Gå till innehåll

Canon DM-50 eller någon annan mic till Canon HV20?


AbbeLabbe92

Recommended Posts

Jodå det är jag med på.Mono är bättre när det är dialoger och lättare att redda. Men det är när man filmar i allmäna miljöer och vill fånga sorlet från t.ex människor. Det är i sånna lägen jag gärna tar stereo.

Är inte dm50 bra då eftersom man kan välja mellan shotgun (mono), halvriktad (stereo)

samt rundupptagande (också stereo)? :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår hur man tar surround i fem kanaler med dubbel MS på tre kanaler, men fattar inte hur en rundupptagande stereomik fungerar om kapslarna i princip sitter på samma ställe? För de gör de väl, är väl "en" mik vi snackar om här?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder kombinationen Röde Videomic på kameran, en HV20 samt en bommonterad Röde NTG-2. Spelade in en riddarfilm (svensexa) i november där jag nyttjade båda mikrofonerna beroende på scenval och tidsbrist. Vi fick ta scenerna i en rasande fart eftersom det är begränsat med dagsljus i november månad.

Röde Videmic är vida överlägsen den inbyggda mikrofonen. Dock är det lätt att få med ljud från kameran men det är inga problem om man filmar nära skådespelarna, ungefär mindre än 2 meter, så att man inte tvingas skruva upp inspelningsvolymen för mycket. Blir avståndet längre då kräver det NTG-2:an på bom så att man kan komma nära. Det funkar förmodligen också bra att montera Röde Videomicken på bom. Kombinationen av dessa två mickar tycker jag fungerar väldigt bra för mig. Bommen har jag tillverkat av ett gammalt glasfibermetspö och fungerar alldeles utmärkt.

 

Mats Findell

Grängesberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Är inte dm50 bra då eftersom man kan välja mellan shotgun (mono), halvriktad (stereo)

samt rundupptagande (också stereo)? :/

Jag undrar det med. Jag kommer få min HV20 om ca två veckor och då ska jag skaffa en mikrofon som man sätter i skon. Om man nu kan växla mellan Mono och Stereo på DM-50 så skulle det vara mikrofonen för mig =)

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man nu kan växla mellan Mono och Stereo på DM-50 så skulle det vara mikrofonen för mig =)

/Oscar

 

Man kan visst växla mellan Shotgun ,Stereo 1 och Stereo 2 men frågan hur ren mono-signalen är från stereoljud. Se konsumentrecensioner här: http://www.amazon.com/Canon-Directional-50-Camcorders-Advanced/dp/B00005LD4W

 

För samma pris får man i princip en Videomic + en Videomic Stereo som också kan användas separat. Vad som passar bäst beror väl på vilka krav man har och hur kameran ska användas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns väldigt få bra mickar som är både billiga, funkar för kameramontage & små.

Vill man dessutom ha en som ska kunna göra allt man vill så har man stora problem även inom high-end. Det finns inga mickar som är bra på allt, men det finns mickar som är mediokra på många saker.

Att göra en icke matrixerad stereomick av en som inte ens är baby-shotgun är halvt omöjligt, när jag testade den var resultatet bedrövligt & urfasat.

De absolut flesta dokumentärer som görs är helt i mono, åtminstonde alla jag varit med i & de absolut flesta jag sett.

I dom få som faktiskt använt stereo har dom använt M/S-matrixering. Funkar bra & tacksamt att redigera men kräver lite kunskaper från användaren.

Jag rekomenderar STARKT att ditcha hela stereoidén & köra rak mono. Ger ett mycket seriösare intryck för dom som tittar om det inte är väldigt välgenomfört.

Länk till kommentar
Share on other sites

Karin, jodå många, men ingen har varit värd pengarna eller så har det varit rena studiomickar som kräver betydligt mycket mer kräm än en kamera-montering kan åstakomma. Shotguns är alltid långa, det är ett krav för att dom ska funka.

Dessutom begränsar att den måste ha batteri en hel del ifråga om storlek.

