Gå till innehåll

Segt redigera med min PC


Karin-igen

Recommended Posts

Hej!

 

Har just köpt en Canon HG10 för att kunna spela in familjen. Har en HemPC från jobbet:

 

AMD Athlon 64 X2 Dual Core processor 5000+

2,61 Ghz

2GB RAM

 

Med denna dator redigerar jag filmerna i Ulead Videostudio 11.

 

Problemet är att det går så fruktansvärt segt. Det laggar och CPU-belastningen är runt 60%.

 

När man lagt till lite musik osv och skall spela upp det så går det i slowmotion och ibland hackar även ljudet till.

 

Datorn behöver nog en ominstallation av allt, för prestandan borde räcka bra till eller vad tror ni? Detta är första gången jag videored. så jag har ingen aning om man kan förvänta sig att det skall gå så snabbt som normalt...

 

/Karin

Länk till kommentar
Share on other sites

Canon HG10 spelar in på en hårddisk som finns i kameran. Materialet är väldigt hårt komprimerat och kommer alltid att vara väldigt segt att redigera på datorn. Fördel med kameran är att du sliper band - Nackdelen är som du märkt en seg redigering. Alla hårddiskkameror är en pärs att jobba med i redigeringen.

 

Med ett kort från Blackmagic Design som heter Intensity Pro kan du fånga materialet via kamerans HDMI och därmed få en bättre redigeringsupplevelse, dvs inte så segt som du har det idag. Men, kortet kräver PCI Express eller PCIe, Adobe Premiere Pro eller Sony Vegas 8 och kanske inte är den ultimata lösningen om du tex inte har PCI Express eller PCIe i datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte ska ha filmen i max upplösning så kan du ju konvertera ner materialet till tex 1280x720 så går det lite lättare att redigera.

Eller ännu mindre om filmen ska ut till en vanlig DVD. Glöm inte att spara en kopia av originalfilerna bara.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill lägga filmen på DVD kan du t o m konvertera ned till DV 720*576 och sedan bör det flyta fint med den kraft din dator bör ha. Det är ju inte särskilt vanligt än att folk kan spela Bluray eller HD DVD skivor. Jag vet förstås inte om Ulead Videostudio 11 utnyttjar båda processorerna men troligen är det så.

 

Eftersom du säkert vill behålla källmaterialet i högsta kvalitet och det ju inte kan ligga kvar i kameran särskilt länge så är det väl lämpligt att spara i det formatet på extern hårddisk. En DVD rymmer väl bara en knapp timme om du använder den för datalagaring för källmaterialet i bästa format.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm... Tack för era tips! Skall kolla upp om vi kan sätta ett nytt kort i denna hempc.

 

Skulle det bli bättre om man redigerade på en MAC? Med iMovie?

 

Nu är det alltså ingen avancerad redigering vi gör, utan snarare klipper bort lite scener, tar bort ljud, lägger till lite tex osv. Inte något annat eftersom det är familjefilmer och vi är nybörjare på detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lånar den här tråden en minut bara.

 

:)

 

Jag har beställt Canon HV20 och ska beställa en ny dator (Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz med 4 GB i minne), och blev lite orolig när jag läste här att det gick väldigt segt att redigera HD-material. Behöver jag beställa en bättre dator, eller duger den jag ska ha?

Länk till kommentar
Share on other sites

Lånar den här tråden en minut bara.

 

:)

 

Jag har beställt Canon HV20 och ska beställa en ny dator (Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz med 4 GB i minne), och blev lite orolig när jag läste här att det gick väldigt segt att redigera HD-material. Behöver jag beställa en bättre dator, eller duger den jag ska ha?

 

Du spelar in på ett DV-band, jag spelar in på HDD. Verkar som att skillnaden ligger i komprimeringen och inte i HD-materialet. Mao så borde det gå snabbare för dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okaj!

 

Tack för lånet av tråden.

 

;)

 

Det är så jag tolkar ovan iaf. :) De andra får rätta mig.

 

Hade faktiskt tänkt att köpa HV20 för ca 6 mån sen. Men sen blev vi realistiska och kom underfund med att vi inte har tid att sitta med dv-band. Vi har en 2-åring nämligen. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Till Andreas: Din tilltänkta dator borde funka alldeles utmärkt för HDV. Se till att ha en separat disk för video bara.

