Gå till innehåll

Överföring ljudfiler premiere till pro tools?


OP5

Recommended Posts

Det kan den tyvärr inte.

Haft samma #&%¤# problem själv för några veckor sen, & vi löste det till slut genom att helt enkelt göra en mixdown av vad som fanns & intensiv-hata Adobe medan man väntade.

Det finns lite diverse program som förväntas kunna convertera PPro´s EDL till användbar AAF eller OMF, men inget av dom jag testat har faktiskt funkat :-(

 

Vi försökte både med PPro 2 & CS3, & ville ha in det i Nuendo. Nuendo & Pro Tools har exakt samma protokoll för OMF & AAF, så det motsvarar vad du behöver.

Vaffan, missminner jag mig fullständigt när jag har ett gnagande minne av att Premiere faktiskt stött AAF en gång i tiden??

Länk till kommentar
Share on other sites

Bajs. Kan man inte få in EDL-filer till Nuendo eller Pro Tools. Jag hade räknat med att köra samma sak jag med. Klippa i PPro och sedan mixa i Nuendo. Man kan inte öppna en EDL-fil i Audition och sen exportera till OMF eller AAF därifrån?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enklaste om inte omf eller aaf finns är ju isåfall att göra mixdown för varje spår och försöka dela upp det så att du får så bra separering som möjligt innan du mixar ner varje spår då.

 

Funderar på om du kan köra Titan och lura dom på något sätt, där stoppar du in din EDL (ljud edl) från klippningen och pekar på orginalmaterialet (tror inte du behöver omfen), sedan ploppar det ut en pro tools session. Men då måste du ha orginal TCn kvar i materialet. Sen kanske du måste ha nån mer metadata men jag är osäker då jag aldrig kört Titanen själv.

Du kan ju alltid prova i allafall, Titanen kan man köra gratis i 15 dagar eller nåt tror jag.

http://www.synchroarts.co.uk/products/titan/titan.asp

Länk till kommentar
Share on other sites

Rogge, jag har inte hittat nån sån, är du säker på att det är pro-versionen du sett den på?

Glodde igenom endlösa inlägg & hemsidor på nätet när jag skulle göra det jobbet men alla verkade ha precis samma problem...utom en tomte som absolut inte kunde förklara vad han gjort.

Ärligt talat lät hans svar mer som han hade ätit en hela näve PCP, så än så länge har jag inte hittat nåt konkret bevis för att det faktiskt går.

 

Luzer; är du säker på att det där verkligen går? Det s.k. EDL-protokollet PremierePro ger ifrån sig verkar inte innehålla så mycket som ett standardiserat tecken.

Jag hittade faktiskt ett program som kunde konvertera mellan en massa olika format, bla det gamla hederliga SAW Studio, men varesig SAW eller Premiere-konverteringarna funkade utan glömde bort en äckligt massa parametrar :-(

Länk till kommentar
Share on other sites

Rogge, jag har inte hittat nån sån, är du säker på att det är pro-versionen du sett den på?

Ja, det är jag säker på. (se bild)

 

Däremot ser jag nu när jag tittar i manualen att det tydligen bara är en "Windows only" feature än så länge. Så är det PPro på Mac du använde så finns förklaringen där. Portningen av PPro till Mac gjorde att en del features tyvärr föll bort pga tidsbrist men skall (förhopningsvis) komma tillbaks i CS4.

aaf.png

Länk till kommentar
Share on other sites

Luzer; är du säker på att det där verkligen går? Det s.k. EDL-protokollet PremierePro ger ifrån sig verkar inte innehålla så mycket som ett standardiserat tecken.

