Gå till innehåll

64-bitar för videoredigering.


Stefan_holst

Recommended Posts

Jag skulle vilja veta lite om hur det här med 64-bitar fungerar igentligen, i praktiken alltså.

 

Nästan varenda system som säljs idag är 64 bitar processor. Det finns Windows i 64 bitar och andra operativsystem. Och vad jag förstår så krävs 64 bitars operativ om man ska ha mer än 3GB internminne?

 

Finns det konsument-semiprofsvideoredigerings program för 64 bitar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror Vegas hade ngn version på G för 64-bitar och det stämmer att du måste ha 64-bitars OS för att exempelvis en 64-bitars version av Premiere ska kunna utnyttja mer än ca 3Gb. Däremot kan du fortfarande tjäna på att ha ett 64-bitars OS med 32-bitars program, framförallt om du har många program igång samtidigt då operativet kan uttnyttja och tilldela mer än 3Gb.

 

Tyvärr är det, enligt Adobes programmerare (som jag av förklarliga skäl har bra kontakt med), inte så lätt som det låter att bara "fixa fram" en 64-bitars version. Det hade givetvis varit lättare om man fått starta från scratch men av bakåtkompatibilitets skäl går oftast inte det. Och parallellutvecklar man program för flera OS så är det ännu värre. Windows har haft 64-bitars OS ganska länge men har tyvärr haft brister i sin SDK och sin dokumentation. Och inte ens Apple Mac OSX blev "äkta" 64-bitars förrän i Leopard-versionen som precis släpptes.

 

Det finns en mycket intressant tråd här: http://blogs.adobe.com/scottbyer/2006/12/64_bitswhen.html#comments där Scott B. på Adobe dessutom svara ganska noggrant på de kommentarer som lämnats från andra programmerare.

 

Jag tror, liksom Scott, att det mer är en fråga om NÄR än OM det kommer från alla tillverkare.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag som älskar att vara konspiratorisk, tror fortfarande att enda skälet till att microsoft utveklade Windows95 var för att tvinga branchen att göra 32-bitar applicationer så microsoft kunde fortsätta att utveckla windows NT som var 32bitars OS gämfört med Windows 3.11 som var 16 bitars. Men ingen köpte ett OS som var 3 ggr så långsamt, som inte hade några applicationer och som såg ut som windows 3.11.

 

Windows NT4 var ju egentligen 3.51 med windows95 användargränssnitt men var ändå ett steg i rätt riktning. Nu fanns program. Är det någon som i dag kan tänka sig att köra 16 bitars OS?

 

Jag tror inte det är så stor skillnad i dag. Jag påstår att Windows Vista är en rent 64 bitars operativ och skulle aldrig släppt i 32 bitars version. Jag tror att enda skälet till att det finns 32 bitars versioner av Vista är att microsoft inte har något Windows2005 den här gången.

Den programtillverkare som inte har 64-bitars program kommer inte vara med i nästa versionsrelease av windows.

 

Har ni funderat på NTs versionsnummer?

NT3.0= Gick inte att sälja

NT3.50/3.51=32bitars OS med Windows 3.11 interfejs.

NT4=NT3.51 med nytt gränssnitt. Major release.

NT5=windows2000

NT5.x=XP

NT6=Vista.

 

Dvs när man byter heltal så är det en major release. När man behåller heltalet men byter decimal är det en minor release.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då skulle nog jag satsa på ett 64 bitars system - kolla bara så alla program du tänkt använda verkligen stöder Vista 64. Vissa 3D-program går extremt mycket fortare om allt går i 64-bit. Och som sagt, du kan ha flera program igång samtidigt.

 

Videokort kan exempelvis vara ett Decklink SDI-kort för att antingen ta in eller skicka ut SDI signaler till Digibeta resp en videomonitor.

 

Dualboot innebär att du har två operativsystem installerat och får ett "val" vid uppstart där du exempelvis an välja mellan XP 32bit och Vista 64bit.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör dual boot med Vista 64 och XP 32 på partitionerna och har haft det så i ett halvår. Jag tror inte att jag har botat i XP en enda gång faktiskt.

 

Jag undrar om jag haft unik tur med min maskin med tanke på hur mycket dåligt man hör om Vista men jag har aldrig några problem som inte är väldigt enkla att lösa. Alla drivrutiner funkar galant. Jag behövde uppgradera några AE plugins jag använder, det är i princip allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hm, jag satte just i 8 Gb minne i min Vista på jobbet. Det gick inte. Jag överskred max minne med minst dubbelt så mycket eller mer. Tänkte inte på det. Nu måste jag köra 64 bitars varken jag ville eller inte.

 

Tänk på det, när ni väljer... Nu är jag (mer) övertygad om att Visa 32 bit är en parantes i windows utveckling. Borde aldrig tillverkats.