 

Till Karin: iMovie kommer säkert att gå bättre, troligen främst för att det så vitt jag vet, konverterar materialet till Apples Intermediate codec (dvs en codec där alla frames "återbyggs"). Om Ulead redigerar i sk native AVCHD (dvs originalfilerna från kameran) så är det seeegt för datorn att "avkoda" filerna (nästan alla videoprogram med native AVCHD-redigering är "sega").

 

Som Roger skrev kan man komma undan med ex ett Intensity kort för konvertering till annan codec (dvs du tankar in materialet "live" via HDMI-porten). Eller som beta75 skrev, kan också du konvertera AVCHD-filerna till ex vanlig DV-storlek för redigering i vilket program som helst. Konverteringen kan då sannolikt ske i ex Ulead-mjukvaran.

 

Som ytterligare klarifiering:

 

HV20 är en HDV/MPEG2 codec kamera.

HG10 är en AVCHD/h.264 codec kamera.

 

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har rätt mycket erfarenhet av HV20 och iMovie och det fungerar mycket bra. Ibland kan capture ta lite längre tid än realtid men väl importerat flyter det finfint. iMac med intel 2.16Mhz. i Final Cut går det ännu bättre.

 

/KN

 

Hur går det med HG10 och iMovie? Eller öht HDD-kameror med iMovie? Funderar på att investera i en iMac 24" 2,4 ghz... Vill testa den för fotobehandling... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har rätt mycket erfarenhet av HV20 och iMovie och det fungerar mycket bra. Ibland kan capture ta lite längre tid än realtid men väl importerat flyter det finfint. iMac med intel 2.16Mhz. i Final Cut går det ännu bättre.

 

/KN

 

Har du testat med AVCHD (borde iofs inte vara ngn skillnad mot HDV - iMovie konverterar väl HDV till Intermediate också?)?

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

iMovie 6 konverterar allt du stoppar in till sitt codec. Och det beror på om du valt DV/1080i/720p osv när man skapar ett nytt projekt. Så vid import av AVCHD borde det ta ett tag men efter den väntan finns nog ingen skillnad. Har inte provat själv. Har ingen AVCHD-fil. Om någon skickar en så kan jag gärna prova åt er.

iMovie 8 fungerar lite annorlunda tror jag men det programmet saknar ju en tidslinje så det verkar helt meningslöst.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte superkollat det här men vad jag hört har varken FCP eller iLife-programmen stöd för AVCHD ännu.

 

Det är ett märkligt format och det är verkligen ingen tidsbesparing att köra hårddiskbaserad inspelning jämfört med DV-band i dagsläget. Det kan låta bra att saker redan ligger på disk vid inspelningen men man måste tänka på att det materialet måste hamna någonstans utanför kameran som är beständigt så att det där materialet också existerar när 2-åringen är 18 år. Backup på HDDVD, magnettape eller diskbaserade framtidssäkra löningar kräver sin planering. En DV-tejp är en DV-tejp och som det ser ut just nu kommer den bandstandarden att stanna kvar ett bra tag till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ett märkligt format och det är verkligen ingen tidsbesparing att köra hårddiskbaserad inspelning jämfört med DV-band i dagsläget. Det kan låta bra att saker redan ligger på disk vid inspelningen men man måste tänka på att det materialet måste hamna någonstans utanför kameran som är beständigt så att det där materialet också existerar när 2-åringen är 18 år. Backup på HDDVD, magnettape eller diskbaserade framtidssäkra löningar kräver sin planering. En DV-tejp är en DV-tejp och som det ser ut just nu kommer den bandstandarden att stanna kvar ett bra tag till.

 

Amen.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm... Tidsbesparing är det visst. Att föra över ett klipp nu tar inte lång tid alls. 1 minut blir 100 mb. Visst DV-band i all ära. Men de banden hade inte blivit redigerade eller tittade på förrens vi blir pensionärer och det är om ca 35 år. Att föra över ett band tar lika lång tid som att göra klart en kort film (på typ 10 min) med vår hdd-kamera. Klar för att spelas upp i iPod, Tvix eller i kameran. Så för oss är det en tidsbesparing som heter duga. Vi har en äldre DV-kamera som var bra på sin tid. Har filmat bebistiden med den men inte orkat/hunnit sätta oss och föra över allt till PC'n. Så nu ligger de där banden i en låda och vi har dåligt samvete för att vi inte orkar med att göra något av dem.