Jag hittade faktiskt ett program som kunde konvertera mellan en massa olika format, bla det gamla hederliga SAW Studio, men varesig SAW eller Premiere-konverteringarna funkade utan glömde bort en äckligt massa parametrar :-(

--

Luzer; bra förslag på ett intressant program, men Premiere kräver PC tyvärr :-(

 

Njae jag är väl inte säker på någonting :) Har inte kört PP själv och vet inte riktigt vilka typer av EDLer man kan få ut. Men vet att ska man köra Titanen så behöver man orginalljudet med i allafall viss metadata kvar, vet inte exakt vilken men scene/take och TC in / out behövs nog i allafall. Sedan behöver du ljud-edl´en (i ett visst format som jag inte kommer på nu, har det uppskrivet på nån lapp i studion :))och i de fallen där vi brukar använda titanen så behöver man klipp-omfen också, men hade väl en tanke att man kanske kunde fimpa omfen och bara säga till titanen att bygga en ny protools session och plocka in ljud från orginalmaterialet mha edl´en. Men det var nog ganska långsökt nu när jag tänker en andra gång :)

 

Och Titan går bara att köra på Mac tror jag. Men hade man bara kunnat få ut en korrekt Edl ur PP och att Titanen nöjt sig med Edl + orginalmaterial med rätt metadata så hade det ju inte varit några problem ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Missade denna diskussion...

 

Testade (tyvärr....) själv nyligen att köra över AAF-filer från PPro CS3 till ProTools 7-nånting (kommer inte ihåg vilken version) och resultatet var nedslående. Sorgligt men sant och det är ett område det jobbas på, det är det enda jag kan säga.

 

Däremot funkade det tvärtom... från Pro Tools till PPro CS3. Vet inte riktigt nyttan med det, men i alla fall. ;)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag fattat vad programmerarna säger, så är det inte så standardiserat som en del säger. Huruvida detta stämmet eller ej har jag ingen aning om... Det helt crazy är att PPro kan exportera och importera sina egna AAF: er utan större problem. Och som tidigare nämnts, importera AAF från ProTools. Men ProTools kan inte importera PPro's AAF: er.

 

Tror det mest beror på att Adobe inte haft ngt "jättebehov" eftersom de kunderna med behovet (i en stor mängd) först dykt upp de senaste två åren. Det lär dessutom funka mycket bättre i NTSC (vilket jag inte testat eller hjälper oss ett dugg...).

 

Jag har påtalat detta senast i December och tror att dom faktiskt börjar inse problematiken.

 

För mig som inte är kung på (alternativt "suger fett" på) ljud, vilket är vanligast idag: OMF eller AAF?

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, specarna ska vara fethård standardiserade, men det finns olika sätt att genomföra det på.

...tydligen.

Som sånna är OMF & AAF olika typer av ett listsystem som generellt kallas EDL, Edit Decision List. Det är baserat på rena fullt läsbara formulär ursprungligen skrivna för hand (skrivmaskin för att vara exakt) & går alldeles utmärkt att både läsa & tolka manuellt med en vanlig sketen textbehandlare.

Jag har inte hunnit jämföra AAF:er skapade med Nuendo/pro Tools mot Premiere än, & vet faktiskt inte redigt vad jag ska leta efter än, men vad som gick att utläsa ur Premiere´s både EDL & AAF så fattas det en sjuhelvetes massa information.

Det tyder på att funktionen inte är egensinnig i standarden så mycket som rakt av värdelös & bristfällig.

Det var en ohackad retail-version av Pro 2 vi försökte med först men det verkar vara exakt samma fel i CS3.

...faktum är att det ¤%#¤&%¤ programmet verkar ha svårt nog att hålla ordning på sina egna format titt som tätt...

 

OMF är ett äldre & enklare men väldigt lättanvänt format som mer & mer börjar knuffas bort av AAF. Minns inte vad som är nytt i AAF, men har ett gnagande minne av att det hade nåt med fades, graphing, crossfades & EQ att göra :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte hunnit jämföra AAF:er skapade med Nuendo/pro Tools mot Premiere än, & vet faktiskt inte redigt vad jag ska leta efter än, men vad som gick att utläsa ur Premiere´s både EDL & AAF så fattas det en sjuhelvetes massa information.

Det tyder på att funktionen inte är egensinnig i standarden så mycket som rakt av värdelös & bristfällig.

Det var en ohackad retail-version av Pro 2 vi försökte med först men det verkar vara exakt samma fel i CS3.

...faktum är att det ¤%#¤&%¤ programmet verkar ha svårt nog att hålla ordning på sina egna format titt som tätt...