Hur man än gör så blir aldrig kameramonterat ljud verkligen bra, men det går att få accepabelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Karin, jodå många, men ingen har varit värd pengarna eller så har det varit rena studiomickar som kräver betydligt mycket mer kräm än en kamera-montering kan åstakomma. Shotguns är alltid långa, det är ett krav för att dom ska funka.

Dessutom begränsar att den måste ha batteri en hel del ifråga om storlek.

Hur man än gör så blir aldrig kameramonterat ljud verkligen bra, men det går att få accepabelt.

 

Vilken mick gör det acceptabelt? Det främsta vi vill göra är att bli av med bandljudet som HV20 tar upp.

 

Funderar på Sennheiser MKE300 som är billigare. Dock minns jag inte om det är stereo...?

Länk till kommentar
Share on other sites

Funderar på Sennheiser MKE300 som är billigare. Dock minns jag inte om det är stereo...?

 

MKE300 är ju en gammal goding, mono är det. Obs att det finns en ny skärmad version: "The MKE300-D has additional internal screening to minimize interference that can be caused by some digital camcorders; such as servo motors from zoom and focus controls".

Länk till kommentar
Share on other sites

Karin, det är först & främst placeringen som ställer till det för ljudet.

Alla ljudkällor är riktade & påverkas av riktning. Skilnaden mellan att ta ljudet exempelvis över huvudet eller under på en skådespelare är väldigt stor, samma sak i sidleds. Även om kameran hela tiden är perfekt riktad mot inspelningsoffret så färgas ljudet väldigt mycket av när personen rör på huvudet.

Att micken dessutom sitter på en noisig kamera & har operatören bara nån decimeter ifrån gör åsså sitt till. De flesta är inte ljudmedvetna & försöker inte ens vara ljudlösa.

Bästa valet rent ljudmässigt hade varit en njur-riktad mick, men den skulle ta upp mera av vad som finns under & bakom sig än vad som finns framför, så det är ingen god idé.

 

Vet inte om jag testat MKE300, minns inte, men av specarna att dömma så verkar den inte vara helt dumt val för sånt här :-)

Den är lite begränsad, men det är å andra sidan Shures SM-58 åsså, & den är en favorit! Bör anyway överglänsa den inbyggda fethårt :-)

Men kommer inte 300an vara väldigt tydlig i bild?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu börjar det likna nåt! :-)

Har inte hört på den heller, men frequensgången är höjd från mellan ungefär 210Hz till 9KHz effektiv frequensgång till betydligt bättre 15Hz till 10KHz!

Jag gillar åsså att dom har slängt på en switch för att kompensera för avstånd, den funktionen ensam skulle vara ett argument för mig att låna den ett öra eller två om jag hade varit ute efter nåt sånt här.

Vet inte vad den kostar & har inte testat den, men än så länge verkar den vara ett bra alternativ till VideoMick:en :-)

Ser, åtminstonde på pappret, ut att vara jämn & fin i registret åsså.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick 080107 mailsvar från Sennheiser Nordic att MKE 400 går att beställa från dem "från och med idag". Den kostar 2.050 kr inkl moms.

Jag är bl.a. intresserad av om den kan utestänga kamerans trista vinande motorljud. Låt mej veta om ni köper den!

 

Alternativet är just nu annars NTG-2 men jag tvekar om längden. Den är ju 28 cm lång och jag är rädd att den dominerar och "är i vägen" då man är på reportageresa. Jag ska åka till Tanzania nu i februari och skulle vilja ha en bra och hyggligt diskret mikrofon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte dm-50 till min hv20 härom dan och måste säga att jag ångrar mig!! jag hade inte förväntat mig jätte mycket av en mic i den prisklassen(även om den är dyrast i den klassen) men för mig känns den oanvändbar.. visst det jag filmar låter bra men det är ett konstant rätt högt surr från kamera motorn som efter några minuter blir riktigt jobbigt!! vissa här verkar ju nöjda med den så det kanske är en smaksak men tycker att om man inte bryr sig mer om ljudet än att man kan stå ut med det motor surr som dm-50 tar upp så kan man lika gärna nöja sig med den inbygda micen. jag skulle om jag fick välja igen testat röde micen istället då kan jag iaf ta bort den från kameran när jag vill spela in..