Länk till kommentar
Share on other sites

32-bitars program funkar att köras i Vista 64-bit men som redans nämnts så är hårdvarustödet sämre. Men köper man en ny dator så kan man ju välja prylar som har bra 64-bitars drivrutiner men man kan ju ändå få problem med gamla tillbehör som scannrar, skrivare med mera. Tyvärr funkar det ju inte att använda 32-bitars drivrutiner i 64-bit OS så därför måste det finnas särskilda drivrutiner för all hårdvara och tillverkarna bryr sig inte att uppdatera drivrutiner för gammal hårdvara.

 

Så innan ni väljer Vista 64-bit (eller Vista överhuvudtaget) så kolla att det verkligen finns drivrutiner för allt som ni vill använda i datorn. Det är lätt man glömmer någon pryl och så sitter man där med något man inte kan använda längre...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker inte det är intressant att ens tänka på prylar som inte har rätt drivrutiner. Har de inte det, så är det en död produkt. Jag har suttit och grunnat äver nästa generation studentdatorer i våra datorsalar... ...och konstaterat att en modern windowsdator har 64-bitars Vista och 4 Gbyte minne som standard. Jag tror det är större begränsning i att ha vingklippt minne än att inte kunna ansluta gamla grejor. Och minnet blir än mer vingklippt ju fränare grafikkort man har.

Och nya grejor som inte kan vista-64 finns inte på produktkartan om 18 månader. Samma skitsnack som DOS-windows vs NT-baserad windows. Oron kommer inte att existera om 18 månader, utan vi kommer att blänga snett på 32-bitars vista och till och med barnen kommer att rata dem.

 

Påminner om nån dålig MS-reklam: "är det nån som kommer ihåg tiden man körde singlecore?"

Länk till kommentar
Share on other sites

Men om man har någon "död" produkt som man tycker fungerar bra tycker jag ändå det är slöseri att slänga bort den, i alla fall som hemanvändare som inte har pengar som växer på trän. Men som sagt, köper man allting nytt så behöver det ju inte vara något problem. Men man kan ju även ha dual boot med flera operativsystem förstås så länge som man har behov av sina gamla prylar. Själv är jag en sådan som uppgraderar lite i taget, kanske byter moderkort och processor men behåller gamla TV-kort och annat som jag tycker är bra grejer.

 

Men du har rätt i att detta inte funkar för evigt. Exempelvis den dator som jag dualbootar med WindowsMe där kan jag inte ha större boot-hårddisk än 120 GB på grund av begränsningar i FAT32 filsystem. Så den datorn har jag slutat uppgradera, den får gå som den är. Jag behöver WindowsMe för att kunna köra en scanner för APS-film som jag fortfarande använder ibland (mycket bättre batteritid på den kameran än vilken digitalkamera som helst och kameran är liten så jag kan ha den i fickan på min MC-jacka). Jag vägrar köpa en ny scanner för APS-film då jag trots allt mestadels använder digitalkamera numera. Min gamla scanner saknar drivrutiner för Windows XP...

 

Så ett alternativ är att man behåller en gammal dator för sina gamla prylar och endast kör nya prylar på nya datorer. Även det omvända problemet uppstår ju också efter en tid att när man köper nya prylar så finns det inga drivrutiner till äldre operativsystem för dessa längre. De flesta nya moderkort saknar ju drivrutiner för Windows98 t.ex...

Länk till kommentar
Share on other sites

Så ett alternativ är att man behåller en gammal dator för sina gamla prylar och endast kör nya prylar på nya datorer.
Det är precis min linje. En ny dator i dag kostar inte så himla mycket att det är värt att bygga och kuckla längre. Och är man inte datorintresserad, så är min erfarenhet att folk uppgraderar inte längre sina datorer. Man har avskrivningstid på ett par år, sen köper man en helt ny, eftersom mer minne och vassare grafikkort inte tillför nått på en dator man redan uppfattar som gammalmodig. Och man får ny garanti på en ny dator. En low-end dator från dell med 2 gbyte minne och vista home premium kostar fyra tusen. Jag köpte nyss en sån till vår äldsta flicka i julklapp.

 

Fast, jag har en offtopic-fundering: Nu när datorer är så snabba och har så mycket minne är det plötsligt intressesant att virtualisera. Tänk att du kör din WindowsME i en virtuell miljö för dina gamla program. Att kunna köra de gamla origialDOOM i w95 och antagligen med bättre prestanda än när spelet var nytt.

Löser ifs inte gammal kringutrustning, men det svindlar lite i alla fall.

 

Just nu kör jag en utvärderingslicens av Exchange2008 och Active Directory i en viruell Windows server på min Vistadator. Funkar förvånansvärt bra. Va' f*n är dualboot? Då kommer man ju inte åt det andra os:et samtidigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...