Gå till innehåll

Segt redigera med min PC


Karin-igen

Recommended Posts

Ett tips om du vill spara undan originalfilmerna är att bränna till DVD i dataformat. Då kan du behålla HD-upplösningen och om en minut tar 100 MB så lär du få in över 40 minuter på en DVD-skiva. Själv säkerhetskopierar jag miniDV och HDV-filer till DVD-skivor som komplement till band och externa hårddiskar. Det går trots allt snabbare att kopiera över filerna tillbaka till datorn från DVD-skivor än det tar att överföra från miniDV-band i kameran och externa hårddiskar har en tendens att bli fulla alltför fort...

 

För egen del så stör jag mig egentligen inte så mycket på den tiden det tar att överföra filmen till/från datorn (då kan man gå och göra något annat) utan det är själva redigeringsarbetet som tar för mycket tid vilket gör att det aldrig blir av. Alltså det känns segt att sitta och videoredigera, oavsett hur snabb datorn är (jag själv är den stora flaskhalsen)... Så det blir att oredigerade videoband hopar sig i en låda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här går det undan... vilket man ju inte kan säga om att backup'a HG10 med Mac. :P 3h material tog ca 3h att importera till iMovie. Sen ytterligare 3h att "göra miniatyrer"?!

 

NUUU har även vi upptäckt nackdelen med HDD-kameror. Visst, det är supersmidigt med den eftersom att man lätt kan föra över en liten filmad snutt. Men när det är längre grejer så tar det tid.

 

Lämnade tillbaka kameran, (Elgiganten är toppen!!) och köpte en HV20 på Scand.Photo istället. Saknar HG10'ans smidighet - den både låg och kändes fint i handen. Saknar zoomreglaget m.m. HV20 känns plastigare och lite mer B, men struntsamma. Det är bildkvalité och handhavande vi vill åt.

 

/Karin - erkänner att HDD-revolutionen INTE kommit ännu...

Länk till kommentar
Share on other sites

Då kan man ju försiktigt föreslå att ni filmar i HDV och redigerar i DV (kamerna kan skala ned HDV > DV via firewireporten när ni tankar in). Då har ni kvar allt material i HDV (om ni sparar banden) tills tekniken hinner ikapp alternativt du har mer tid. Det sist nämnda händer aldrig, men ändå ;).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Karin, Du har snabb dator som klara uppgiften. Felet ligger hos mjukvaran dvs. operativsystemet. Windows XP läser först alla program/andra uppgifter som ligger på start/program menyn innan den kör en arbetsuppgift. Tex. blev min dator blev mycket snabbare när jag tog bort alla kontaktuppgifter i Outlook Express. Ominstallation med Servicepack2 och inga andra arbetsuppgifter än redigering, så har du en bra dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte karin en macintosh?

Sen vete tusan om jag håller med om startmenyn i XP. Default för XP att den skall prioritera program om man inte ändrat. Det jag tycker enskillt sackar en windowsdator mest är program som ringer hem stup i minuten, eller skall hämta hem stor mängd funktioner från internet. Exempel är alla toolbars i web-browsern, chatt- och telefonprogram samt mediaagenter nära klockan.

 

Jag tycket tex att IE endast skall ha två rader högst upp. URL-listen och menylisten. Då räknar jag inte tab:arna. Inga tools- eller sökfunktioner alls.

 

Sen kan jag vara lite syrlig och undra vad för program det är installerat som skannar kontaktlistan hela tiden?

Länk till kommentar
Share on other sites

Encoding från AVCHD till Apple Intermediate har inget med OS att göra. Det är ren och skär CPU-kraft och ren kompressionsalgoritm som gäller.

 

Hårddisk-kamerorna är långt ifrån smidigare än band, som Karin-igen just upptäckte. Dessutom är AVCHD-codecen rejält mycket sämre än vanlig HDV så Karin-igen vann allt på att byta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade/har PC. Men har länge suktat efter en Mac då jag bildredigerar mkt och har hört att det skall vara bättre. Sen är man ju lite (eeh... ok mycket) prylgalen så det är kul med nya prylar. Sååå... efter en natts svärande från mig och maken över pc'n så åkte vi och köpte en iMac. Helt klart det bästa jag gjort!!!

 

Och efter 6h svärande över att backupa HG10 så gav vi upp och köpte HV20 istället.

 

Är mycket nöjd över båda våra val. MEN, saknar HG10 pga dess storlek, utseende, smidighet i zoomandet samt total avsaknad på bandmekanismens ljud som HV20 är sååå dålig på. Mellanskillnaden mellan kamerorna får vi lägga på en mikrofon, det känns iofs ganska ok. Även om jag hellre hade haft HG10's storlek med HV20's funktioner. :)

 

----

 

Tyvärr får jag inte lämna tillbaka hem-pcn förrens om 2 år. Så vi får ta en format C: kväll med den så den blir bra. Det blir makens spel-pc så får jag ha kärleken iMac ifred. :D :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...