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte dm-50 till min hv20 härom dan och måste säga att jag ångrar mig!! jag hade inte förväntat mig jätte mycket av en mic i den prisklassen(även om den är dyrast i den klassen) men för mig känns den oanvändbar.. visst det jag filmar låter bra men det är ett konstant rätt högt surr från kamera motorn som efter några minuter blir riktigt jobbigt!! vissa här verkar ju nöjda med den så det kanske är en smaksak men tycker att om man inte bryr sig mer om ljudet än att man kan stå ut med det motor surr som dm-50 tar upp så kan man lika gärna nöja sig med den inbygda micen. jag skulle om jag fick välja igen testat röde micen istället då kan jag iaf ta bort den från kameran när jag vill spela in..

Jag antar att du har testat men frågar för säkerthetsskull, är det samma brus när du testar stereo 1, stereo 2 och shotgun?

Länk till kommentar
Share on other sites

japp. samma brus rakt igenom.. när jag testade den ute på en stor gata med mycket andra störande ljud kändes "surret" inte riktigt lika påtagligt men ändå långt ifrån att man skulle kunna använda det i någon form av "seriös" amatör production. och inomhus tar det mer eller mindre över helt . kan säga att canon räddar sig lite med att ha ett ljud exempel på sin hemsida som inte heller låter bra så man kan inte säga att dom lovat något dom inte håller..tyvärr hitta jag detta först efter jag köpt micen :(

 

det är så här det låter (fast högre om man vill spela in någon som talar i en normal samtalston)

 

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/tech/Mic_input_with_audio.asp

Länk till kommentar
Share on other sites

japp. samma brus rakt igenom.. när jag testade den ute på en stor gata med mycket andra störande ljud kändes "surret" inte riktigt lika påtagligt men ändå långt ifrån att man skulle kunna använda det i någon form av "seriös" amatör production. och inomhus tar det mer eller mindre över helt . kan säga att canon räddar sig lite med att ha ett ljud exempel på sin hemsida som inte heller låter bra så man kan inte säga att dom lovat något dom inte håller..tyvärr hitta jag detta först efter jag köpt micen :(

 

det är så här det låter (fast högre om man vill spela in någon som talar i en normal samtalston)

 

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/tech/Mic_input_with_audio.asp

Fast vadå? Man hör ju inget surr från kameran på den inspelningen pga alla andra störljud omkring, och sen måste det väl inte vara fel på miken? Det kanske är kameran som låter för mycket :) Jag har själv inte provat miken men så fort man sätter en mik på kameran så får man räkna med att det låter amatör och man får massa surr och skit från kameran + dåligt ljud eftersom man inte är tillräckligt nära ljudkällan. Ni tjänar mycket mer på att ta en billig skitmik och sätta på ett spö och bort från kameran så nära ljudkällan som möjligt. Än en dyr mik på kameran!

Länk till kommentar
Share on other sites

Luzor har självklart rätt jag kan bara relatera till dm-50 tillsammans med hv20. På en tystare kamera som tex en hårddisk kamera kanske den funkar bättre..

 

bruset på testklippet kanske inte kom från kamera surr vid det tillfället men det är iaf så det låter även om man är i ett tyst rum med hv20..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Skulle tro att enda sättet att lyssna av en mick är att spela in på ett erkänt lågbrusigt medium/enhet. Har kopplat lite olika mickar till mina kameror men alltid fått mer eller mindre brus. Köpte en M-Audio MicroTrack II med fantom matning och testade de olika mickarna med denna........... Som natt o dag. Så funderingen är om inte kamerans micpreamp lägger till det mästa bruset. En liten mick som jag kan rekommendera är den Svensktillverkade "Line CM3" för fieldrecordings. Den är dock fantom matad.

 

Mvh

Mr Moon

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...