Gå till innehåll

Skall äntligen köpa en Mac


niklaseriksson

Recommended Posts

Som rubriken lyder kommer jag mycket snart investera i en Mac. Nu tänkte jag förvissa mig om att jag inte missar något och vänder mig till forumets mer tekniskt bevandrade damer och herrar.

 

Den dator jag tänkt köpa är en iMac 20 tums (2,4 GHz Intel Core 2 Duo, 2 GB minne, ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB, 320g hårddisk, 8x SuperDrive för dubbla lager, trådlös mus/tangendbord). Till detta tänkte jag investera i Final Cut Express 4 också. Kalaset kommer gå lös på 17000:- rent inkl. frakt.

 

Frågor: Är det något jag bör tänka på utöver det som redan sitter i datorn? Är datorns styrka (processor, internminne, grafikkort) kraftigt nog för att FC kommer att funka helt felfritt (har läst systemkraven för FC och tänkt att det dubbla måste ju vara nog)? Är uppsättningen prisvärd?

 

Tilläggas bör att datorn uteslutande skall vara en arbetsstation för redigering av DV-video (HD och AVCHD är inte aktuellt då jag inte har en kamera för detta samt inte planerar att köpa en) den ska inte kopplas upp mot nätet eller dylikt och det är, till en början i alla fall, bara FC som ska användas på den.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter toppen! Ska antagligen införskaffa en extern hårddisk vid senare tillfälle, så 320 får räcka just nu. Det jag är ute efter är att inte stöta på problem som har med datorn att göra, dvs att man kan jobba ostört utan att tekniken sätter käppar i hjulet för mig (vilket ofta händer i nuvarande redigeringsaternativ). Då kan amn inte skylla på något annat än sin egen förmåga. :) Tack för svaret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte en sådan för en månad sedan och är mycket nöjd. Kör som du Final Cut fast mest HVD och det fungerar fint.

 

Jag köpte mitt minne på komplett, 2GB modul för 499 kr. Applestore är svindyra på minne. Installationen är pissenkel.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

precis, som betan sa. Fixar du minnen själv, så kan du få 4gb minne för mindre än vad du får 2 för hos apple. När jag köpte min Macbook för en månad sen, så tog jag den med en gbram, och dunkade i 4gb. Busenkelt, och verkar vara enklare på en Imac, hur det nu kan vara lättare?

Även den som har tummen mitt i handen klarar av det. Finns gott om turtorials på youtube.com tex

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske kan vara en idé att vänta 2 veckor då Mac World mässan hålls den 15.e januari.

En hel del rykten om att det kommer nya prylar & uppdateringar då.

Iofs verkar det inte som om iMacen kommer uppdateras. Men med Apple så vet man ju aldrig.

Väntar själv på en uppdateringa av Mac Pro som jag hoppas kommer då.

Det borde den verkligen göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Det är ej längre någon skillnad mellan MAC och PC när det gäller filmredigering så jag förstår inte denna längtan efter MAC när båda funkar lika bra. Kriget måste sluta någon gång. MAC eller PC är numera en smaksak.

 

En högst personlig och OT åsikt. Ber om ursäkt för inlägget men jag kunde inte låta bli.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nog egentligen aldrig redigerat, men nu gjort det med imovie. Jag tror faktiskt det är svenbra för erfarna också att göra en grovklippning, för man gör det lätt på 1 timme :) Så är det väl final cut som gäller för det integrerar ju bäst där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...