 

MEN, nu är kameran köpt, vi är supernöjda och jag skall inte fortsätta försvara vårat val. För OSS som familjefilmare som vill att det skall gå snabbt och smidigt så är detta just nu det enda alternativet.

 

PS Förresten. Tror att den gamla DV-kameran har DV-in. Kan man inte föra över HDD-filmerna till ett band via den gamle kameran?? Vad för format skall den sparas i isf? Då har man ju löst problemet med långtidslagring för bruk när vi är döda och begravna. DS

 

/Karin

Länk till kommentar
Share on other sites

Jupp (om en disk för OS och en för video).

 

Men du behöver knappast 500Gb för os och program (om du inte ska installera en MASSA annat förstås). Ex Crysis tar runt 6Gb... (därav att jag har dubbla boot-system - ett för "lek/spel/betatester" och ett annat för "arbete").

 

Ett alternativ är att kör en partition med os och en annan partition med ex grafik, renderingar, backups osv. Så slipper du fragmentera disken med Windows på i onödan.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Gick och köpte en iMac 24" 2,4ghz och redigerade en snutt i iMovie. Fungerar helt otroligt bra. Har alltså inget problem längre.

 

Om någon har svaret på min fråga gällande att föra tillbaka färdig red. material till DV-band så skulle jag bli glad.

 

Gott nytt år!

Länk till kommentar
Share on other sites

Utan att kunna ett dugg om iMovie så borde du kunna exportera ut en "färdig" film som Quicktime DV PAL och sedan importera den i ett nytt iMovie DV-projekt för export till DV-band. Jag misstänker att iMovie inte kan exportera till DV-band från ett AVCHD-projekt.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Din HG10 spelar in i HD och din gamla videokamera i DV.

För att du ska kunna spara dina HD-filmer på ett DV-band så måste du först och främst ha en videokamera med DV-in. Kameran ska alltså kunna spela in via firewireporten. I iMovie så väljer du "dela till videokamera" så sköts det mesta av programmet. Men eftersom din HG10 spelar in i HD (1920x1080 pixlar) så måste det göras om till DV-Widescreen (1024x576 pixlar). Dvs mycket lägre upplösning. Hade du däremot haft en canon HV20, eller någon annan HDV-kamera, så hade du kunnat exportera ut en HD-signal till bandet.

 

Nu tror jag du förstår varför det är så många på forumet som förespråkar band trotts att det känns oerhört gammalt.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Din HG10 spelar in i HD och din gamla videokamera i DV.

För att du ska kunna spara dina HD-filmer på ett DV-band så måste du först och främst ha en videokamera med DV-in. Kameran ska alltså kunna spela in via firewireporten. I iMovie så väljer du "dela till videokamera" så sköts det mesta av programmet. Men eftersom din HG10 spelar in i HD (1920x1080 pixlar) så måste det göras om till DV-Widescreen (1024x576 pixlar). Dvs mycket lägre upplösning. Hade du däremot haft en canon HV20, eller någon annan HDV-kamera, så hade du kunnat exportera ut en HD-signal till bandet.

 

Nu tror jag du förstår varför det är så många på forumet som förespråkar band trotts att det känns oerhört gammalt.

 

/KN

 

Kameran har DV-in. Skall testa att föra över det till band.

 

Jag har hela tiden förstått varför man skall ha band. Höll som sagt på att köpa en HV20. Men för att spara tid och göra det enkelt så valde vi HG10 och vi har än så länge inte ångrat oss. Har redan förklarat hur vi resonerade i ett inlägg ovan. DV-band i all ära, men för oss fungerar det inte.

 

Tack för hjälpen iaf. Skall testa föra över viktiga filmer till band när vi... orkar. :D

 

Gott nytt!

 

/Karin (lycklig över iMacen!!!!)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...