Gå till innehåll

Dator för videoredigering?


Andreas Furumo

Recommended Posts

Monnexs; om du ska redigera med Avid skulle jag rekommendera att du valde någon av dessa om du ska ha en stationär dator.

 

PC:

http://www.avid.com/products/xpresspro/qualified_pc_workstations.pdf

 

Mac:

http://www.avid.com/products/xpresspro/qualified_mac_workstations.pdf

 

Ska själv köpa en ny dator, HP XW4400, som ska användas med Avid Xpress Pro och en massa andra program.

 

Hoppas det går bra att jag lånar tråden genom att ställa en fråga...

 

- Vad ska man ha för monitor till datorn?

- Vilket märke använder dem i den professionella världen?

- Hittade NEC MultiSync 20WGX2Pro, kan detta vara en bra monitor för just videoredigering?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Monnexs; om du ska redigera med Avid skulle jag rekommendera att du valde någon av dessa om du ska ha en stationär dator.

 

- Vad ska man ha för monitor till datorn?

- Vilket märke använder dem i den professionella världen?

- Hittade NEC MultiSync 20WGX2Pro, kan detta vara en bra monitor för just videoredigering?

 

/Jesper

 

- Man ska välja en monitor som ej har en TN panel och istället satsa på VA eller IPS paneler om man nu ska syssla seriöst med video just pga av TN begränsningar i färgreproduktion och ex. betraktningsvinklar (sådant som är väldigt viktigt just i detta syfte.)

- Proffs inom bild, grafik och video kör mycket med Eizo, Lacie och NEC faktiskt. Sen kanske vissa kör med TN paneler och skiteri det och sköter färg justering och liknande på en kalibrerad CRT vid sidan om.

- NEC skärmen du nämnde är faktiskt en mycket bra skärm. Däremot hade inte NEC just video och bild folket i tankarna när dom skapade denna och riktade sig också till gamers eftersom den skärmen innehåller en AS-IPS panel vilket klarade av snabba rörelser bättre än vissa VA paneler som kan ghosta lite mycket pga av overdrive tekniken som används i dom.

 

Kör själv med Eizo nu och kan säga utan tvekan att det är värt pengarna ifall du sysslar seriöst med video eller foto. Visst får man punga ut lite mer, men bildkvalitén och garantin gör oftast att man överväger en Eizo iallafall. Sysslar man med detta som jobb och sitter med ett professionellt redigeringssystem ska man inte sitta med en skitmonitor. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Arclight för svaret!

 

Känner att Eizo´s monitorer är för dyra för mig så det blir nog en Nec monitor för mig.

 

Den monitorn från Nec jag hade kollat på var som du skrev inte till för video och bild utan mer för att spela spel med. Jag kollade då på Scandinavian Photo om dem hade någon monitor från Nec som ändå var i min prisklass.

Jag hittade då Nec SpectraView 2090 som jag nog kommer att köpa istället.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade en massa bök med min också. Powermill som har hand om Kompletts returer skickade skicka en defekt LG skärm till mig i utbyte (!).

Blev så trött på att jag skrev ett mail till Komplett och inte deras jäkla service partners, och efter mailet gav dom med sig. LG's service gör ju inte alltför mycket men å andar sidan så är det ju återförsäljarens ansvar och inte LG i detta fall.

Vad är det exakt som klyddar i ditt fall angående skärmen då ?

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Dustin skickade en LG skärm. En "del" av den tände inte ordentligt.

2. Dustin hänvisar till Anonovo som ska sköta LG's returer.

3. Anovo säger, efter 3 veckor, att LG inte har ngn skärm i sverige (sen att Dustin själva har massor hör inte dit).

4. Anovo säger: Vi krediterar skärmen varpå jag beställer en ny. Anovo skickar returlapp.

5. Köper ny skärm (som funkar) och skickar in den gamla.

6. Returlappen för den trasiga visar sig vara felaktigt ifylld av Anovo och den trasiga skärmen återkommer.

7. Dustin skickar en ny, korrekt lapp. Jag skickar in skärmen.

 

Detta var 1 månad sen. Fortfarande inga pengar tillbaka... och nu börjar strömbrytaren krångla. Eizo eller NEC nästa.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
1. Dustin skickade en LG skärm. En "del" av den tände inte ordentligt.

2. Dustin hänvisar till Anonovo som ska sköta LG's returer.

3. Anovo säger, efter 3 veckor, att LG inte har ngn skärm i sverige (sen att Dustin själva har massor hör inte dit).

4. Anovo säger: Vi krediterar skärmen varpå jag beställer en ny. Anovo skickar returlapp.

5. Köper ny skärm (som funkar) och skickar in den gamla.

6. Returlappen för den trasiga visar sig vara felaktigt ifylld av Anovo och den trasiga skärmen återkommer.

7. Dustin skickar en ny, korrekt lapp. Jag skickar in skärmen.

 

Detta var 1 månad sen. Fortfarande inga pengar tillbaka... och nu börjar strömbrytaren krångla. Eizo eller NEC nästa.

 

/Max

 

Hehe det mest komiska är att det är inte Anovo som du köpt skärmen av. Det är Dustin. Det var så jag fick "rätt" i mitt fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...