 

Premiere har lidit LÄNGE av sin egenhet med stereo-spår, som förvisso förbättrats markant i version 2 och CS3, men fortfarande är det många som redigerar med stereospår istället för 2st mono spår. Det ställer till det som f-n under både EDL och AAF exporterna. Idiotiskt och "sent ska syndaren vakna...".

 

En fråga:

 

Om jag vid ett senare tillfälle kan förse det dig med ett "kort men komplext" AAF-projekt, skapat av en "ännu icke existerande version av PPro" har du möjlighet att "testöppna" i ngt ljudprogram som tar AAF?

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Fritt ur minnet:

 

- I 1.5 kan du markera ett klipp, välja Clip > Audio > Break Out To Mono. Nackdel är att ljudspåren inte "sitter ihop".

 

- I 2.0 kan du markera ett klipp (eller flera), välja Clip > Audio > Source channel mapping. Notera att detta måste göras INNAN du lägger det på timeline och efter att de är "capturade". Ljudspåren är länkade till video och till varandra.

 

- I CS3 kan du välja i Edit > Preferences att ALLA klipp ska "capturas" med Dual Mono istället för stereo.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Yebo, det var det där med uppsyncningen jag hade problem mä :-(

Source Channel mapping kände jag faktiskt inte till, tusen tack för tipset! :-D

Jag bytte inte till 2:an förren för en dryg månad sen, tror jag det var. Allt jag visste konkret var tillåmä 1.5.

 

Goddammit, NU minns jag varför inte AAF funkade!

Har suttit i slutproduktion med ett ganska svettigt project så jag glömde tydligen av en del saker *host* :-)

AAF fick jag inte att funka pga exakt dom problemen du sa, & att klippa om & synca upp ett helt project på 20 minuter för hand var inte särskilt lockande, så jag försökte med deras variant av EDL.

DEN suger purjo den :-(

Programmet jag nämde förut heter EDL Converter, men när jag läste igenom EDL rå-filen jag gjorde från Premiere så insåg jag att det jävla formatet aldrig såg likadant ut två gånger & att det ALLTID var en hel hög med poster som fattades. :-(

Underlättade inte att jag inte klippt bild på två år heller så man var lite ringrostig i programmet, det var nåt så in i helvete pinsamt att tvingas meddela producenten att jag inte hade nåt val än att gå hem & felsöka via nätet :-(

Jeez..

 

Vad gäller CS3...HALLELUJA! Känns som den kan vara värd pengarna likförbannat! :-D

Max, tusen tack för infon :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

AAF låter ju bra på pappret, att man ska få med sig mycket mer mellan de olika programen, inte bara fades och volymautomation alltså. Vi kör alltid med OMF 2.0 och det funkar oftast bra, men då kommer ju det mesta från avid. Och sen är det inte ljudlagt utan mest rena spår och man vill bara ha allt separerat då man alltid börjar från scratch i PT ändå.

Jag har provat att importera AAF´er och det finns ju lite mer att välja på, fick dock aldrig ens ordning på fadearna som inte exporterades / importerades ordentligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Fritt ur minnet:

 

- I 1.5 kan du markera ett klipp, välja Clip > Audio > Break Out To Mono. Nackdel är att ljudspåren inte "sitter ihop".

 

- I 2.0 kan du markera ett klipp (eller flera), välja Clip > Audio > Source channel mapping. Notera att detta måste göras INNAN du lägger det på timeline och efter att de är "capturade". Ljudspåren är länkade till video och till varandra.

 

- I CS3 kan du välja i Edit > Preferences att ALLA klipp ska "capturas" med Dual Mono istället för stereo.

 

/Max

 

 

Jag kör PP 1.5. Måste man göra Break out to mono med varje enskillt klipp eller kan man göra det med hela mixdownen av spåret? Vad händer om man bara gör en vanlig stereomixdown och sedan tar in det i Pro tools? Kan man inte sära på kanalerna där?

 

I min version av PP så finns det en AAF export. Nån som provat och vet hur den funkar med Protools?

 

Edit. Gjorde en AAF export och resultatet blev en aff fil på c:a 37mb för en långfilm. (endast ljudet) nån som vet om det verkar rimligt. Är det bara infon för var ljudspåren skall ligga eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...