET-flaska så kan man göra ett billigt nödstativ. Funkar ypperligt och tar ingen plats.

Har det alltid med mig när jag reser.

 

Se bifogade bilder

 

/KN

 

Gött :D Nu har jag hittat något smart och kreativt jag kan tillfred ställa min slöjd lärare :) Om det är okej för dig då att jag får bra betyg i slöjd tack vare dig :P?

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

Gött :D Nu har jag hittat något smart och kreativt jag kan tillfred ställa min slöjd lärare :) Om det är okej för dig då att jag får bra betyg i slöjd tack vare dig :P?

/Oscar

 

tror du att du får så bra betyg av en skruv i en kork :p? vilket lätt liv du har isåfall!

Länk till kommentar
Share on other sites

sen bör man väll ha ca en dm vätska, sand eller dylikt i flaskan, så den inte tippar. Blir nog väldigt ostadigt annars, och blåser nog lätt omkull. För mkt i, gör att det blir för mycket vikt i toppen så den tippar iaf, så tror som sagt att en dm är lagom. Vad tror ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

tror du att du får så bra betyg av en skruv i en kork :p? vilket lätt liv du har isåfall!

 

Haha, nää, om jag hade gått i en vanlig skola så hade jag inte fått något betyg alls.

Men nu är det så att jag går i en Vittra skola och man får sina betyg i slöjd för att man gör något kreativt eller någon uppfinning, och nu råkar det vara så att jag lyckades fjäska för min slöjdlärare till VG från G och hon är väldigt lätt att tillfredställa med något man "kommer på". Fast det hon inte vet behöver hon inte lida av ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, nää, om jag hade gått i en vanlig skola så hade jag inte fått något betyg alls.

Men nu är det så att jag går i en Vittra skola och man får sina betyg i slöjd för att man gör något kreativt eller någon uppfinning, och nu råkar det vara så att jag lyckades fjäska för min slöjdlärare till VG från G och hon är väldigt lätt att tillfredställa med något man "kommer på". Fast det hon inte vet behöver hon inte lida av ;)

 

som sagt, lätt liv :p

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jo, men du är medveten om att gängen på mm skruv inte är identisk med Tum gängen? Vilket om det är lite fel kommer slita ut gängen på din kamera. Jag har ingen lust att ta den chansen. När jag Frågade på Clas ohlson (som vi har här i Sveriges huvudstad, ja). efter just den måtkonverteringen, då jag läst det någonstans på nätet, så plockade de fram vanlig mm skruv. Ifrån hyllan. Då jag har viss kunskap inom detta från min tid i skolan, så vet jag att olika skruv, mm, tum, faktiskt har olika gängdimensioner, kan vara så att Göteborgs Clas Ohlson har bättre utbildad personal än de i Stockholm. Och att de har ett större lager.. Vem vet.

Länk till kommentar
Share on other sites

min biologilärare gav mig konstigt nog ett kamerastativ som han bara var glad att bli av med som var trasigt så jag tänkte att man kan ju ta den skruven och använda men det ända trasiga var att den skruven (tillochmed hela plattan) var borta :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Som påpekats tidigare är det stigningen på gängorna som är viktig för att inte skada dem. Det finns massa olika standarder för detta UNC 1/4" ,UNF 1/4" med mera. Dock är jag osäker på vad som är praxis för en "kameraskruv". Har för mig att bult som M6 inte passar. Sedan finns det också kameror som har 3/8" fäste. Förvirringen är total... Ska kolla upp lite mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som påpekats tidigare är det stigningen på gängorna som är viktig för att inte skada dem. Det finns massa olika standarder för detta UNC 1/4" ,UNF 1/4" med mera. Dock är jag osäker på vad som är praxis för en "kameraskruv". Har för mig att bult som M6 inte passar. Sedan finns det också kameror som har 3/8" fäste. Förvirringen är total... Ska kolla upp lite mer.

 

Kameragängen är UNC 1/4"--

Länk till kommentar
Share on other sites

och 3/8" är withworth som är baserad på engelsk tum.

 

Tacka CG i Eskilstuna som exporterade passbitar i tum till Fords fabriker. Av den enkla anledningen har Sverige och USA samma tumstorlek.

 

För den som är intresserad av att hitta fler tummar än som finns i handen finns även de olika järnvägstum som användes och ännu görs som mått på avstånd mellan räls. Verktum är ytterligare en sort av standardiserad tum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...