Gå till innehåll

Handtag till Canon HV20


beta75

Recommended Posts

Har sen jag köpte kameran funderat på en lösning för att kunna hålla den lite bättre.

Nu har jag gjort en första prototyp. Tejp och aluminiumplåt.

Den är fäst i stativgängan i botten och i "blixt-sko" på ovansidan. Prototypen är lite klen men det känns att det kommer fungera mycket bra.

Tanken är att bygga den i stål. Ev Någon variant som inte skymmer sökaren, dv-porten och batteribyte. Kanske blir mk2...

Planerar få ordning en användbar prototyp de närmaste dagarna.

 

/KN

000.jpg

111.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu börjar det likna något.

Efter ett besök på Clas ohlson har en ny prototyp vuxit fram. Lite kompaktare och det bygger på ett färdigt handtag till köksskåp, rostfri plåt och en m4 gängstång.

Arbetet fortsätter...

 

/KN

222.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu börjar det likna något.

Efter ett besök på Clas ohlson har en ny prototyp vuxit fram. Lite kompaktare och det bygger på ett färdigt handtag till köksskåp, rostfri plåt och en m4 gängstång.

Arbetet fortsätter...

 

/KN

*Applåderar* fy fan vad snyggt :D Jag håller själv på att spara till en HV20 och beräknas köpa den i mitten av februari så jag snor ditt handtags-idé ^^ Kanske om du har tid/lust kanske du kan lägga upp hur du gick till väga och vad för verktyg och material du använde?

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

Fördelen med denna konstruktion är att den utgår från ett kökshandtag och de finns i alla möjliga storlekar och former. Allt efter tycke och smak. Jag gillar att det som jag har valt är rundat på undersidan och platt på ovansidan.

 

Lite fler bilder. För att skapa ett stöd för handtaget vid sökaren utan att förstöra kameran använde jag kemisk metall. Det är som en deg man knådar och trycker dit man vill ha den. När det härdar blir det som metall.

Jag tejpade kamera först för att inte degen skulle fastna.

Resultatet är perfekt passform.

 

Det som återstår nu är slipa och måla...

 

/KN

333.jpg

444.jpg

555.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Fördelen med denna konstruktion är att den utgår från ett kökshandtag och de finns i alla möjliga storlekar och former. Allt efter tycke och smak. Jag gillar att det som jag har valt är rundat på undersidan och platt på ovansidan.

 

Lite fler bilder. För att skapa ett stöd för handtaget vid sökaren utan att förstöra kameran använde jag kemisk metall. Det är som en deg man knådar och trycker dit man vill ha den. När det härdar blir det som metall.

Jag tejpade kamera först för att inte degen skulle fastna.

Resultatet är perfekt passform.

 

Det som återstår nu är slipa och måla...

 

/KN

 

Jävlar vad du har tejpat :S Själv ska jag försöka göra som du gjorde andra gången den med platta som man sätter under :) Btw, den metall saken som sitter i mic skon, är det sån där kemisk metall =)?

Länk till kommentar
Share on other sites

I blixtskon på ovansidan sitter en plåtbit som är böjd till ett J

Det kemiska metallen är klumpen som sitter vid handtaget och den gängade staven.

 

På bottenplattan har jag nu lagt ett lager neoprengummi från musmatta.

En liten bit ligger också på uvansidan framför blixtskon under handtaget för att inte repa.

Den är nu 98% klar och helt otroligt stabil. Lack kvar...

 

stor bild: http://www.beta75.se/handtag.jpg

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

I blixtskon på ovansidan sitter en plåtbit som är böjd till ett J

Det kemiska metallen är klumpen som sitter vid handtaget och den gängade staven.

 

På bottenplattan har jag nu lagt ett lager neoprengummi från musmatta.

En liten bit ligger också på uvansidan framför blixtskon under handtaget för att inte repa.

Den är nu 98% klar och helt otroligt stabil. Lack kvar...

 

stor bild: http://www.beta75.se/handtag.jpg

 

/KN

Tycker den ser riktigt bra ut! Bra passform!

Bara måla den nu så blir den nice!

Länk till kommentar
Share on other sites

Va bra, i kameran är det en tumgänga 1/4"

Gängstegringen är 1.25 tror jag. Enklast är att ta med sig kameran till järnaffären och fixa en där. Jag tog min från gammalt fotoskrot, en trasig stativplatta. Lycka till och posta en bild på din variant.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Perfekt ritning även om du har ritat den! Nu vet jag exakt hur jag ska göra ^^ En liten sak bara, vart får man tag i den skruven som man skruvar fast i kameran ?? Tack så mycket för allt!

Jag har köpt in 10 stycken sådana inför mitt handtags bygge!

Beställde från en foto sida!

Länk till kommentar
Share on other sites

Färdigt. Nu återstår hårdtest i morgon...

Färgen är mattsvart sprayburkslack, model värmebeständig. Var allt jag hade hemma.

Har justerat handtaget för att få en liten vinkel bakåt. Passar min hand bättre.

Kan bara säga att det ger en helt annan stabilitet åt kameran.

Total kostnad är nog under 100 kr. Dock hade jag en hel del av materialet hemma. Tycker canon skulle göra något liknande som tillbehör, eller kankse HAMA...

Om någon gör en egen variant så posta gärna en bild här.

 

/KN

 

p.s. pdf är en större bild bara. d.s.

klar.pdf

777_ny.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...